A kérdés leírásában le fogok írni egy forgalmi szituációt, amiben azt akarom kérdezni, hogy szerintetek célszerű-e átmenni a vasúti fénysorompó piros jelzésén, vagy inkább a megállást választanátok. Itt mi a legjobb döntés?
Egy egyenes útvonalon haladok, következni fog egy alsóbbrendű út balra. Ez egy lámpás kereszteződés, balra besoroló sávval. A kereszteződés után közvetlen a balra kanyarodó út leges legelején egy fénysorompó van. Van az úton egy balra kanyarodni akaróknak besoroló sáv. Ide besorolok, a közlekedési lámpa piros. Zöldre vált, a fénysorompó is fehéren villog, tehát mehetek. A zöldnél elindulok, viszont mikor a kereszteződés feléhez érek, a fénysorompó akkor vált fehérről pirosra. Két lehetőségem marad. Vagy átmegyek a pár másodperce pirosra váltott fénysorompón, vagy megállok a piros jelzésénél, ezzel alapból kockáztatok egy koccanást, ugyanis a mögöttem jövő autós alapból lehet nem is láthatja a fénysorompó pirosra váltását. Nem mellesleg ezzel a kereszteződést teljesen lezárnánk, magyarul bennragadnánk a kereszteződésben a többi autóval, mert elindultak utánam, így hátra se tudnék már tolatni.
Az én véleményem az ebben a helyzetben, hogy én a józan eszemre hallgatnék, és átmennék az 1-2 másodperece pirosra váltó fénysorompón, minthogy kockáztassak egy esetleges koccanást, vagy lezárjam a teljes kereszteződést önhibámon kívül. A KRESZ-ben benne van hogy csak úgy hajthatok be egy kereszteződésbe hogy tuti hogy el is tudom hagyni, de ebben a speciláis esetben ezt a szabályt lehetetlen betartani.
Nekem is egyből az jutott eszembe, hogy ez egy konkrét helyen van, vagy csak elméleti a kérdés? Mert a fent felvázolt körülmények között biztos vagyok benne, hogy össze lenne hangolva a két forgalmi lámpa, tehát a fenti esetet nem hagynák az lámpa üzemeltetői, hogy bekövetkezzen.
Ha viszont ez egy konkrét hely, és már tapasztaltál ilyen esetet, akkor érdemes lenn jelezni az illetékeseknek, hogy ez eléggé balesetveszélyes.
Ha pedig ez egy elméleti kérdés, és hogy a kérdésre is válaszoljak, én inkább átmennék a vasúti lámpánál megállva, és jól körülnézve, hiszen tűréshatár a pirosra váltás és a vonat érkezése között ott is van.
Több okból sem logikus a levezetésed:
"megállok a piros jelzésénél, ezzel alapból kockáztatok egy koccanást, ugyanis a mögöttem jövő autós alapból lehet nem is láthatja a fénysorompó pirosra váltását."
A mögötted lévő autósnak több dologra is számítania kell, pl.:
- Nem fogsz 50-el átdurrantani egy sínpáron, hanem lassan fogsz menni
- Most kanyarodott be, tehát eleve nem lehet túl nagy a sebessége egyikőtöknek sem
- Megfelelő követési távolságot kell tartani MINDIG
Ebből a 3-ból bármelyik figyelembe vételével elkerülhető egy ilyen koccanás.
"ezzel a kereszteződést teljesen lezárnánk, magyarul bennragadnánk a kereszteződésben a többi autóval, mert elindultak utánam, így hátra se tudnék már tolatni."
Ilyen helyeken a lámpák 100%, hogy össze vannak szinkronizálva, de még ha nem is lennének akkor:
- A KRESZ egyértelmű, csak akkor hajthatsz be egy kereszteződésbe, ha biztosított az áthaladás. Tehát nem, nem ragadhat be szabályosan senki a kereeszteződésbe. Ezt a szabályt tökéletesen be lehet tartani, semmi speciális nincs ebben az esetben.
A lámpák összehangolása miatt ezt nehéz elkèpzelni, hogy tényleg megtörténhet - én csak akkor találkoztam ilyen helyzettel, amikor a közúti jelzőlámpa elromlott, a vasúti viszont ilyen esetben a biztonság érdekében tud függetlenül is működni. (Forditva nem, magyarul az elromlott vasúti biztber esetén kikapcsol a közúti lámpa is, hogy ne engedjen tévedésből senkit a vonat elé.)
Én mondjuk mindig a nagyobb biztonság iranyaba szoktam dönteni, szóval én inkább vállalnám a kereszteződés blokkolását - nem szívatásból vagy rosszindulatból.
Nincs ilyen összehangolás.
A fénysorompót vagy a vonat kereke csukja (állomáson kívül), vagy a forgalmista (állomáson). Se a vonatkeréknek, se a forgalmistának nincs fogalma arról, hogy a közúti lámpa éppen mit mutat. (Ez a szakmám már 25 éve, szóval ezt biztosan tudom.)
A közúti lámpákhoz nem sokat értek, elképzelhető, hogy 1-2 helyen függ a jelzési képe a sorompó állapotától, de az teljesen biztos, hogy az ilyen dolog nem valami elterjedt megoldás.
A sorompó mindig elég hosszú idővel a vonat érkezése előtt csukódik, tehát 1-2 másodperccel záródás után még inkább menj át, mint hogy veszélyhelyzetbe kerülj a hirtelen fékezéssel vagy a másik forgalmi sávban való megállással. A fénysorompón ugye nincs sárga, hogy lehessen előre tudni a váltást, így aki már közvetlenül a sorompó előtt van, az még átmehet. Ahol csapórúd is van a fénysorompó mellé, ott az direkt késleltetéssel indul.
De van, csak nem úgy ahogy te írod.
A vonat csukja a sorompót, nem a közút. A közúti jelzőlámpa vált programot amikor vonat jön
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!