Ha elütök egy kivilágítatlan biciklist, akkor én leszek a hibás?
Rossz látási viszonyok közt, sötétben, nagy ködben ha elütök egy kivilágítatlan biciklist, akkor börtönbe megyek?
Természetesen nem tennék ilyet szándékosan, de nagyon sokszor találkozom ezzel a helyzettel. Egyszerűen nem lehet észre venni és ha kikanyarodik mondjuk eléd, mire meglàtod lehet már meg se tudsz állni.
Gyalogossal jártam egyszer így, a 4 sávos autout közepén úgy döntött, hogy átsétàl. A legnagyobb ködben, fekete ruhában. Akkor láttam meg, amikor már előttem volt. Félrerántottam a kormányt meg fekeztem. Nem lett baj, de azóta is rettegek, hogy ugyanígy járok mondjuk egy biciklissel.
Mivel egy járműről beszélünk, nem evidens számomra, hogy ki lenne a hibás. Én úgy gondolom, hogy rá is vonatkozik, hogy kötelező a világítás.
Rendszeresen ismétlődő kérdés, a jogszabály, és az eljárási gyakorlat nem változott.
Minden balesetet külön vizsgálnak, elemeznek.
A KRESZ tiltja a "vakon vezetést", tehát azzal nem tudsz védekezni, hogy azért nem.álltál meg időben, mert nem láttad, azt relatív gyorshajtásnak ítélhetik.
Vizsgálják mindkét fél viselkedését, de a jármű vezetője köteles olyan sebességet választani, hogy a féktávolság rövidebb legyen, mint a belátható út hossza, ami a gyakorlatban akár lépésben haladást is jelenthet sűrű ködben.
Értem, köszönöm.
Persze sokkal lassabban vezetek olyankor, de pl azon a 4 sávos úton amit írtam, fel se merült bennem, hogy belső sávban gyalogos lesz.
A zebrák lámpásak azon az úton minden esetben.
De bizony, nagyon is fontos a sértetti közrehatás, meg hogy mire számíthatott a gázoló sofőr. Ezt ki is szokta emelni a bíró az ítélet indoklásában, ha oda kerül az ügy, hogy nem lehetett számítani adott dologra.
Bár a bizalmi elv nem szerepel semmi jogszabályban, csak egy korábbi magyarázó füzetecskében, de a bíróságok ítélkezésében még mindig nagy szerepet játszik, a könyvecske régi kiadását ott hurcolják magukkal a bírók.
Ha a sofőr felkészül minden reális veszélyre, és ennek fényében választja meg a sebességét, beleértve, hogy nem lehet rábizonyítani a relatív gyorshajtást, se semmi olyant, hogy nem tett meg mindent a baleset elkerülésére, akkor bizony fel fogják menteni.
Ezért mentik fel gyakran a zebrán gázolókat is, ha a gyalogos extrém viselkedése miatt történt a baleset.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!