Egyet értetek azzal amit az oktatóm mondott?
Igaz hogy már nem ma volt, de az oktatóm anno ezt mondta:
Én előre figyeljek, ne törődjek a mögöttem levővel. Ha a forgalom miatt fékeznem kell akkor fékezzek, ha mögöttem levő nem tudja tartani a féktávolságot és belém jön az legyen az ő baja.
Én meg ezzel nem értek egyet, a jó sofőr minden pillanatban tudja, hogy mi van előtte, mi van mögötte, mi van mellette.
Nyilván nem nézünk annyiszor a tükörbe, mint előre, de én rendszeresen figyelemmel követem a mögöttes forgalmat is.
Mi van akkor, ha mögötted a második autó előzésbe kezd, de nem tudja befejezni az előzést? Ha figyeled a tükröt, akkor tudsz neki segíteni, fékezni akár és beengedni. Ha nem figyelsz, lehet beragad melléd, a szembejövő ijedtében meg pont rád húzza a kormányt...
Kezdő vezető elsősorban előre nézzen.
Később kialakul amit 2-es írt.
Szerintem az a fontos, hogy ezt a mondatot nem a szó szoros értelmében kell venni.
Nyilván nem azt jelenti, hogy soha bele nem nézz a tükörbe, vagy ne segítsed az előzőt. Sokkal inkább azt, hogy a te tempódat ne a mögötted haladó határozza meg.
Tipikus példa a gyorshajtás, sietség, amikor mennek a seggedben hogy "menjél már".
De ettől még te vagy elől, neked kell meghatároznod a biztonságos tempót, követési távot.
Számomra példaértékű ez a videó:
Itt is sokan a kamerást próbálták felelőssé tenni, hogy miért nem nyomta jobban, miért nem ment jobban, feltartotta a sort.
Aztán nesze, aki megelőzte, az ott helyben be is tette a gépet az erdőbe.
És ilyenkor merül fel a kérdés, hogy mi a fontosabb?
A saját biztonságunk, hogy célba érjünk, vagy pedig az, hogy a saját biztonságunkat veszélyeztessük, balesetet kockáztatva azért, hogy kedvezzünk egy másik kockáztatónak?
Amúgy pályán volt olyanom, hogy elkezdett lassulni a sor, és láttam, hogy a mögöttem jövő rohadt közel van, így egyszerre figyeltem a tükröt és az előttem lévőt, sikerült úgy kicentiznem, hogy pont nem mentem bele az előttem lévőbe, és hátulról sem toltak meg... hát levert a víz.
Jó, hogy figyeltem hátra is?
Mivel így megelőztem egy törést, ezért egyértelműen jó.
Ellenben tényleg nem sokon múlott, hogy ne ütközzek neki az előttem lévőnek. Hiába tartottam a féktávot előtte, ha azt elengedtem a mögöttem érkező miatt.
Ha ütközök az előttem lévővel, akkor nincs kérdés, én viszem el a balhét. A hátsó meg röhögve tovább megy.
Ilyen alapon dönthettem volna úgy is, hogy nem kockáztatom a saját balesetet, rá bízom a mögöttem érkezőre, aztán ha nekem jön akkor egyértelműen ő a hibás.
Célszerű azért a mögöttes forgalmat is figyelni. Én ha előre tudom, hogy lassítanom kell hamarosan és valaki nagyon a seggembe mászott akkor először felvillantom röviden a féklámpát majd csak utána kezdek bele egyenletes fékezésbe.
Nyilván ha vészfékezni kell akkor nincs idő a mögöttes forgalomra is figyelni, nem is várható el senkitől és ezért is büntetik egy ráfutásos balesetnél általában a hátul haladót.
Azt nem tudjuk, hogy az oktatód milyen körülmények között mondta ezt, de én is linkelek egy videót. Itt a pali a teljes pusztulást úszta meg, mert figyelt hátra is:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!