Amikor egy vonatszerelvényben egymás mögé két mozdonyt is csatlakoztatnak, abban az esetben mindkét mozdony húzóerejét alkalmazzák, vagy a második csak passzív teher, és csak átvontatják valahova?
Amikor egy nagyon hosszú sok vagonos tehervonatot látsz(és elől 2 mozdony van), akkor mindkét első mozdony húzóerejét is szokták használni.
De amikor elöl és hátul is látsz mozdonyt az azért is van, mert akkor nem kell a visszaútra előre vinni, hanem csak a másikat használják, sok modern vonat is ilyen.(metrók nagy része is)
(persze olyan is lehet, hogy egy mozdonyt visznek máshova pluszban, de akkor inkább külön szokták szállítani önmagában)
A modern mozdonyok már gyakorlatilag képesek a többes vezérlésre ( elméletileg a régebbiek is, de volt aminél sosem használták ezt a lehetőséget), így megoldható hogy egy mozdonyból többet vezéreljenek.
Villanymozdonyoknál a legegyszerűbb módja ennek megállapításának, hogy a második/többi mozdonyon is fent van az áramszedő. Ha nincs akkor csak vonatba besorozva viszik valahová, vagy épp gépmenetet spórolnak vele.
Amikor hátul van, akkor szintén vagy gépmenetet spórolnak vagy ingavonat esetében tolt menetben közlekedik. Ebben az esetben a szerelvény másik végén egy vezérlőkocsi van, amiből "irányítják" a mozdonyt.
A külső irányítóeszköz az a távvezérlés lengőkábele, ezt mindig összeköti a két mozdonyt, ha a hátsók is hajtanak ( ugyanilyen kábel végigfut az ingavonati üzemre felkészített személykocsikon is ).
Itt pl mindkettő hajt:
http://www.youtube.com/watch?v=-6tPX6B_C1E
Ezekena második "hidegen" megy:
Európában a viszonylag rövid és nem túl nagy tömegű szerelvények miatt csak ritkán soroznak be több mozdonyt egy szerelvény elé, de ha ez a helyzet, akkor az első vezérli a másodikat.
DE más országokban, például Oroszországban, Egyesült államokban teljesen elfogadott a kát három vontató mozdony, és a szerelvénybe több helyen besorozott további mozdonyok használata. Egy két kilométer hosszú szerelvény továbbításához hegyes vidéken akár 6-8 mozdony is szükséges. Az orosz gyártmányú M62 mozdonynak például van olyan változata is (3m62) ami tulajdonképpen három mozdony összekötve, a két végén van csak vezetőállás, a középső mozdony egy vezetőállás nélküli egység. Itt egy videó róla:
http://www.youtube.com/watch?v=qiSJij9UWMc&feature=youtu.be&..
1. Lehet, hogy egy működésképtelen mozdonyt segélyeznek, ilyenkor az első mozdony vontat, a második hidegen fut.
2. Van, hogy gépmenetet (azaz egy mozdony kocsik nélküli futását) spórolnak így, ilyenkor is jellemzően csak hidegen fut a második gép (ez akár a vonat végén is lehet).
3. Nehéz tehervonatok esetén többnyire távvezérlik az elsőből a második gépet, kivéve a
4. Tológépet, ami a nehéz vonatokat segíti fel emelkedőkön vagy villamos vontatású vonatokat tol ki feszültségmentes szakaszokról, azokat hátulról megtolva. Ilyen esetben a tológép és a vonógép személyzete hangjelzésekkel vagy rádión kommunikál.
5. Közbesorozott gép ritka idehaza, de ezt többnyire a vonat elejéről távvezérlik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!