Milyen széles kapu kellene ahhoz, hogy egy 16,5 méter hosszú nyergesvontató jobbról rákanyarodva az 5 méter széles útról be tudjon állni?
Milyen széles kapu kellene ahhoz, hogy egy 16,5 méter hosszú nyergesvontató jobbról rákanyarodva az 5 méter széles útról be tudjon állni?
Van egy utca pl. aminek a 2 szélén árok van. A kerítés előtt persze nincs. A kerítés és a baloldali árok betonos
széle között 5 méter hely van. Sík terep. A bal oldali árok fele belóghat 1 métert is a pózkocsi fara, de a kerék nem érheti.
A nyergesvontató hossza 16,5 méter, szélessége 2,6 méter.
A nyergesvontatónak itt jobbra kellene kanyarodni, (akár 2-3 előre hátra váltással is) úgy hogy éppen +10 cm beférjen a kapun.
Milyen széles kapu kell ehhez?
Mennyi lehet a minimál távolság? Persze 1-1 méter ráhagyás lesz.
Normál nem forgó C tengelyes kamion póttal lenne.
"Magyarországon rohangálnak 3 tengelyes vontatók? :O Mondjuk nem írta hogy Magyarország... :D"
Persze, nem is kevés.
"Akkor az is számít hogy melyik emelhető"
Nem számít, mindegyik emelhető tengely egy gombnyomással lerakható - persze csak ha nem lusta a sofőr kiszállni.
"Meg vannak olyan pótok, ahol az AB tengely normális távolságban van egymástól, de a C kb 2x olyan messze van."
Ilyenkor a C mindig talajkormányzott, különben a gumi lefordulna a felniről. EZ pont a könnyebben forduló eset.
"Nem tudom, hogy állítható-e vagy fixen ilyen,"
Az állítható tengely(csoport) szinte csak az Egyesült Államokban divat. :)
"plusz a nyereg hosszát is lehet állítani ami szintén befolyásolhatja a dolgot."
Általában nem lehet, vagyis lehet ha lecsavarozod és átteszed más helyre. Állítható nyerget leginkább csak a speciális pótkocsik vonatói használnak, a normál vontatóknál nagyon nagyon ritka hogy valakinek az van rajta ( mert drágább, magasabb és normál félpótkocsiknál csak hátránya van ).
De, számít hogy melyik emelhető. A Scaniának amit vezetek a vontató középső tengelye emelhető, de láttam olyat is aminek a hátsó volt emelhető, tehát a kormányzott és a B volt fixen a talajon, a rövidebb tengelytáv miatt pedig kisebb a fordulókör.
Vezettem Renault-t aminek nem fordult a B tengelye és a súly miatt fel sem lehetett húzni, na az az extracumi (égigpakolt double decker)
"A Scaniának amit vezetek a vontató középső tengelye emelhető, de láttam olyat is aminek a hátsó volt emelhető, tehát a kormányzott és a B volt fixen a talajon, a rövidebb tengelytáv miatt pedig kisebb a fordulókör."
És lemérted minkét esetben a pontos tengelytávot? Ha az a 30-60 centi eltérés lényeges akkor hogy fordul be a sarkon egy 13 méteres busz vagy 12 méteres szóló teherautó a maguk 6+ méteres tengelytávjával? Egy rövid tengelytávos bogis nyergesnél a tengelytáv a bogi függvényében 2,9-3,6 méter, egy busznál vagy teherautónál 6+ méter..
Ezen egyáltalán nem fog múlni, hogy befordul-e a kapun :)
Ugye az egész onnan indult, mitől függ hogy mekkora hely kell a kamionnak befordulni. Igen, ettől is függ. Vannak cumi cégek, nehezen megközelíthető helyek ahol minden centi számít. Hozzáteszem, a shunter gépek sem véletlenül olyanok amilyenek, sokkal jobb vele tolatni mint egy pályára gyártott döggel.
Hogy a város többi részén, egy kereszteződésben vagy körforgalomban múlik-e ezen valami, egy teljesen másik kérdés.
A kereszteződés vagy körforgalom mennyivel másabb, mint egy kapu?
A lerakott fix bogis gépet is ki tudod tenni a legkülső elérhető ívre, normál félpótkocsis 16,5 méteres szerelvénynél a királycsap forgáspontja geometriailag ugyanott van a 6x2-es vontatónál is, mint a 4x2-esnél. Nem ezen fog múlni.
Te báttya! Lemaradtál valahol már az első kanyarban, olvass vissza!
A kérdésből idézve: "A nyergesvontatónak itt jobbra kellene kanyarodni, (akár 2-3 előre hátra váltással is) úgy hogy éppen +10 cm beférjen a kapun."
A fenti kapu ki van centizve hogy épp elég legyen, a körforgalom, a kereszteződés pedig úgy van kialakítva hogy a kamion, busz, stb nem centizve is elférjen, tehát ennyiben másabb.
A lerakott fix boogie-s vontató nem úgy fordul mint egy felemelté, a boogie tengely oldalirányban csúszik a talajon és ez ront a kanyarodási képességen. Vezettem ilyet, tolattam szűk helyre ilyennel, segítettem másik sofőrnek forgolódni, tudom.
Visszatérve a kérdésre, centizés esetén minden ilyen kis apróság számít
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!