Kerékpárral igen, segédmotorral nem. Hol a logika?
Sziasztok!
Lehet csak én nem értem az alábbi szabályokat, maradjunk a segédmotoros kétkerekű kerékpárnál, tehát ne citáljuk ide az egyéb smk jogsival vezethető járműveket:
- Kerékpáron utas szállítható, smk-n nem.
- Utánfutó csatlakoztatható hozzá(tudtommal nincs ráfutófékes vagy fékezhető kerékpáros utánfutó), smk nem vontathat.
- Kerékpár megengedett legnagyobb sebessége nagyobb, ha a vezető sisakot visel, holott smk-n eleve kötelező.
Ezeket a szabályokat főképp azért nem értem mert az smk-ra előírt biztonsági felszerelés eleve szigorúbb mint a kerékpáron, fékrendszerük is fejlettebb: Legtöbb smk minimum dobfékes de ma már szinte alap az elől-hátul tárcsa, míg kerékpár elől patkó, hátul kontra és az már teljes értékű fékrendszernek minősül. Mi indokolja akkor ezt a szerintem logikátlan szabályozást?
Minden jogszabàly az elfogadásakor fennálló állapotokat tükrözi. A KRESZ ugye az 1970-es évek második fele óta folyamatosan formálódó, de alapjaiban a 70-es években megfogalmazott jogszabály.
Kerékpárra pótülést már az 1970-es években is lehetett kapni, pláne barkácsolni, míg a korszak segédmotoros kerékpárjain igazából hely sem volt hová felülnie vagy állnia egy utasnak, ellentétben a mai robogók egy jelentős részével. Utánfutó ugyanígy: már volt kereskedelemben kapható kerékpárutánfutó, de kismotornál fel sem merült ilyesmi.
Az utolsó logikátlannak titulált pont meg annyira mégsem logikátlan , hiszen kerékpárt lehetséges akár sík úton is 40 km/h feletti tempóval hajtani (nyilván edzett bingás sportolóként), míg a smkp definíció szerint sem lehet ennél gyorsabb. Az meg mindegy, hogy eleve kötelező-e a sisak minden tempónál vagy csak a magasabb tempó feltétele az.
Hát igen, amikor a szabályt alkották, Babetta volt. Annak meg örültél 15 éves fejjel, hogy beindul és nem kell gyalogolnod meg bicajoznod.
Persze a mai korban is lehet valamiféle logikát találni: a smkp. egy városi közlekedési eszköz, ami lényegében arra való, hogy a mai dugóhalmazban ne kelljen 1545.-ként is beállni a sorba és ne 8 litert hanem 2-őt pöfékelj el.
Ehhez pedig nincs szükség utasra sem, utánfutóra sem. Ezzel szemben a kerékpár sokkal inkább való arra, hogy elvidd a gyereket az oviba, megtegyél vele egyhuzamban 100 kilométert akár nagysebességgel is. Na meg hogy haza vidd a tüzelőt az utánfutón.
Igen a KRESZ-re ráferne egy komolyabb frissítés.
Pl B jogsival lehessen vezetni 125cc motort, és az 50cc motort/robogót kivenni az SMKP kategóriából, és ugyanazok a szabályok vonatkozza ak rá, mint a nagymotorosokra. Rendszám, műszaki vizsga.
Eredetileg azért segédmotoros kerékpár lett a kategória neve, mert lehet pedálozni, meg van benne valami gyösz motor. Pl. Babetta.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!