Valaki magyarázza el nekem a járműkategóriák (M1-M3, N1-N3, L1e-L7e, O1-O4) és a vezetési kategóriák közötti összefüggést (AM, A1, A2, A, B1, B, stb)?
Bocs, de egyszerűbben én nem tudom!
„AM” kategória
Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:
a) kétkerekű típusnál a motor:
– hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;
b) háromkerekű típusnál a motor:
– hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,
– legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;
Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek
– hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3?-nél a külső gyújtású motorok esetében;
– legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy
folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.
„A1” alkategória
– olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/ tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg
„A2” alkategória
– olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/ tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át
„A” korlátozott kategória
– legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár
„A” kategória
– olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az „A1” és „A2” alkategóriába, az „A” korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja
Gépjárművek
„B1” alkategória
– négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel
„B” kategória
a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű
b) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg
c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg
„B+E” kategória
– „B” kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg
„C1” alkategória
– nem a „D1” vagy „D” kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó, de legfeljebb 7500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény
„C1+E” alkategória
– „C1” kategóriába tartozó járműből és nehéz pótkocsiból álló olyan járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege
a 12 000 kg-ot nem haladja meg, továbbá
– olyan járműszerelvény, amelyben a vontató jármű a „B” kategóriába tartozik, pótkocsijának vagy félpótkocsijának megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de a szerelvény megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg
„C” kategória
– nem a „D1” vagy „D” kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény
„C+E” alkategória
– a „C” kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény
„D1” alkategória
– a vezetőn kívül legfeljebb tizenhat utas szállítására tervezett és gyártott, 8 m-t meg nem haladó legnagyobb hosszúságú gépjárművek; „D1” kategóriába tartozó gépjármű és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény
„D1+E” alkategória
– „D1” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény
„D” kategória
– a vezetőn kívül több mint 8 utas szállítására tervezett és gyártott gépjárművek; a D kategóriába tartozó gépjárműből és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény
„D+E” kategória
„D” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény
„TR” trolibusz
meghatározás a nemzeti kategóriáknál
Gondolom lesz aki lusta kattintani, ezért be is másolom:
A jármővek EU-s kategória besorolása:
L1e kategória
kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel, amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos
névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos motor esetében,
--------------------------------------------------------------------------------
L2e kategória
háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
--------------------------------------------------------------------------------
L3e kategória
kétkerekű oldalkocsi nélküli járművek 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva
és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
--------------------------------------------------------------------------------
L4e kategória
kétkerekű oldalkocsis járművek 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva és/vagy
a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
--------------------------------------------------------------------------------
L5e kategória
háromkerekű tricikli, azaz három szimmetrikus elrendezésű kerékkel rendelkező jármű, amennyiben 50 cm3-nél nagyobb
hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
--------------------------------------------------------------------------------
L6e kategória
könnyű négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg - elektromos járművek esetében nem számítva az
akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
- amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
--------------------------------------------------------------------------------
L7e kategória
négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél)
– elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét - és amelyek legnagyobb hasznos motorteljesítménye
legfeljebb 15 kW.
A kiegyenlítőmű nélküli hajtott tengellyel rendelkező L7e kategóriájú jármű esetében 40 km/óra sebességkorlátozás.
M kategória
Személyszállításra használt és legalább négy kerékkel, illetve három kerékkel és 1 tonnát
meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkezı jármővek.
M1 kategória: Személyszállításra használt jármővek, amelyek a vezetıülésen kívül
legfeljebb nyolc ülıhellyel rendelkeznek.
M2 kategória: Személyszállításra használt jármővek, amelyek a vezetıülésen kívül
nyolcnál több ülıhellyel és 5 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömeggel rendelkeznek.
M3 kategória: Személyszállításra használt jármővek, amelyek a vezetıülésen kívül
nyolcnál több ülıhellyel és 5 tonnát meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkeznek.
N kategória
Árufuvarozásra használt és legalább négy kerékkel, illetve három kerékkel és 1 tonnát
meghaladó legnagyobb tömeggel rendelkezı jármővek.
N1 kategória: Árufuvarozásra használt, 3,5 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömeggel
rendelkezı jármővek.
N2 kategória: Árufuvarozásra használt, 3,5 tonnát meghaladó, de 12 tonnát meg nem
haladó legnagyobb tömegő jármővek.
N3 kategória: Árufuvarozásra használt, 12 tonnát meghaladó legnagyobb tömegő
jármővek.
O kategória
Pótkocsik (beleértve a félpótkocsikat)
O1 kategória: 0,75 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömegő pótkocsik.
O2 kategória: 0,75 tonnát meghaladó, de 3,5 tonnát meg nem haladó legnagyobb
tömegő pótkocsik
O3 kategória: 3,5 tonnát meghaladó, de 10 tonnát meg nem haladó legnagyobb tömegő
pótkocsik.
O4 kategória: 10 tonnát meghaladó legnagyobb tömegő pótkocsik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!