Szerintetek vissza lehetne szorítani az autók számát?
Egy olyan "rendszerre" gondoltam, ahol a magánembereknek nem lenne autója, hanem a tömegközlekedés lenne alaposan felfejlesztve (gyakori buszok és vonatok, sűrűbb lefedettség), illetve lennének ún. iránytaxik is, amik vagy háztól házig, vagy egy "taxiállomásra" szállítanák az embereket, persze olcsón. Ezek olyankor jönnének képbe, ha valakinek olyan helyre kell mennie, ahova nem megy busz/vonat, vagy nem akar tömegközlekedéssel menni, vagy éppen sok csomagja van, csak hív egyet és meg van oldva a szállítás/bevásárlás/eljutás bárhova. Persze ehhez nagy flotta kell mind személyautóból, mind tömegközlekedési járművekből, de így nagyságrendekkel kevesebb autó lenne az utakon, csökkenne a környezetszennyezés és olcsóbb is lenne az embereknek, mint egyenként autót fenntartani (nem kéne ilyen-olyan adó, benzin stb.-re költenie, csak lenne egy kisebb alkalmankénti vagy havidíj, és mindig kapna autót).
Szerintetek mennyire lenne életképes egy ilyen rendszer?
29.
Vonattal lenne vagy három nap, hat átszállással. Cipekedhetnék, a sok motyó, hosszú ácsorgások az állomásokon.
Nem gondoltad komolyan. A vasút nem ellenfele a közúti közlekedésnek.
Kérdező!
Képzeld én is azok közé tartozok, akik nem vonat ablakból választják a fürdőhelyet. Talán ebben az is közrejátszik, hogy nem mindig hangulatos tópartokon vezet a sínpálya. No, akkor most mit tegyek? ;)
Kérdező, volt valaha hasonló rendszer. A szocializmusban nem volt olyan egyszerű autót szerezni. Új kocsit csak a Merkúr vállalat árult, csak bizonyos típusokat lehetett megvenni egy magánembernek, és évekig kellett várni, amíg megkaptad az áhított járművet. Ami egy szutyok Trabi vagy Zsiguli volt. Nyugati kocsi csak a pártvezetőknek, illetve bérautónak, de hazai személy az autóbérlő hálózatból is csak Volgát bérelhetett, nyugati kocsit csak az itt nyaraló turisták főleg.(Ezt azért írom, mert az is felmerült már valahol, hogy minek kell magánszemélynek háromtonnás SUV meg mindenféle nyugatról becipelt ócska nagy Bömbi minden napra. Lehetne-e ezt korlátozni) Hidd el, a fogyasztói társadalomban ezt a hülyeséget már senki sem sírja vissza. Elavult volt már anno is, látni, hogy a "kizsákmányolt nyugati proletár" jobban él, mint mi. (Balatonhoz jártak le a németek pl.)
Vannak-lennének más lehetőségek. Van, ami sok pénzbe kerülne. Ilyen a vasút. Rengeteg vasútvonalat megszűntettek 1968-as koncepció után, legutóbb 2007 és 2009 volt a bezárási hullám. A mellékvonalak zömére nem költöttek Ferenc Jóska óta. Sok vonal reménytelenül rossz vonalvezetésű, kis sugarú ívekkel. Anno csak a lovas kocsival kellett versenyezni a gőzösnek, a 40-es tempó pont elég volt. Ma ez nevetséges. Sok helyen az állomás kilométerekre van a falutól, vagy a város szélén. Mert a buta gróf/püspök nem engedte hogy a földjére tegyék, vagy éppen odatetette a kastély elé, hogy az uradalmát kiszolgálja, a jobbágy meg menjen gyalog. Vagyis milliárdokat kellene rá költeni, sok helyen kompletten új nyomvonalakat kijelölni, erre Baross Gábor óta nem volt példa, és nem is nemzetközi trend.(Máshol is vége lett a mellékvonalaknak, Nyugaton már évtizedek óta)
Megfelelő összeköttetés híján, a sugaras fővonali szerkezet meg nem sokat ér. Veszprémből a Balatonra vonattal átszállások sorával jutsz csak el. Mert a közvetlen vasutat az elvtársak fölszedték a hetvenes években...
Van, ami inkább akarat kérdése lenne. Pl, a sok semmirekellő, idióta ukrán/román/török kamiont eltakarítani az utakról. Egy mai kamion ezer kilométert is megy tankolás nélkül, úgy száguldanak át az országon ezek, hogy egy csepp gázolajat se tankolnak. Az utakat meg tiporják szét. Vonatra fel mindet Záhonyban, le velük Bécsújhelyen, Battonyánál, kínlódjanak velük odaát. Voltak ilyen vonatok, sok azóta szerteszét rozsdásodik...Kötelezővé kéne tenni a tranzitnak!(Abból semmi hasznunk, tankolás és vásárlás nélkül átmegy ezen a kis országon, ha mind megsértődik és egy sem jön erre, hanem mennek Szlovákián át, jaj de sokat vesztettünk.)
Nem sokat tudunk kezdeni a gépekkel a teherszállításban, ott csak kellenek a vonatok(arra pont jó)vagy a hajók. Volt valaha nagy folyami flottánk, privatizáció címén mindent eladtak-szétloptak. De tény, hogy azt nem váltod ki lóval, hacsak nem pusztul ki a bolygó lakossága 90%-ban, és esünk vissza középkori fejlettségre.
Viszont hogy konrétan a kérdésedre feleljek, két baj lenne vele:
- Ez Magyarország. Valami aktuális kormányzat aktuális haverja jó drágán kiépítené és bevezetné, a felét szétlopnák.
- aki hárommillióért egy húszéves, millió kilométert futott, a "világháborúban is szolgált" roncs Bömbi vagy Merci vackot hoz be nyugatról, hogy lássák, neki Bömbije van, ahelyett, hogy venne egy egyszerűbb, új, Euro 5-6 kisautót, akárcsak egy Suzukit,azt nem veszed rá egy ilyen rendszerre. Az elitünk példamutatásáról, ami minden esetben fontos lenne társadalmilag fontos ügyekben, ne is beszéljünk. Mikor elmennek Rotary futni a makik a Nagyerdőre,(propagálják az egészséges életet, meg a környezet védelmét) minden burzsuj jön ki a hetes BMW-vel meg a Porsche akármivel. A nagy futkosáshoz fejenként elfüstölnek harminc liter benzint, mer' mennek védeni a környezetet. Ülnének otthon inkább...
Lehet választani: tönkrevágjuk a levegőt teljesen, mindenki él X évvel kevesebbet, vagy most már csinálunk valamit.
Falvaknál, kisvárosoknál is meg lehetne oldani, hogy a faluból autóval kimegy, és ott átszáll tömegközlekedésre.
Az emberek jelentős része nem azért autózik, mert nem tudja máshogy megoldani, hanem lustaságból, kényelemimádatból. Megszokták, hogy az autó mennyire gyors és kényelmes, és így mennek mindenhova. Semmi rugalmasság nincs az emberekben. Pedig ha nagyon akarnának, át tudnának állni másfajta közlekedésmódra. A lakótelepen több az autók számára használható hely, mint bármely más hely, és az autók több helyet foglalnak el, mint bármi más. Ez nem hiszem, hogy annyira szükséges.
Kérdező, igazad van. Ha fel lenne fejlesztve a tömegközlekedés, tényleg meg lehetne ezt oldani. Azonban a sok ember sírna, hogy mit képzelnek magukról, ez diktatúra, hogy megmondják, lehet-e autójuk, mert a magántulajdonba nem szólhat bele senki. Úgy lehetne ezt megoldani, hogy csökkenteni a parkolásra, autózásra alkalmas helyek számát, így nem tudnák használni nagyon az autójukat, így kénytelenek lennének előbb-utóbb lemondani róla, és sokkal tisztább lehetne a városok levegője és tovább élnének az emberek, a kórházakban is több kapacitás felszabadulna a légszennyezés miatt megbetegedett emberek ápolásáról.
"ha szombaton kellett este 6-ra bemennem, akkor busszal el kellett indulnom 1/2 4-kor" És akkor mi van? Mi olyan nagyon fontosat tudtál volna csinálni az utazással töltött idő helyett? Csak nem megint egy nagycsaládossal van dolgunk?
Munkahelyválasztásnál is figyelembe lehet venni a távolságot, és ha nagy, másik helyet keresni.
Budapesten csak az a hatalmas autótömeg hagy kívánnivalót maga után, a dugók, amikor tömegközlekedéssel előbb odaérsz (tapasztalat).
Alapvetően nem akkora baj, hogy léteznek autók, hanem hogy mindenhol ott vannak, és akkor is autóval közlekednek, ha meg lehetne oldani máshogy. Ez baromi káros a környezetre. Nem halna bele senki, ha a vonatmenetrendhez alkalmazkodni, nem mindenhol jár naponta kétszer a vonat, valahol óránként, félóránként jár! És mondjuk a lakótelepeken erősen lekorlátozni az autókat, csak pár helyre engedni be őket, nem lenne tumultus a parkolókban, hogy a szemetet is alig lehet kidobni, mert a kukát is körbeállják a "motoros kukák".
Sok ember, mint valami bálványt, imádja az autót, ők fognak most főleg lepontozni és rázni az öklüket, hogy mit képzelek magamról. Ezek az emberek akkor örjöngenek még inkább, amikor lerobban az autó és nem tudják a kényelmüket kiélni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!