Fényjelzőkészülék nélküli vasúti átjárónál is bármikor jöhet vonat?
Ritkán szoktam ezen az átjárón keresztülhaladni, de mindig abban a tudatban voltam, hogy tuti vmi kihalt/használaton kívüli vágány és sosem figyeltem fel rá, mindig lassítás nélkül 80-al mentem át.
Most viszont olvastam a tapolcai tragikus vonatbalesetről, ahol 5 fiatal halt meg ahogy ütköztek a vonattal. Az viszont lámpás átjáró volt, ez viszont lámpa nélküli. Most eszembe jutott ez a hely és elgondolkoztam rajta, hogy simán előfordulhatna itt velem (vagy bárki mással) hasonló tragédia?
Ha itt is van vasútforgalom akkor mi a jóistennek nem tesznek fel mindenhova legalább fényjelző készüléket?
Ha itt is van vasútforgalom akkor mostmár minden alkalommal le kellene itt lassítanom és óvatosan figyelni a vasútforgalmat? (ami nevetséges lenne, mert beláthatatlan kanyarulat)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem az van a KRESZ-ben, hogy a lámpa nélküli átjárónál kötelező megállni, és csak akkor haladhatsz tovább, ha meggyőződtél, hogy nem jön vonat?
Szerintem ez így biztonságosabb, mint a fehéren villogón hibás berendezésnél körültekintés nélkül átmenni. Bár erről is másképp rendelkeznek, de mindenki azt hiszi, hogy a fehér az szabad-jelzés.
Csak olyan esetekben bocsánatos bűn a figyelmetlenség, mint Budaörsön volt egy hely, ahol az út mellett 1 méterrel már éveknóta föld alatt volt a sín, és tudja az ember, hogy halott vágány.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Egyébként ha megnézted, ide vezet a sín:
[link] ,21.1767686,16.96z
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Annyira azért nem rozsdás és szépen ki van takarítva, gyomírtózva. Biztos hogy van ott kiszolgálás néhanapján. Azokon a helyeken ahová valóban nem mennek be vonattal, sokkal nagyobb a dzsidzsa.
A régi nádudvari vonal az: [link]
Az ilyen helyekre nem csak a mozdonyvezető megy egyedül, vannak más dolgozók is akik - többek között - a közút felé az átjáró biztosítását is végzik. A vonat megáll az átjáró előtt, a jelzőőrök tárcsával megállítják a forgalmat és utána halad át a vonat. Az ilyen helyekre speciális, csak arra a helyre vonatkozó Végrehajtási Utasításból vizsgát tett és vonalismerettel, helyismerettel rendelkező mozdonyvezetőket, és tolatócsapatot küldhet a vasúttársaság.
Mindemellett egy gázelvétel és figyelmes közlekedés nem árthat részedről, hiszen egy az úton álló jelzőőrt nem biztos hogy észreveszel időben ha nagyobb sebességgel haladsz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Soha, semmilyen vasúti átjáróba nem hajtunk be körültekintés nélkül!!
A kérdező példája mutatja, mekkora sötétség uralkodik e téren. Az általa hozott példa egy ritkán, de főleg a répakampányban bizony használt vasútvonal átjárója. Mint az előjelző táblán is látszik, jelzőőr biztosítja az átjárót, így vonat itt gyorsan nem fog érkezni (hiszen arról száll le a jelzőőr), de ennek ellenére alapvető fontosságú meggyőződni arról, hogy nem jön vonat.
Fontos, hogy általános megállási kötelezettséget a KRESZ nem ír elő vasúti átjárók előtt, de minden esetben kötelező(!) meggyőződni arról, hogy nem jön-e vasúti jármű.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Neked közúti közlekedőként nem kell ismerned a vasúti forgalmi utasításokat, pályákat, menetrendeket stb.
Ha sima andráskeresztet látsz: lassítasz, körülnézel.
Kötelező megállás csak akkor kell, ha stop tábla vagy nem működő fénysorompó van.
Nyilván, ha józan paraszti ésszel belátod, hogy nagyon rossz állapotban van a vágány (sín hiányzik, fák nőnek rajta stb.), akkor tényleg nincs értelme körbenézni. De ezt leszámítva én nem ezen a pár másodpercen spórolnék.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!