Szerintetek az egyre gyarapodó "szembe hajt fel az autópályára" jelenségnek lehet köze a modernizációnak és az ebből eredő emberi mentalitásnak?
Jó 2 éve mikor csináltam a jogsit, épp erről beszélgettünk a gépjármű oktatómmal. Akkor még azért ilyen számban nem fordult elő ilyen hiba de már akkor sem volt új a jelenség. Elmondta, hogy neki az a meglátása, hogy ezt az új generációt aki most az utakra kerül már teljesen más szellemi képesség jellemzi. Régen nagyon alapvető hibákat fedezett fel a tanulókon (pl. Vezetéstechnikai hiba vagy túlgurul a STOP tábla vonalán a tanuló). Mai világban meg már olyanokat hibáznak a tanulók, hogy az erősen megkérdőjelezi azt, hogy vezetésre alkalmas e egyáltalán az illető. (ilyen például, hogy kanyarodik az út de ő elbambul és egyenesíti ki a kanyart, vagy látja, hogy éles kanyar közeledik de nyomja neki ugyanúgy a gázt és eszébe nem jut fékezni illetve volt példa arra is, hogy belvárosban a 2x2 sávos úttestre szembe forgalommal hajt ki a tanuló). Ezzel kapcsolatban pedig azt állította, hogy a mai világban a modernizáció "rabjául ejti" az emberiséget és tulajdonképpen annyit lehet manapság látni, ha kilépsz az utcára, hogy majdnem minden ember kezében ott a mobil telefon és úgymond ez az életmód "zombit" csinál a társadalomból. Ez az ún. "zombi" társadalom pedig az évek múltával egyre nagyobb mértékben fog hatást gyakorolni a minden napokra amely azt eredményezi, hogy lesz olyan időszak amikor már az lesz a furcsa ha valaki tisztában lesz azzal, hogy merre kell helyesen felhajtani a pályára.
Szerintetek van igazság a meglátásaiba vagy kicsit túlgondolta az oktatóm a dolgokat? Esetleg nektek mi az észrevételek? Mi az oka annak, hogy egyre több ilyen gépjármű vezető van az utakon aki azzal sincs tisztában merre van előre? Azért az már nem lehet válasz a kérdésre, hogy régen is voltak hülyék mert egyértelműen látszik, hogy azok a bizonyos "hülyék" száma egyre nagyobb mértékben növekedik.
"Jó 2 éve mikor csináltam a jogsit"
Nem 20 év akart lenni az a 2 év? Csak mert 20 éve még se közösségi oldalak, se ennyi sofőr nem volt. 2 éve viszont minden ugyanaz volt mint most...
"Egyszer kétszer lehet mindenki figyelmetlen és hibázhat is"
Több ezer autó van csak Budapesten, folyamatosan áll a forgalom, autópályáink nagy része is teljesen tele van. Ha csak mindenki 1 kisebb-nagyobb hibát követ ez az naponta több ezer hiba, aminek csak elég kis százalékából lesz említésre méltó esemény.
A tanulók meg főleg hibáznak, ebben sincs meglepetés.
Kezdjük ott, hogy manapság semmi rutin oktatás nincsen, nem visznek tanpályára, nem tanulod meg az autó alap kezelését, hanem szinte azonnal forgalomba kerülsz. Én magam örültem volna, ha van 1-2 óra amin csak parkolás, elindulás, alap dolgok vannak. És nem az, hogy csak vezetek a dugóban, 10 percet várok arra, hogy meg tudjak fordulni, és 1x parkoljak.
Az alap 30-40-50 óra még arra sem elég, hogy elsajátítsd az autó használatát, egy tanulónak nyilván lekötik a figyelmét olyan alap dolgok, mint a váltás, pedálkezelés, mellette meg ott van az ezer külső információ amire figyelni is kell.
"majdnem minden ember kezében ott a mobil telefon"
Csak mellékesen megjegyzem, hogy ez a fajta "zombiság" független a korosztálytól. Arról ne is beszéljünk hány oktató (10-20 év tapasztalattal...) ül unott fejjel a telefont nyomkodva a tanuló mellett.
De lényeg a lényeg, egyre több az autós, mellette nincs aki számon kérné a szabályokat, egyre lazább az oktatás, és fillérekért elérhető négykerekű koporsó.
Semmi összefüggés nincs aközött, hogy gyalogosan bambulja az okostelefonját, majd beszáll az autójába és kiegyenesít egy kanyart, vagy szembe-forgalomba hajt föl az autópályára.
Az a nagyobb baj, hogy megszűnt a rutinpálya gyakorlás, mert megszüntették a rutinvizsgát. Az oktató ugyan tart nagyjából 8-9 óra alapoktatást, de utána máris viszi forgalomba a tanulót, és ott gyakoroltatja vele a parkolást, megfordulást, Y fordulót. A forgalomban! Amikor még nem alakult ki a tanuló láb (pedálok) és kéz (botsebváltó) koordinációja. Benyomja a kuplungot, közben kézzel végez előre-hátra-oldal irányú kézmozgást. Egy kezdőnek nem egyszerű 2-es fokozatból a harmadikba váltani. De gond lehet sebváltáskor a kormányt nem elmozdítani valamelyik irányba.
Autópályára ellentétes irányba felhajtást többnyire a rutintalanság, a gyakorlatlanság (ritkán vezet) és a csőlátás szokott okozni, de bizonytalanságot okozhat a helyismeret hiánya is. Mindezeknek semmi köze, hogy valaki gyaloglás közben a telefonját nyomkodja.
Aki felnőtt ember létére összekeveri a jobbot a ballal, vagy nem képes megkülönböztetni -a számtalan előjelző tábla ellenére sem- az autópályára be vagy kivezető utat, az ne kapjon jogosítványt.
Az sem elfogadható, hogy "majd idővel kialakul" mert az említett probléma nem rutin kérdése.
....és ehhez az égvilágon semmi köze nincs a mobiltelefonnak.
Talán itt van a jelentősége, hogy ne legyenek előre begyakorolt útvonalak.
Mondja azt a vizsgabiztos, menjünk el a Keleti pu. csomag megőrzőjéhez.
Vagy: keressen a Mammutnál egy parkolóhelyet. Ez sokkal életszerűbb feladat, mint egy betanult ezerszer legyakorolt útvonal.
Ne ebben alakítsanak ki az oktatók "rutint" mert ez, nem az.
Az igazi rutin majd kialakul otthon a garázsba tolatáskor. Most még 3-4-szer korrigál, majd vagy fél év múlva remélhetőleg elsőre be fog állni.
Aki olyan ostoba, hogy szembe fölmegy az autópályára, az "rutinból" is képes.
Tévedsz!
Attól hogy valaki fiatal és/vagy rutintalan, attól még nem szükségszerűen szabályszegő.
A legutóbbi szembemenő is elmúlt 50 és több évtizede van jogosítványa.
Szóval, a hülyeség nem korfüggő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!