Mi a létjogosultsága az automatára korlátozott jogosítványnak?





"Aki csak automaval tud "vezetni" az ne ulljon autoba"
Mondjuk azért a sok Fittipaldi is megérdemel egy misét amikor szerteszét rángatják a váltót, ráb..sszák a kuplungot úgy, hogy majd kiszakad az 1,2-es versenymotor.





"Én az egész automatára korlátozást úgy értelmezem, hogy egy indokolatlan könnyítés..."
Én úgy gondolom, hogy nem könnyítés, hanem sokkal inkább egy értelmetlen korlátozás. Mintha akkora hatalmas különbség lenne a manuális és automata jármű között.
Az mellékes, hogy alap dolgokat, mint mondjuk egy kerék kicserélése a büdös életben nem mutatnak meg. A legtöbb szerencsétlennel akinek megálltam defektnél segíteni még a pótkerék is lapos volt, mert azt sem tudta, hogy ott van.
Vagy ilyen alapon azt is lehetne korlátozni, hogy ne kapjon boldog-boldogtalan indokolatlanul erős autókat, mert Lakatos Máriónak senki nem mutatja meg, hogy is kellene egy elhanyagolt, lefingott, de 500 lóerós bömöst kezelni nyári gumin tél közepén...





Amúgy szerintem erősen túl van tolva az "életben sok olyan helyzet lesz" szöveg is.
Én napi szinten vezetek, de gyakorlatilag csak a sajátomat vezettem. És az enyémet sem igazán engedtem át másnak. És ahogy láttam ezzel az emberek többsége így van.
Ez olyan, mintha azt mondanám, mindenki tanuljon meg kisteherrel meg dobozosal közlekedni, mert bármikor jól jöhet, hogy haza tud hozni fél raklap gipszkartont az OBI-ból, vagy el tud hozni egy kanapét.





"Mi a létjogosultsága az automatára korlátozott jogosítványnak?"
Semmi, nincs létjogosultsága.





Nagyon egyszerű oka van az automata váltós jogosítvány bevezetésének.
Ha a szabályozás nem tenne különbséget, akkor azt kétféleképpen lehetne megoldani:
1. Az automata váltós autón letett vizsgával is "rendes" jogosítványt lehetne szerezni.
2. Ne lehessen egyáltalán vizsgázni automata váltós kocsival.
1. Könnyen belátható, hogy ez nem igazán lenne célszerű, mert sok olyan delikvens is le tudna vizsgázni akinek nem megy a jármű kezelése, és utána a valós forgalomban kísérleteznének a kézi váltó megtanulásával sokan olyanok is akik az letbne nem ültek még kézi váltós autóban. Mindezt a többi közlekedő rovására. Tehát ez nem egy járható út.
2. Ezzel rengeteg olyan embert (pl. mozgássérülteket) zárnának ki a vezetésből, akik egyébként automata váltóval teljesen jól tudnának közlekedni, de fizikailag nem tudják kezelni a kézi váltós autót. Persze, lehetne külön orvosi igazoláshoz kötni az automatán letett vizsgát vagy hasonlók, de ez az egyébként is igen gyengén működő bürokrácia számára nagy terhet jelentene, és amúgy is sok félreértésre és visszaélésre adna lehetőséget. Bár nem tökéletes a jelenelgi szabályozás, de sokkal egyszerűbb a "rendszer" működtetése.





Igazából ez is az a szabály, amit régen hoztak és ma már nem nagyon létjogosultsága.
Mert oké, egy Trabanton meg kell tanulni váltani 30+ éve, de egy átlag modern kézi váltó már nem akkora dolog.
A forgalomban tanulás is olyan, hogy,
1. Aki automatán tanult, az nyilván nem az Üllőin csúcsforgalomban áll neki tanulgatni.
2. Manapság még a tanulók is forgalomban tanulnak váltani, majd jogsi után átülnek a saját/szüleik kocsijába ahol kvázi újra kell tanulják a kezelést.
3. A mai oktatásban 10-ből 9-en nem tanulnak meg rendesen váltani és hosszú idő kell mire összeáll a tudatos vezetés+váltás.










Nekünk automata váltós hibridünk van, de bármikor tudok vezetni manuális váltós autót. De ehhez za kellett, hogy anno a kuplung és váltó használat rögzüljön. Anno fulladtam én le sokszor, mikor tanultam, nem mindenki érez rá egyből, igazából a jogsi után ia volt bogy lefulladtam, főleg ha más kocsiba ültem, csak sok évvel később, már sajat kocsit vezetve szoktam meg.
Szóval teljesen megértem, ha valaki amúgy is automata váltos autóban gondolkodik, akkor zaon is tanul meg, mert ez esetben felesleges a kuplungot szoknia sok órán át, ha utána úgysem fog kuplungozni.





Ja, meg zaért megjegyzem, hogs sosem szoktam padlógazzal indulni, de manuális váltóval is 10-ből 9 embernél gyorsabban indultam el egy 73 lóerős benzinessel, simán úgy, hogy nem tököltem annyit, mint a többség. Moet meg automata váltós hibriddel eco módban, alig pörgetve sehol nincy a legtöbb autós, ha elindulok, mert tökölnek a kuplunggal és a váltóval.
Csak ennyit erről, hogy ne üljön autóba, aki nem tanult meg manuálist vezetni. A legtöbb embernél simán jobb az automatika, ahhoz meg nem sok köze van, hogy kormányozni, manőverezni hogyan tud ugyanaz az ember.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!