Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A vasúti síneknél az íveket,...

A vasúti síneknél az íveket, miként alakítják ki?

Figyelt kérdés
Normál nyomtávú vasút esetében milyen görbülete lehet a vasúti síneknek?

2017. ápr. 13. 23:57
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Normál nyomtávnál az egyenes szakasz után egy rövid szakasznyi átmeneti ív következik ( változó sugárral) majd jön az állandó ívű szakasz ez után ismét átmeneti ív és egyenes.


A milyen görbülete lehet a sínnek kérdésre egy másik kérdéssel válaszolnék: Hol? Milyen sebességnél?


A vasutaknál használt íveknél van egy fontos tényező ami nagyban befolyásolja a sebességet: a túlemelés.

Más sebesség engedélyezhető egy "sima fekvésű ívnél" és más egy túlemeltnél. Az előbbit leginkább állomásokon, váltókörzetekben használják az utóbbit a nyílt vonalon. A túlemelés az a megoldás, amikor az ív külső felén lévő sínszál magasabbra van emelve így a pálya a vízszinteshez képest bedöntésre kerül. Ennek mértéke függ az ívviszonyoktól illetve attól, hogy milyen szerelvények közlekednek a pályán. Egy tisztán nagy sebességű személyvonati forgalomra használt pályán nagyobb túlemelések vannak, mint egy olyan pályán ahol jóval lassabb tehervonatok is közlekednek.


Egy R=300m sugarú túlemelt nyíltvonali ív bejárható 60-70km/h sebességgel, míg ugyanez túlemelés nélkül legfeljebb 40-nel.


A minimum ívsugarak iparvágányokon és fűtőházaknál vannak, ott akár R=150m-es ívek is előfordulhatnak, 10-15km/h sebességgel ezek még akár 6 tengelyes mozdonnyal is bejárhatóak. A normál kitérőknél ( max40km/h, ~6-7°) 230-300m-es ívek vannak, a nagy sebességű kitérőknél már jóval nagyobb az ívsugár.

A kacskaringós hegyi mellékvonalaknál R=250-600m a jellemző míg fővonalaknál azért nem nagyon szokott lenni R=600m alatti ív. Két vágányos fővonalaknál megállók és váltókörzetek előtt 4 méterről 4,75-5 méterre növelik a vágánytengelyek távolságát, ez általában egy ~600méteres szakasz, ami gyakorlatilag két baromi hosszú átmeneti ívnek tekinthető, ha számszerűsítenénk akkor ez jóval R=10 000m feletti sugarú ív. (nekem 100 000 körüli rémlik, de lusta vagyok előszedni a hossz-szelvényeket ).

2017. ápr. 14. 01:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
Még egy fontos összetevője van annak, hogy mekkora ívet kell tervezniük: ez pedig a vasúti szerelvények tengelytávolsága. Valószínűleg Európában ez szabvány (fogalmam sincs, csak gondolom). Viszont egy műsorban láttam, hogy Brazíliában ezzel igen komolyan lyukra futottak. Az újonnan megrendelt szerelvények tengelytávja jóval hosszabb volt a régebbi típusokénál, és bizonyos szakaszokon max. 10km/h-val haladhattak az íven. Így a régi menetidő jóval megnőtt, a kanyarban lévő hanghatás pedig egész durva volt.
2017. ápr. 14. 16:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:
Technikailag, gyártásilag hogy hajlítják meg a vasúti síneket? A helyszínen, vagy már ív méretének megfelelően hengerlik?
2017. ápr. 14. 19:53
 4/9 Beviz Elek ***** válasza:
100%

Ekkora ívek esetén szerintem simán csak lerakják az egyenes szálakat.


Egyszer láttam egy vasútvonalat ami alól az árvíz kimosta a töltést, a sínpár valami egészen brutálisan kanyargott mindenfelé. Szóval ha egy normál vasútvonalat nézünk, akkor nem gondolnám hogy ahhoz a minimális ívekhez speciális sìnt kellene gyártani.


Jah... régen sokat csatangoltam ilyen helyeken (14-15 évesen mikor a pusztán vezetgettem), akkor újították felénk a vonalat és a csak "ledobált" sín sokkal szűkebb ívben is lerakható lenne mint amiket alkalmaznak.

2017. ápr. 29. 01:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

[link]


[link]


[link]


Ezekből nyomon követhető a technológia változása. Spoiler: ma már nem kell gyárilag meghajlítani, elég a helyszínen egy hidraulikus célgéppel.

2017. ápr. 29. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:
A villamos síneket hogy hajlítják meg?
2017. máj. 5. 23:59
 7/9 anonim ***** válasza:
Melyikre gondolsz? A sima betonaljon fekvő sínekre, vagy a a régi nagypaneles megoldásra?
2017. máj. 6. 00:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
5. Bármelyikre.
2017. máj. 9. 07:25
 9/9 A kérdező kommentje:
6. lett volna. Bármelyikre.
2017. máj. 9. 07:25

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!