A Móra Ferenc híd miért nem kapott gyalogos/kerékpáros áthaladási lehetőséget?
Aki nem tudná esetleg, a Móra Ferenc híd az M43-as autópálya része, egy 660 méter hosszú híd a Tisza felett Szegednél, ami a Tisza-Maros szögbe nyílik...
A Móra Ferenc hídon csak az autópályán is engedélyezett járművek haladhatnak át, mert nincsen külön járda, csak 2 db szervizjárda van, amire csak engedéllyel lehet felmenni, pálya karbantartási munkálatok miatt.
Viszont, ha megnézünk az országban más, hasonló hidakat, azokon a hidakon van külön elszeparált, gyalogjárda vagy kerékpárút az egyik pályatest mellett...
Példa:
Szent László híd, M9 autóút
Megyeri híd, M0 autópálya
Pentele híd, M8 autópálya
Stb.
A térségről annyit lehet tudni, hogy Szeged másik 2 hídján nem tudsz oda átmenni, mert azon hidak közt, ott a Maros. A legközelebbi híd a térségben Algyőn van, ami 35-50 km-es kerülő. A híd építésekor még járt arra a Tápéi komp, de az megszűnt az átadás után 2 évre, mert az autós forgalmat vitte az autópálya.
A helyi tanyavilág kapott felhajtót a sztrádára.
Viszont a híd nem kapott kerékpáros vagy gyalogos átvezetési lehetőséget.
Ezzel a kérdéssel azóta sem foglalkozik senki sem.
Mi lehet ennek az oka, hogy nem lett rá tervezve illetve építve gyalogút?
Gondolom feltételezték, hogy a tápéi komp ellátja azt a minimális igényt, arra nem számítottak, hogy 2 év után megszűnik.
Amúgy is meg voltak csúszva és a román tranzitforgalom miatt nagyon égető volt a híd átadása.
Nem, nem látja el.
A komp volt hogy hetekig nem járt, meg ha ment is csak nappal. Mikor még járt, akkor is voltak akik átlógtak a hídon... akkoriban szigorúbban ellenőrizték az üzemi járdákat.
Így utólag kivel kellene beszélni, hogy legalább a gyalog forgalmat le lehessen bonyolítani az üzemi járdán?
Van olyan híd is, ahol 1 évre lezárták a kerékpáros kialakítású oldalt és a másik oldali üzemi járdán (ami pont olyan mint a Móra hídon is) vezették át, de csak a gyalogos forgalmat, tehát a kerékpárt tolni kellett...
4-5.
Nem tudom mire gondolsz... külön, az autópályától elválasztva a Tisza mind2 oldalán vezetnek utak a hídra... persze ezeknek az állapota, jogi helyzete megint kérdéses. A maroslelei oldalon 4 km-es szakasz a hídtól a MOL tulajdonában van, a szegedi oldalon a hídra vezető út egésze szintén, a másik út meg Tápéra árvízvédelmi töltés, az megint ugye problémás szokott lenni... :/
Ha magára a hídfőre feljutásra gondolsz, azt sajnos ki kell alakítani. Am. van egy autós rámpa, ami befele az autópályára torkollik, ez 100 méterre van kérdéses járdától, ezt a 2-t kellene összekötni.
2017-ben a közút azt a választ adta, hogy Ők nem zárkóznak el a lehetőségtől, ha az illetékes Önkormányzatok intézkednének az ügyben... ez azóta nem történt meg, minden látó szögből ki maradt ez a dolog.
Pedig Makó térségének igen is jól jönne ez az átkelési lehetőség... Makóról Újszeged felé a mai napig nincsen kész végig a kerékpárút, a főúton kell kerékpározni.
Ha Maroslele a Móra Ferenc hídon át be lenne kötve Szeged-Tápéra egy kerékpárúttal, akkor értelemszerűen Makóról is meg pl. Földeákról is elég jól el lehetne bicajozni vagy segédmotorozni Szegedre. Nem beszélve az e rollerekről, pedelecekről amik egyre jobban terjednek.
A komp megszüntetése pedig nem volt hiba, mert egy híd mellett gazdaságilag versenyképtelen. Mikor még járt, akkoriban is sokan a komp helyett az illegális átkelést választották... nem beszélve az időszakokról mikor a komp nem is közlekedett pl. éjszaka. Gépjárművel pedig minden elérhető az autópályán, Marosleléről pedig Volán buszjárat is jár be Szegedre a pályán.
Ami hatalmas hiba volt az az, hogy a híd eleve nem úgy lett megtervezve, megépítve, hogy azt kerékpárosok is használhassák.
Valóban a híd szélesítése lenne a megoldás mindkét oldalt annyira, hogy 2 gyalogút elférjen, és akkor a kerékpárt is át lehet tolni, ha nem is lenne kerékpárút.
Vagy egy másik nehezebben megvalósítható dolog, hogy azon a kis szakaszon főút legyen a pályából, és CSAK arra a részre díjmentesen, illetve kerékpárral is föl lehessen menni. (Ezt nyilván ki kéne találni, körforgalom, stb...)
Ezen kívül, ami még célszerűbb lenne, az a Tápéi komp, vagy annak a helyére egy sima 2 sávos híd + esetleg gyalogút.
8!
Elég lenne az egyik oldalt... ha mind2 oldalt kiszélesítenék akkor az sokat elvenne a pályából vagy megnövelné a híd szerkezet terhelését...
Azt lehetetlen főútnak minősíteni, mivel az autópálya tranzitforgalmat vezet el. Meg teljesen mindegy, hogy jogilqg micsoda, oda biciklivel felmenni szinte egyenlő a halállal.
A komp újraindítása meg nem old meg semmit... az éjjel nem megy meg bármi van a Tiszán, nem megy. Mikor még üzemelt voltak olyan időszakok mikor hetekig, hónapokig nem ment.
Sztem ez a mai világban elégtelen megoldás.
Egy közúti híd nem lenne rossz megoldás, de abból meg tuti nem lesz semmi.
Az idén egy szegedi képviselő ezt felvetette, az egyik helyi sajtó orgánum azonnal le is hurrogta.
Korábban volt tervben egy Maros híd arra a terségre, az M43-at lett vna hivatott összekötni Szerbiával és Romániával Lebő-Deszk vonalon... végül ez a híd az M43-as egy kelettibb szakasza felé fog felépülni, így Tápairét ebből is kiesik.
Egyedül ami megvalósítható lenne a helyi települések összefogásával, az a Móra híd gyalogos vagy kerékpárosjárdával való kibővítése.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!