Miért van a köztudatban, hogy az egy-és kétszámjegyű főútakon általánosan tilos kerékpárral közlekedni?
Sokan mondják, és az való igaz, hogy táblával a legtöbb helyen ki vannak tiltva (logikus is, mert 90-el mehetnek az autók), de kivételek is vannak, mint például a 7-es főút bizonyos szakaszai.
A KRESZ sem tartalmazza ezt a tiltást rájuk vonatkozva. Vagy még évtizedekkel ezelőtt tartalmazta, amikor viszonylag kevés gyorsforgalmi utunk volt, és a főutakon bonyolódott a forgalom nagy része?
Most pl:m3-son tényleg tilos meg nagy hülyeség bicózni,mert egy kamion elüthet.
De pl:faluból föl menni egy kisebb városban szabad,mert nem szágulganak 120-sal az útakon.
Mert ezek az emberek életükben nem ültek kerékpáron, fogalmuk sincs a hatályos kerékpárra vonatkozó szabályokról, így hát kitalálnak és elterjesztenek valamit, ami számukra előnyös (lásd: ha mindenki eszerint közlekedik, nem kell kerülgetniük a cangásokat).
Engem nem is olyan rég leparasztozott egy 60 körüli bácsi, mert nem szálltam le a kerékpáros átvezetésen, miután az előtte haladó autó átadta nekem az elsőbbséget. Merthogy elsőbbségadás kötelező táblám volt, ami az ő képzeletében nyilván a gyalogosokra vonatkozik.
Mert az átlagember nem tanulja meg részletesen a kreszt vagy ha meg is tanulja, elfelejti pár hónap után. Így csak feltételez dolgokat, amik az ő szempontjából logikusnak tűnnek és lusta utánanézni.
Egyébként az út számjegyeinek száma nem jelzi egyértelműen a kategóriáját. Pl. Van egy csomó 2 vagy 3 számjegyű elsőrendű főút
Valamikor régen voltak ilyen korlározások. És akik akkor kezdtek közlekedni, azok ezek alapján tett~k ezt és ezt adták tovább a következő generációknak. És az ember általában rutinból közlekedik, nem fogja minden egyes helyzetben tudatosan végiggondolni, hogy az adott helyzetben éppen milyen szabályokat kell követnie, hanem reflexből dönt - és ezt jelentősen megkönnyítik az ilyen egyszerűsítések...
Hallottam már olyat, hogy kerékpárral nem mehetsz be körforgalomba, sehol nincs elsőbbséged, szigorúan az út szélétől 1 méteren belül mehetsz - ha ott nem tudsz, akkor a járdán, a kerékpárt nem előttük, hanem kikerüljük és természetesen akár sávon belül is megteheted, neki meg kötelessége eltakarodni az útról, ha gépkocsi közeledik...
Ezek egy része onnan származik, hogy sokan a kerékpárt nem tekintik a többivel egyenrangú járműnek, más részük régebben létező, ám mára megszűnt szabály - és ugye aki egyszer levizsgázott, az nyugodtan közlekedhet anélkül, hogy tisztában lenne az azóta történt változásokkal.
"hogy sokan a kerékpárt nem tekintik a többivel egyenrangú járműnek"
És biztonságosabb is lenne így. Nagy hiba, hogy a KRESZ ugyanolyam járműnek tekint a kerékpárra, mint pl egy kamionra.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!