Ha valaki elnéz egy lehajtót, mi a legészszerűbb döntés, hogy eljusson a céljához? (pontos magyarázat!)
Ez a videó inspirálta a kérdésem:
https://www.youtube.com/watch?v=DVguSr2-Ams&t=31s
Előre jelzem, aktívan 2 éve vezetek (Debrecen és környéke). Budapesten soha nem voltam, autópályán sem és jogsiszerzés alatt se vitt fel autópályára az oktató szóval gőzöm sincs, hogy milyen ott az élet.
Annyit tudok:
* van felhajtó, ahol fel kell venni a tempót besoroláshoz
* lehajtó ahol egy kétszámjegyű mellékpályára (M3 -> M35) vagy főútra lehet letérni
De nem tudom pl.:
* ha elnézek egy lehajtót, akkor milyen útvonalon lehet visszatérni, hogy az eredeti célomtól ne 50 km-re lyukadjak ki (nyilván szabályosan a köv. lehajtónál kell lemenni, de onnan hogyan tovább...?)
* autópályák körül milyen kereszteződések vannak? erre gondolok pl.:
Az a gond, hogy nulla azaz 0 órát fordítanak az oktatók a pályázásra, nem meglepő, hogy a vidéki paraszt baromságot fog csinálni, ha valamit benéz. Bepánikol és szándékosság nélkül bajt csinál.
Az a baj, hogy a "paraszt" teljesen vakon megy és fogalma sincs az első órák anyagáról, hogy mit jelentenek a táblák. Autópályán minden egyes kihajtó 3-szor van előjelezve,az első 1km-re van! Személyautóval nem elég 1km egy kisoroláshoz?
Ez nem vidékiség kérdése, mert néhány budapesti ismerősöm is eljátszotta már ezt, megy vakon a navi után, a duna hídon laggol kicsit a net és hopp már túl is szaladt.
Nem kell fejben tartani egész Európa térképét, de ha felmész a pályára akkor van valami célod, tehát tudod kb hol kell lejönni a pályáról. Amikor 20 négyzetméteres táblán ki van táblázva, hogy Gödöllő 1000 méter és te Gödöllőre mész akkor fogod magad és kisorolsz a külsőbe majd lehajtasz a pályáról. Ilyen egyszerűen működik az autópálya.
Ha elbsztad akkor mész tovább, a nagyvárosoknak általában több kihajtójuk is van, a nulláson meg úgy 2km-enként van egy kijárat kimész, visszafordulsz és gó tovább. :D
Nem tudom mennyire segít ez a visszafordulsz a következő lehajtónál dolog, bár ha ilyen kérdést kell feltenned akkor talán nem sokat.
Térképen jó vagy? Én esetleg azt próbálnám ki hogy számítógépen (google maps) terveznék egy utat autópálya érintésével és a lehajtó után hozzáadnék egy köztes megállót úgy csinálva hogy vissza kelljen hozzon az előző lejáróhoz a térkép. Nincs univerzális megoldás, nem egyforma az összes lehajtó/kereszteződés, de legalább áttekintve hátha segít valamit.
Helyi adottságoktól függ.
Az biztos, hogy ha a következőnél lehajtasz, majd ellenkező irányban vissza, akkor újra az eredeti lehajtónál leszel, és probléma megoldva.
Viszont van olyan hely, és úti cél, nem is kevés, amikor ha a következőnél hagyod el a pályát, majd onnan mész tovább az úti célodhoz.
De a Waze úgyis segít.
Egy biztos, megállni, tolatni, visszafordulni a pályán még véletlenül sem.
#2: "Autópályán minden egyes kihajtó 3-szor van előjelezve,az első 1km-re van!"
Az a baj, és most zöldfülű autópályásként mondom, hogy - tesómmal többször jobb 1-ben szoktam utazni pályán - annyi információt, szöveget tartalmaznak az autópálya előrejelző táblák, hogy még utasként is baromira oda kell figyelni, hogy mit melyik sávból érsz el - ha a táblákra hagyatkozol. Elsiklik a figyelmed a sok barom felirat mellett.
Mi a jófr@ncnak ennyi információ a táblára pályán, mikor 130-140-nél a leolvasásra és az információ feldolgozására szolgáló látótávolság amúgy is redukálódik. Velem nem egyszer fordult elő - mondom utasként pedig elvileg jó a szemem (S.szemklinikán voltam lézeres kezelésen), hogy az utolsó kihelyezéskor tudtam csak elolvasni pontosan milyen irányokat is jelez a besorolás infótábla. Akkor amikor már tesóm sorolt be a lehajtóhoz (jó persze ő is GPS-t használ mindig).
Szerintem sokan így nézik be, miközben a GPS-s se jelzi előre pontosan hol lesz a lehajtó.
"annyi információt, szöveget tartalmaznak az autópálya előrejelző táblák, hogy még utasként is baromira oda kell figyelni, hogy mit melyik sávból érsz el"
Olyan sokat nem. Nem elágazásról beszéltünk, hanem kihajtóról. A kihajtónál legfeljebb 3 települést írnak ki többet nem.
"Elsiklik a figyelmed a sok barom felirat mellett."
Az enyém még nem siklott el.
"Mi a jófr@ncnak ennyi információ a táblára pályán, mikor 130-140-nél a leolvasásra és az információ feldolgozására szolgáló látótávolság amúgy is redukálódik."
Azon a szakaszon pont 100km/h-s korlát van és ezen sincs sok információ, balról a sávok:
1+2 M7
2+3 M1
4 Törökbálint & Budaörs Nyugat
5 Budaörs centrum
Valszeg fiatalok és rutintalanok vagytok. Ezeket balfaxság elnézni, úgy lett kitalálva a rendszer, hogy átlagos képességű sofőr kényelmesen bejárja ezekkel a táblákkal a világot Vlagyivosztokról Londonig.
A GPS is pontosan előrejelzi hogy a lehajtó,az első navim már 14 ive is pontosan előrejelezte. Ha be van kapcsolva a hang akkor a google maps is előre bemondja mikor kell kimenned, háromszor is!
Nemrég motoroztam haverommal,ő ment elől telefonon ment a maps és vagy három elágazást is elnézett. Aztán kiderült, hogy nem a maps a rossz, hanem neki le volt téve kis ablakba a maps, a háttérben meg youtuberől zenét hallgatott a sisakban lévő headseten, a navi hangja meg ki volt kapcsolva... :D Na kb hasonlóan nézik el az emberek a lehajtókat. :D
Kb. átlag 10 km-enként van csomópont, ahol így vagy úgy, de vissza lehet fordulni (pl. körforgalom, két balkanyar stb.). Olykor érdemesebb a visszafordulás helyett más alsóbbrendű utakon megközelíteni az úticélodat, helyszíntől függ.
Néhol ritkábban vannak a csomópontok (pl. Hajdúnánás-Polgár között 26 km van), ott be lehet szívni. De akkor is inkább autózz 50 km-t potyára, minthogy tömegbalesetet kockáztass a leállósávban tolatgatással vagy megfordulással.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!