Egy bevásárlóközpont (mondjuk TESCO) parkolója elviekben egyenrangú útkereszteződéssel van tele. A leírásban szereplő példa alapján ütközéskor ki a felelős?
Régóta foglalkoztat ez a téma. Az ilyen parkolók esetében fel is tüntetik, hogy "A parkoló egész területén a KRESZ szabályai érvényesek"
Namost:
Az erőviszonyok sorrendje így van:
1. Rendőr karjelzései (jelen esetben nincs)
2. Jelzőlámpa utasítása (ez sincs)
3. Tábla (nincs...)
4. Útburkolati jelzés (nada)
5. Jobb-kéz szabály
6. Kanyarodási szabály
Van a parkolón belül egy szélső "Fő" (vagy annak tűnő) út, ami összeköti az összes olyan kis "utcát", ahol a parkoló autók is vannak és ezek beletorkollnak ebbe a fő útba.
(Példaként Google térképen meg lehet nézni a nyíregyházi TESCO áruház előtti parkolót, ha esetleg nem lenne tiszta, hogy miről beszélek)
Na, itt a jobb-kéz szabály szerint, (mivel az hierarchiában a kanyarodási szabály fölött áll...) ha pl valaki az egyik ilyen kis utcáról kikanyarodik, és a "fő utcának tűnő utcán" érkezik valaki balról és ütköznek, a KRESZ szerint (szerintem legalábbis) a parkolóutcáról kikanyarodó autósnak lesz igaza, a "fő utcának tűnő" utcáról érkezővel szemben.
Ennek ellenére mindenki a kanyarodási szabály szerint közlekedik ott, (nyilván én is), azaz ha a kis utcáról kanyarodok ki, tök mind1, hogy balról jön valaki a nagyobb utcáról, elsőbbséget adok neki.
Ez a dolog KRESZ szerint nem hordozza magában annak a veszélyét, hogy valaki szigorúan a KRESZ szabályai szerint közlekedik és le TK-zza a másik autóját és még ő is lesz a hibás, mert nem adott elsőbbséget a jobb-kéz szabálynak megfelelően?
Kedves Kérdező!
Kérdésedből idézek:
"Ennek ellenére mindenki a kanyarodási szabály szerint közlekedik ott, (nyilván én is), azaz ha a kis utcáról kanyarodok ki, tök mind1, hogy balról jön valaki a nagyobb utcáról, elsőbbséget adok neki."
Ha Te (elővigyázatosságból) így jársz el, az még nem jelenti azt, hogy a kanyarodási szabály szerint közlekedsz. Egyszerűen csak lemondtál a jobbkéz szabály adta elsőbbségedről. Kanyarodási szabály csak a szemből érkező járművek között állhat fent, ha nincs jobbról/balról érkező jármű. Ilyenkor nem tudod a jobbkéz szabályt alkalmazni, ezért lép életbe a kanyarodási szabály. Lényege, hogy a szemből érkező járművek közül utólsónak mindig a balra nagy ívben haladó járművek haladhatnak el. A jobbra kis ívben vagy egyenesen haladó járművek élveznek elsőbbséget a kanyarodási szabály alapján. Ezért nem volt érthető az idézett szöveg, és valószínűleg ezt nem érti a többi hozzászóló sem.
Nem akartam kötekedni, csak ezt tisztába tenni.
Kérdésedre válaszolva:
Nyilván az a felelős, aki a jobbkéz szabályt megszegi.
Talán emiatt már egyre kevesebb helyen alkalmazzák, mert az a tapasztalat, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan kell az ilyen helyen közlekedni. Inkább már kirakják az elsőbbséget szabályzó táblákat.
Már nálunk sem jobbkezes a Tesco parkoló. Illetve már eredetileg sem volt az.
Az előttem szóló (21-es) válaszoló mindent jól írt.
Kérdező, úgy tűnik, nem vagy tisztában a kanyarodási szabály mibenlétével. Az kizárólag azt mondja ki, hogy ha szemből érkezik két autó, és az egyik egyenesen megy, a másik balra kanyarodik, akkor az egyenesen haladónak van elsőbbsége. Ennyi, semmi más nincs benne.
Ebből kifolyólag, a # 19 (kreszklubos) példádnak az a megoldása, hogy kölcsönös udvariasság alapján dől el a sorrend.
A pirosnak elsőbbsége van a zölddel szemben (jobbkéz), a zöldnek a kékkel szemben (jobbkéz), és a kéknek a pirossal szemben (kanyarodási szabály).
Nem tudom, hol olvastad ez a baromságot, amit a # 13-ban írtál, hogy a jobbkéz-szabály üti a kanyarodási szabályt, de ez egyszerűen nem igaz. Egymással egyenértékű szabályok, és egyenrangú kereszteződésben soha nem kerülhetnek egymással ellentmondásba. (Úgy mellékesen, a kanyarodási szabály a jobbkéz-szabályból adódik, mert ha megnézed, az ütközési ponton az egyenesen haladó lesz a kanyarodótól jobbra, azaz logikus, hogy ő menjen előbb.)
De ha már itt tartunk, az "erősorrend" se létezik ilyen formában. Régen létezett, volt egy hivatalos kiadvány, a címe az volt, hogy "A közúti közlekedés szabályai és értelmezésük". Bár nem jogszabály volt, de hivatalosan használták, pl. közlekedési ügyekben a bíróságok erre alapozva hoztak döntéseket. Na, ez már nincs, már legalább 10 éve.
Az erősorrend egyes részei a KRESZ-ben le vannak írva, de nem minden. (Ha tévednék, akkor legyen szíves, linkelje valaki a pontos helyeket.)
Ilyenekre gondolok, mint hogy a lámpa és a tábla viszonya benne van:
"9. § (9) Ha a forgalmat fényjelző készülék irányítja, a „Főútvonal” jelzőtábla, valamint az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák jelzései nem irányadók."
De a többi? (Most nem érek rá végignyálazni a KRESZ-t, hogy benne van-e még valami.)
A kiírt kérdésedre a válasz meg teljesen egyértelmű: ha nincs kint semmilyen tábla, akkor a "mellékútról" kikanyarodónak van elsőbbsége a "főúton" balról érkezővel szemben, a jobbkéz-szabály értelmében. Mivel ezek a KRESZ alapján egyenrangú utak.
Nagyon is gyakori problémát feszeget a kérdező, ugyanis hiába a világos szabályok, sajnos sok helyen alakul ki attól eltérő szokás. (Szokásjognak azért nem nevezném.) Ha utóbbit ismered, nincs nagy gond, mert számítasz az eltérő helyzetfelismerésekre ès csak akkor kanyarodsz ki, ha a balról érkezőn látod az elsőbbségadás szándékát. Viszont baromi veszèlyes, ha nem vagy ismerős az adott helyen és belefutsz egy, a szokások szerint közlekedőbe. Ha ott csattanás van, jogilag nem a tiéd a felelősség, de te esel ki másfél hónapra a munkából és a te gyereked fog hetekig rettegni a kocsiba üléstől.
Éppen ezért van elsősorban erkölcsi jellegű felelőssége is a közlekedésszervezőnek abban, hogy a gyakori veszély- es konfliktushelyzeteket felismerje és ennek ismeretében egyértelműsítse a forgalmi rendet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!