Van itt olyan aki kötöttpályás járművet vezet és ütött már el embert?
Idézet két helyről Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott című könyvéből (a neten fent van pdf-ben):
Rákos állomásnál egy öreg férfi ül a sínen, és csajkából eszik valamit, a vonat közeledtére
sietség nélkül felkel, és arrébb vonul, a mozdony eleje centiméterekkel megy el mellette.
Tusor körmei elfehérednek a szorítástól, de az arca alig változik.
– Ilyenek! – mondja K., a reszortos mérnök.
– Van a mozdonyon valamilyen életmentő szerelék, mint például a régi villamoson a
mentődeszka volt?
– Nincs, különben is reménytelen volna, úgy megcsapja az illetőt a mozdony eleje. Egyszer
fordult elő, hogy egy részeg a mozdony alá esett, lementünk megnézni, hány darabra
vágták a kerekek, de olyan szerencséje volt, hogy a betonaljaknál nagyobb volt a mélyedés a
szokásosnál, elfért benne. Flegmán elővette a cigarettatárcáját, és kinyújtotta a vonat alól:
– Gyújtson rá, mester!
Az öreg mozdonyvezető ingatja a fejét:
– Aki pedig öngyilkos akar lenni, azt nem lehet kivédeni. Tatabánya előtt egy öregasszony
járkált a sínek mellett fel s alá, egymást figyelmeztettük rá, négy-öt mozdony megállt neki,
de a hatodik elgázolta.
– Maga hány embert ütött el?
– Tízet, egyről sem tehettem, de bár sohase jutnának az eszembe.
Az öngyilkosokat nem veszik be a vasút halálstatisztikájába, rendőrségi ügy, legfeljebb a
puszta számokat jegyzik fel: 1973-ban százhuszonnégy, 1974-ben százhuszonegy ember
vetett véget életének a vasút területén.
Záhony felé fut a Puskin; fent a vezérállásban az öngyilkosokról beszélgetünk.
– Mikor történik a legtöbb?
– Április-májusban, tavaszi szerelmi bánat miatt, és a szüret után bor miatt.
– Hol?
– Az egész országban mindenütt. De ha egy vidéket kell választani, akkor Tatabánya és
környéke. Tatabánya előtt a 21-es térköz az öngyilkosok tanyája – a bánya mindenféle
embereket felvesz. A múltkor is ott jön velünk szembe egy fiatal férfi, a kabátját a fejére
húzta, és lépkedett a sínek között, még mondtam is a vonatvezetőnek:
– Na, ez olyan erővel jön, hogy visszalök minket Komáromig.
Aztán meghalt. Kérdeztem utána, de a rendőrök azt mondták, hogy ne érdekeljen, legyen
elég annyi, hogy a fiúnak már volt dolga velük.
Még mindig nem tudom felfogni:
– Ment szembe a vonattal a sínek között, kabáttal a fején?! Hogy akarhatta ennyire a
halált?
– A legelszántabb öngyilkosok választják a vasutat, itt nem úszhatják meg gyomormosással.
– Hány embert ütött már el, vezér úr?
– Huszonöt év alatt tizennyolcat vagy húszat. Utoljára Tápiószele előtt vágtam el egy
húszéves nőt, jött a sínek mellett, aztán hirtelen a vonat alá vetette magát.
– Nagyot koppan egy ember?
– Alig érződik. A mozdony nagyon erős, szétvágja vagy meggyűri. Az elütötteket a gép
általában levetkőzteti, a kabátjuk fennakad a mozdonyon.
– Egy ilyen gázolás után a mozdonyvezető kérheti a leváltását?
– Kérheti, de én nem idegesítem fel magam. A vasútnak az a felfogása, hogy a sínek
között csak a vonatnak van helye.
– Nem is döbbentette meg soha baleset?
– Egyszer életemben. Békéscsaba felé mentem, a jobb sínszál mellett magasra nőtt a gaz,
nem vettem észre, hogy egy hároméves kislány játszik benne. Nem tudtam megállni,
túlhaladtam rajta, és visszafutottam, megnéztem: semmi baja sem történt, csak a babája
után sírt, amit a léghuzat kivitt a kezéből.
– Miért épp ez hatotta meg?
– Nekem is akkor volt három év körül a kislányom.
A többi vezért, akit megkérdeztem, jobban megviselték az öngyilkosságok és a gázolások.
Vannak, akik napokig nem esznek a baleset után, másokon később jön ki az idegfeszültség.
Egy szegedi mozdonyvezető B. állomáson elgázolt egy forgalmistát, aki szeretőjét kézen
fogva ugrott be a sínek közé; akkor semmi sem látszott a vezéren, tovább vitte a vonatot, de
két hét múlva elütött egy nyulat, akkor ideg-összeroppanást kapott, és a körmeivel tépte az
arcát.
Ha előjönnek ezek az ügyek, a vezérek még évek múlva is sápadtan beszélnek róluk:
– Mikor jött a gép, az öreg ott ült a jobb sínszálon, megnyúlt az árnyéka, de már nem tudott
felállni, a vonat nekilökte egy villanyoszlopnak.
– Egy férfi lefeküdt a sínre, két-háromszáz méterről észrevettem, de már nem tudtam
csinálni semmit, százhússzal vittem a vonatot, majdnem egy kilométer a féktávolság. A
férfi tudta ezt, nézett fel rám a vezérállásba, és kinyújtotta a nyelvét.
Néha sikerül felderíteni az öngyilkosságok indítékait: az adminisztrátornő elsikkasztotta
munkatársainak fizetését; az öregembert, aki eldobta 174görbe botját, s úgy ugrott a vonat
elé, a családja kergette el; V.-n egy pályamunkást kiemeltek tanácsi tisztségre, de nem állta
meg a helyét, és visszakerült a sínek közé; munkatársai „rászálltak”, ugratták; ezt nem bírta
elviselni, először egy gyümölcsfára akasztotta fel magát, de levágták, egy héttel később egy
kanyarban a vonat alá lépett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!