Miért nem pörgeti meg a repülőgép leszállás előtt a futómű kerekeit?
Nem probléma megoldani, nem ez a lényeg. A repülőgépet úgy is meg kell állítani, le kell fékezni. Tök értelmetlen egy ilyen dologra beruházni, mert valami ugye jobban kopni fog. Vagy a gumi, vagy a féktárcsa, fékpofák. Ez a "felpörgető" egy plusz szerkezet, plusz hibalehetőség, plusz súly. Nem beszélve arról hogy most akkor emiatt új gumikat kellene használni, mert ugye nincsenek olyan igénybevételnek kitéve. Ha meg nem használnak új gumit, a réginek a felpörgetettség nélküli állapot is tökéletesen megfelelt, maximum gyakrabban kell cserélni (megjegyzem szerintem egy gumit a leszállások során adott esetben sokkal jobban igénybeveszi egy kicsit keményebb landolás, mint maga felpörgés a leéréskor). Ha meg előre felpörgetem a kerekeket, a fékek fognak jobban, gyorsabban kopni. Szóval valószínűleg olyan eget verően jobban nem járnék, ha kellene egy ilyen szerkezetet megtervezni, legyártani felszerelni, és gazdaságosan üzemeltetni.
összefoglalva: teljesen felesleges. És, ha nem az volna, nyilván alkalmaznák már.
maci
OFF
Az utasszállító gépeket csak a kerekek segítségével fékezik? A fékszárnynak tudtommal csak a levegőben van fékező szerepe, a földön meg elfordul, hogy levezesse a levegőt a szárnyakról, nehogy a gép újra felemelkedjen.
ON
" ... az utasszállító gépeket csak a kerekek segítségével fékezik? A fékszárnynak tudtommal csak a levegőben van fékező szerepe, a földön meg elfordul, hogy levezesse a levegőt a szárnyakról, nehogy a gép újra felemelkedjen ..."
A fékezőszárnyaknak áramlásrontó hatása van, és a megnövekedett légellenállás miatt némi fékhatása is (és könnyen belátható, hogy ez a fékhatás igaz a földön gurulásra is!). A leszálláskor különben az elsődleges szerepe felhajtóerő csökkentése, és hogy a gép a megváltozott szárnyprofillal végül is kisebb sebességgel is repülőképes maradjon. Mivel a sebesség folyamatosan csökken, ha nincsenek extrém szeles időjárási viszonyok, újra elemelkedni nem fog, ez teljesen biztos.
Nem csak a kerekekkel fékezik a gépeket, vannak a sugárfordító berendezések is, illetve légcsavaros gépeknél a lapátállásszög-fordítók, de ettől még a kerékfékezés is szükséges.
Pusztán azt szerettem volna megmutatni, hogy ha a kerekeket felpörgetnénk, akkor azt a plusz fékhatást is ki kellene váltani valami mással, amit a különben lassan felpörgő, ilyenkor sivítva fékező kerekek generálnak.
maci
Pl így ? :
http://www.youtube.com/watch?v=uM2qChoc9BU
vagy így ?
http://www.youtube.com/watch?v=VrETuZeahbg&feature=related
:DDD Szóval kell nekik az ötlet, azért is használják ;))
maci
Itt vagy még, kedves kérdező? :)
Én épp ilyesmin spekulálok az utóbbi időben, és az a meglátásom van, hogy megoldható lenne a dolog, sőt, jó üzlet is lehetne. Abszolute nem kell 100 féle dologgal számolni, téglaegyszerű a dolog, mármint a kütyüt, mint tárgyat illetően. A "már biztos megcsinálta volna valaki" megközelítést meg tévesnek tartom.
Inkább a tesztelések, amik bonyolultak, de főleg költségesek lennének. Inkább egy feltalálónak, egy nagy cégnek meg pitiség.
De az igazi okot én abban látom, hogy jó üzlet időről időre csomó gumit eladni...
Aki meg azt mondja, hogy elhanyagolható a gumikopás, annak felhívnám a figyelmét, hogy évente tonnányi gumimaradékot vakarnak le méregdrága kütyükkel a repterek futópályáiról.
maci
Látom, te értesz is valamennyire a repülőkhöz. :)
A landoláskor, a gumi és a futópálya között keletkező tizedmásodpernyi surlódás elhanyagolható, szinte semmivel sem fog többet kopni a fék és egyéb sem valószínű. Viszont a gumik így nagyon is sokat kopnak. Ha egy gumi koptatása csökken, akkor fölösleges mást gyártani, kicserélni egész egyszerűen, csak mikor annyira elkopott, csak akkor cseréled. Hoppááá! Na itt van szerintem a magyarázat, hogy akkor nem tudnak annyi kereket eladni. Nem az első termék, aminél tervezett elavulással dolgoznak. Ha nem is szándékos, de nem kedvező a gyártóknak az ellenkező helyzet. Hogy a felhasználók mit szólnak, az nem számít nekik.
A féklapoknak a földön is nagy szerepe van. Amikor a gép földet ér azonnal nyitják őket, így a fékezőerő mellett leszorítóerőt is generálnak. Ez oldalszélben nagyon fontos.
Le és felszálláshoz, a szárnyak felületét elsősorban az orrsegédszárny és hátul a háromszorosan réselt fékszárnyak növelik meg. Amikor ezeket kiengedik ettől még nem esik le a gép, csak egyszerűen tud lassabban repülni.
Ha biztosan földet ért és kint vannak az áramlásrontó féklapok, a továbbiakban a hajtóművek ellentétes működtetése adja a lassulás nagy részét, kerékkel sztem csak a terminálra beálláshoz fékeznek.
Egyébként a kerekek felpörgetésén a napokban én is agyaltam és van is egy sztem használható 5letem. A következő napokban pedig megtúrom a netet, hogyan lehet ezt találmánnyá fejleszteni és levédetni :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!