Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Miért tanítják azt, hogy...

Miért tanítják azt, hogy vészfékezés esetén a visszapillantó tükörbe kell nézni először?

Figyelt kérdés

Őszinte leszek, fogalmam sincs róla, hogy ilyen kitétel létezik-e a KRESZ-ben, illetve ezáltal hogy ez egy általánosan tanított dolog, vagy sem. Az biztos, hogy ma nálunk szóba került és mindenki bólogatott, fiatalabb és idősebb egyaránt, hogy anno úgy tanultuk mind, hogy vészfékezés esetén a tükröt kell legelőször nézni. Miért?


Ha oldalsó tükörről lenne szó, akkor még meg is érteném: fontos feltérképezni, hogy ha nem tudunk megállni időben, akkor tudunk-e menekülni szomszédos sávba. Na de a fáma kifejezetten a belső tükröt mondja. Mi a fene lehet olyan érdekes a belső tükörben, hogy ekkora jelentőséget tulajdonítanak neki? Hogy előtted baj van és neked az első lépésed a belső tükörbe tekintés legyen. Persze nyilván jöhetnek mögötted is és a te vészfékezésed rájuk is hatással van. Ugyanakkor a KRESZ szerint vészfékezni kötelességed, ha személy- vagy vagyonvédelem elkerülése a cél, szóval ha előttem baj van, akkor nekem annak elkerülése a felelősségem, nem pedig a mögöttem jövő. A mögöttem jövőnek kell velem foglalkoznia, nem pedig fordítva. A követési távolság is úgy szól, hogy a hátul közlekedőnek kell az előtte lévőhöz képest tartani a távolságot, nem pedig az elöl haladónak kell "menekülnie" a mögötte érkezőtől.


Szóval nem világos. Nyilván nem érdekem, hogy a mögöttem lévőt rossz helyzetbe hozzam, azt meg főleg nem akarom, hogy belém szálljon, ugyanakkor sem a logikával/józan paraszti ésszel, sem a KRESZ szeméy- és vagyonvédelemre irányuló részével nem összeegyeztethető szerintem az, hogy "vészfékezés esetén a belső tükörbe pillants legelőször".


2021. okt. 18. 16:54
1 2 3
 11/21 A kérdező kommentje:
#10 Pont ebből adódik a probléma, hogy nem én vagyok az, aki összemossa a dolgokat. Például ide lett már hozva a piros lámpa valaki által és érdekes módon több válasz is arra irányul, miközben a piros lámpánál való fékezés köszönőviszonyban sincs azzal, amiről én beszélek. Az érvelésem természetes, hogy értelmetlen f*szság, ha a piros lámpára, meg egyéb hülyeségekre akarod használni. #9-es válaszban próbáltam a témát visszaterelni a helyes útra.
2021. okt. 18. 17:35
 12/21 anonim ***** válasza:
53%

Regen tortent velunk,hogy megalltunk a pirosnal kulso savban.mi teljesen idoben,normalisan alltunk meg.

A belso savban viszont egy autos meg ugy nezett ki,atmegy.aztan megsem es beletaposott a fekbe.vonalon tul is sikerult megallnia.en utana mar csak annyit vettem eszre,hogy parom elem teszi a kezet,forditja a kormanyt jobbra,es engedi a kulungot.eppen csak fel metert gurultunk es elhuzott mellettunk egy 40 tonnas de ugy,hogy a keresztezodes utan 20 meterrel allt meg.

Mindket autot vegig huzta a gumija,annyira eppencsak fert el.ha a masik autos nem elorebb all meg,vagy parom nem figyel hatra es inditja meg az autot jobbra akkor valamelyikunket kilapitja a kamion.pedig mogottunk nem volt senki,de a masik autos hirtelen megallasa miatt csak belekukkantott a tukorbe.nem a kovetesi tavolsaggal volt baj,hanem a kamionos ugy itelte meg,hogy a masik autos atmegy meg.azt mondta utana,ha beletapos a fekbe akkor visz mindent,teli volt pakolva soderrel.

Bennem ez annyira megmaradt,eltelt 10 ev azota,most raktam le a jogsit de minden pirosnal belepillantok mielott fekezek.mert ha kamion jon mogottem,akkor lehet hupilila is,es inkabb atrongyolok az tuti.

2021. okt. 18. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/21 anonim ***** válasza:
63%

Sajnos ez az, amikor azt hiszi átmegy, beletapos a gázba, de azonnal rájön, hogy nem fog menni. Ebből születnek az ilyen balesetek.

Ilyenkor érdemes nem átmenni a lehetséges piroson, hanem azonnal lassítani. Ez a mértékű lassítás senkinek sem fog gondot okozni, jól ki van számolva, és nem eshetünk abba a hibába, hogy átakarunk menni a másikkal még, de ő meggondolja magát. Ráadásul sok hibát ellehet követni, sok szabályt lehet benézni, a piros lámpa az amit nem szabad, mert elég sok büntetőpontot ad, ha elkapnak.

2021. okt. 18. 21:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/21 anonim ***** válasza:
80%

Ez az, hogy nem csak a fékezéskor kellene a tükröt sasolni!

Ha látom, hogy valami barom a seggembe mászik, mert ki akarja nyalni, akkor direkt lassabban megyek, hogy ne legyen vészfékezésem.


A legnagyobb baromság, ha rárajtolsz a lámpára, valaki meg rád áll, utána meg egy nagyot fékezel. Ezzel lényegében te okozol balesetet, hisz neccesen mindketten átjutnátok.

Feleségem nagynénje csinált legutóbb ilyent, szerencsére a mögötte lévő autós tudott menteni, lehorzsolt két autót.

Feleségem hátul ült a puntóban, nem lett volna esélye, ha a terepjáró beléjük hajt.


Ha meg ne adj Isten látom, hogy a kamaz mögöttem nem tud megállni, a családomat fogom menteni, gondolom értitek mire gondolok...

2021. okt. 19. 09:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/21 anonim ***** válasza:
100%
Kérdező: a tükröket pár másodpercenként egy-egy gyors pillantással folyamatosan nézni kell. Folyamatosan képben KELL lenned, hogy mi van körülötted, mire számíthatsz. Pontosan azért, hogy vészhelyzet esetén a helyzet pontos ismeretében tudj azonnal dönteni.
2021. okt. 19. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/21 anonim ***** válasza:
100%
Utolsó leírta a lényeget, ne hőbörögj a szabályokon, meg ne beszélj hülyeségeket. Nézni kell oszt cső, vagy fizessed a kocsidat ha összetörik.
2021. okt. 19. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/21 anonim ***** válasza:
100%

Azt tegyük hozzá, ha már ferdítések sorozata, a kérdező által kritizáltakat nem vészfékezés, hanem HIRTELEN fékezés esetében tanítják.


Mert hogy a kettő nem ugyanaz.


Vészfékezés egy kényszer helyzet, ami általában "lesz ami lesz" alapon működik egy már kialakult helyzet elkerülése érdekében.


A hirtelen fékezés viszont ettől eggyel átgondoltabb lépés ahol még éppen van időd eldönteni, hogy fékezel-e hirtelen vagy nem és pont te magad okozod a veszélyhelyzetet.


Tipikus példája amikor GPS vagy "anyós GPS" alapján megy az ember és egyszer csak szólnak, hogy "itt kell kanyarodni". Vagy valakinek eszébe jut, hogy mégis csak beugrik a maradas teszkóba és beb..sz egy padlóig nyomott satu féket.


Az ilyen helyzetek nem vészfékezések, hiszen nem baleset elkerülése miatt teszik, hanem hirtelen fékezések mert későn jutott eszébe valami.


Na és pontosan az ilyen helyzetekre tanítják, hogy a pillanatnyi döntés hevében azért nézz bele a tükörbe is.

2021. okt. 19. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/21 anonim ***** válasza:
100%

Illetve mindenki unalomig hajtogatja a követési távolság dolgot.


Csakhogy a KRESZ kiköt egy másik feltételt is:


"A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi."


Magyarul, vészfékezned szabad veszély esetén (mi több, kötelező) viszont indokolatlanul hirtelen (vész)fékezned mert elnézted a címet nem szabad.

2021. okt. 19. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/21 anonim ***** válasza:
100%

Még jobban magyarul, vészfékezned nem muszáj, veszély esetén kimondottan az okozója lehet egy vészfékezés vagy a baleset fokozója, nedves vagy havas úton meg főleg, ABS nélkül pedig a legrosszabb döntés is lehet.

A balesetet elkerülnöd kötelező, ha van rá mód, akár egy vészfékezéssel, vagy intenzív fékkel és manőverezéssel, bizonyos helyzetekben még a gázadás is segíthet kijönni vagy elkerülni valamit. A baleset elkerülésének a módja nincs meghatározva, mivel az lehet bármi, fék, gáz, manőverezés, vagy ezek kombinációja.

De bizonyos speciális helyzetekben még a kötelezően előírt baleset elkerülése is felülírható (Pl a Berkis eset és a busz).

2021. okt. 19. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/21 anonim ***** válasza:
100%

Kérdező:

Ezért kell mindig és mindenhol folyamatosan figyelni a tükröket. És közben folyamatosan képben lenni a "B-terveket", menekülőútvonalakat illetően:

https://www.youtube.com/watch?v=kICnQ5Za5rc

Az Audi sem akkor találta ki, hogy merre fog menekülni, hanem megvolt fejben hogy félig mögötte hol jön a másik, és oda ő befér ha kell. Amikor észrevette a tükörben az ámokfutót, hogy nem lassít, azonnal lépett. Ha gondolkozik egy másodpercig, hogy most WTF kell csinálni, telibe kapja.

2021. okt. 20. 09:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!