Gyalogosnak akkor is elsőbbsége van, amikor a zebra mellett várakozik az átkelésre, vagy csak akkor, amikor már rálépett?
97
1. Az elsőbbség akkor lép életbe, amikor lelépett. Lásd KRESZ.
De amint letette az úttestre az első lábát, azonnal elsőbbsége van, és az autósoknak meg kell állniuk. (Mert odáig olyan sebességgel kellett közeledniük, hogy ezt meg tudják tenni.)
2. Senki nem írta, hogy autó elé kellene ugrani a gyalogosnak. Az autósok az esetek többségében nem 5 centivel a járdaszegély mellett haladnak. Ha viszont van 1 méter az autó elhaladási helye és a járda közt, oda nyugodtan le tudja tenni a lábát egy gyalogos, vagy a másik oldalon érkező autó esetén léphet is párat, és máris elsőbbsége lesz. És az autósok többsége meg is fog neki állni, ha látják, hogy elindult. (Miközben az életét még nem teszi kockára.)
De ez csak végszükség esete, mert többnyire azért néhány autó elhaladása után adódik annyi hely, hogy simán meg tudja kezdeni az átkelést a gyalogos. Semelyik sofőr nem akar direkt gyalogost gázolni, szóval ha elég távol van, akkor megáll.
3. Hát pedig ezt írja a KRESZ, hogy a gyalogosoknak attól keletkezik elsőbbségük, hogy leléptek.
@102: az elsőbbség azt jelenti, hogy bármikor leléphet az úttestre anélkül, hogy ebben bárki megakadályozhatná vagy zavarhatná. Az elsőbbségadás pedig azt, hogy ezt köteles vagy neki lehetővé tenni.
A többi csak magyarázkodás és a felelősség áthárítása...
#103
Nem léphet le bármikor, benne van a KRESZ-ben. Akkor léphet le, ha meggyőződött, hogy nem veszélyes lelépni. Tehát, ha látja, hogy jön egy autó, és nem lassít, várhatóan nem fog megállni, akkor nem léphet le. Saját érdeke ez, hogy ne kerüljön kórházba vagy halottas házba.
105! De ez nem 147 971 500 sávra vonatkozik!
Csak arra a sávra, amire lépne. Nyomjátok ezerrel egy hozzászólásra, pedig igaza van. Ha az út teljes szélessége lenne a kívánalom, akkor egyik irányból sem közeledhetne jármű kb. 200 méteren belül.
(Most nem találom, de a gyalogos sebessége és az autó sebességének az összevetése volt benne. Amíg a gyalog átér az úton, annyi idő alatt mennyi utat tesz meg egy autó.
Akárhogy csavarhatod, szabálytalan, ha nem állsz meg. A gyalogos ugye akkor léphet le, ha veszélytelen. Nem érdeke neki sem, hogy téged vészfékezésre kényszerítsen. Ha 50-nel mész, de elég messze vagy ahhoz, hogy kényelmesen meg állhass a zebráig, akkor veszélytelen lelépnie. Ha 30-cal mész, akkor kisebb az a táv, amilyen messze tőled leléphet. És bizony, ha egyáltalán nem érzi, ki hogyan fékez, nem lát jól messzire stb. jogában áll megvárni, hogy megállj, és csak akkor lelépni, mert lehet, hogy az adott gyalogos azt érzi veszélytelennek.
Neked pedig ugyanúgy szabály mondja meg, hogy úgy közelíted meg a zebrát, hogy elsőbbségadási kötelezettségednek eleget tudjál tenni, ha kell. Nem azt írja, hogy úgy közelítsd meg, hogy ne üss el senkit, aki már a zebrán van. Ha áthajtasz a zebrán úgy, hogy ott állt előtte a gyalogos, akkor NEM TUDTÁL VOLNA elsőbbséget adni, és tök mindegy, hogy a gyalogos saját érdekében és a rá vonatkozó szabály miatt nem lépett rá a zebrára, amikor látta, hogy át fogsz rongyolni rajta, attól még neked meg kellett volna adnod a lehetőséget, hogy ráléphessen. A közlekedés mindig a résztvevők közötti kölcsönös cselekedetekről szól. Ő nem lép le, hogy ne legyen veszélyben, cserébe te megadod neki a lehetőséget, hogy átkelhessen, mert rá is és rád is vonatkozik a szabály, ahogy ilyenkor viselkedni kell.
Ha te áthajtasz, és nyugtázod azt, hogy szabályos voltál, hiszen nem lépett még le és nem is léphet le, amíg nem veszélytelen, akkor végül is az történt, hogy nem mindketten kölcsönösen tettetek azért, hogy ne alakuljon ki veszélyhelyzet, hanem te felelőtlenül úgy döntöttél, hogy elég, ha a szituáció másik résztvevője tartja be azt az alapvető KRESZ szabályt, hogy a veszélyt mindenkinek kötelessége legjobb tudása szerint megelőzni.
Én egy kulturált országban vezeték, ahol minden zebrán átengedik a gyalogost, mert ugye elsőbbsége van. Pont. A szabályozás így hangzik:
"Drivers must give way at all times to pedestrians and drivers of invalid carriages who are crossing, or obviously waiting to cross at a pedestrian crossing."
Nincs erről veszekedés. A gyalogos a zebránál van, akkor elengedés, akár meg kell hozzá állni, akár nem.
A magyar KRESZ a gyalogos útra lépésének felelősségét abban szabályozza, hogy ne lépjen az úttestre féktávolságon belül. Az veszélyes. Egyéb helyzetekben elvárhatja, hogy az autó el fogja engedni, mert az a szabály.
Akik itt a gyalogos elsőbbségéről veszekednek berongyolnak a macisajtos kereszteződésekbe is? Vagy előtte szétnéznek? Ha ott szét tudsz nézni, akkor a gyalogos átkelő előtt miért nem? Áll ott ember? Állj meg. Közeledik gyalogos felé? Lassíts le és állj meg.
Te ülsz a gyilkoló gépben, te sokkal nagyobb kárt okozol neki, mit te neked. A szabályzat előírja, hogy mindent meg kell tenned, hogy egy balesetet elkerülj. De nem vagy képes megállni a gyalogosnak a zebra előtt. Te balfácán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!