Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A Máv-nál miért olyan rossz a...

A Máv-nál miért olyan rossz a bérrendszer?

Figyelt kérdés

Nekem a legelső munkahelyem a MÁV volt, naiv vasútmániás friss diplomásként náluk helyezkedem el, hogy majd vasútmegváltó terveimet.

3 évet dolgoztam náluk, utána dobbantottam, mert belefáradtam.



Akkoriban nagyon buta volt a bérrendszer, egyszerűen be voltak fagyva a bérek.Volt olyan kollégám, akinek 8 éve nem változott a bére.

Viszont, az idősebbek mesélték, hogy régen azért ügyeltek,hogy a fizetések kövessék az inflációt vagyis minden évben emelkedtek valamennyit automatikusan.Aztán ezt eltörölték és bevezették az arrafelé csak "pofapénznek" nevezett bérrendszert, vagyis csak a vezető emelhet a beosztott fizetésén.


Persze voltak, akik "baromi jól dolgoztak" (ki sem látszott a lábujjuk a főnök valagából) nekik volt béremelésük.Én meg sohasem voltam az a fajta, aki hasra esik a vezetőktől, illetve megmertem mondani, hogy bizony ez sz_r ezen változtatni kellene, meg lehetne pénzt spórolni, ergo nem voltam bólogatós kutya, nem is kaptam béremelést.


Miután előjöttem azután találták ki, hogy 20 vagy mennyivel megemelik az összes munkavállaló fizetését.Itt van a másik baj, összeggel kellene emelni,nem százalékkal,aki sokat keres annak sokkal több lesz, aki meg nem olyan sokat, annak meg nem lesz sokkal több.



Azóta egy multinál dolgozok.

Itt olyan a bérrendszer,hogy van az inflációs kompenzáció automatikusan, aztán év végén van értékelés és az alapján emelnek és összeggel , nem százalékkal.Ahogy a régebb óta itt dolgozók mesélik,ha normálisan csinálja az ember, akkor évente 30 ezerrel dobják meg a bruttóját.


2018. jan. 14. 11:26
 1/3 anonim ***** válasza:

A MÁV még a szocialista időkből itt maradt őskövület, amikor minden állami tulajdon volt. Az elvek is maradtak azóta, vagyis nem pénzért dolgoznak az emberek hanem például a Szocialista Népgazdaság érdekében vagy parancsra. No azért mégsem így de azért igen hogy a dolgozót ki ne rúgják.

A tévében mondták hogy a vasúti viteldíjakon állami támogatás van. Ezt az állami kiadást valahol meg kell spórolni, ami ezek szerint a munkabér.

A Kádár-korszak találmánya például az 1 Ft-os kenyér. Olyan jól sikeredett hogy nem csak a MÁV, de a pártok is a mai napig hasonló üveggyöngyökkel vesztegetik meg a szavazóikat.

2018. jan. 14. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
Baromi egyszerű: a menedzsment bérezése is rossz, nem igazán függ a szolgáltatás és a munkahely minőségét befolyásoló vagy mérő faktoroktól, legfeljebb csak az e téren gyakorta semmitmondó rövid távú pénzügyi mutatóktól. Innentől kezdve csak a brutális mértékű elvándorlás volt az, ami utólag ki tudta kényszeríteni a bérek valamilyen szintű rendezését.
2018. jan. 14. 13:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

A szocializmusban a MÁV nagyon jól fizetett, egy kollégám '82 körül jött a céghez, és majdnem dupláját kapta, mint egy elektronikai nagyvállalatnál ajánlottak neki. Plusz juttatások, amik máshol nem voltak.


Én '94-ben jöttem a MÁV-hoz, előtte egy jó átlagosnak mondható 13 E-t kerestem a munkahelyemen, itt meg 18-at kaptam. A rendes évi emelésen kívül mindenki 4 évenként kapott 4 % plusz emelést.

A kollektív szerződés megszabta, hogy minden évben az inflációt meghaladó béremelést kell adni.

Ez többé-kevésbé működött is 2010-ig, de akkor a Fidesz került kormányra, és az ő gazdaságpolitikájuk abból állt, hogy olcsó munkaerőt biztosítani a multiknak, hogy nálunk létesítsenek gyárakat, mert a multikkal meg lehet egyezni, hogy az állami támogatások egy részét visszafizessék titokban a pártkasszába.

Szóval, 2010-től az teljes állami tulajdonú szférában befagyasztották a béreket, hogy a magáncégek béremelését is leállítsák, tudjanak olcsó rabszolgákat biztosítani a multiknak.

Csakhogy a munkások így elkezdtek Nyugat-Európába migrálni, a felük véglegesen oda is költözött, munkaerőhiány alakult ki az országban. (Nyugat-Mo-on már korábban.)

3 éve még válogattak, hogy kit vegyenek fel hozzánk az üres helyekre, tavaly óta már nincs elég megfelelő képességű jelentkező.

A munkaerőhiány miatt tavaly már volt 20 % emelés, idén megint lesz vagy 10.


2010-től nem csak befagyasztották a vasutasbéreket, hanem az egykulcsos adóval együtt megszüntették a mindenkinek járó részleges adómentességet, felemelték a heti munkaidőt (ami az órabérekből számított pótlékok csökkenését okozta), így évekig forintban is kevesebbet kaptam, mint korábban.

A vasútnál is volt sokszor alkalmilag plusz emelés, de ezeket mindig, kivétel nélkül a főnökök cimborái kapták, meg akik a főnök maszek vállalkozásában dolgoztak, munkaidőben is. Akik meg elvégezték ezalatt a vasúti munkát, azok nem kaptak.

2018. jan. 15. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!