Két dolgot tükrözhet a tömegközlekedés szerintem: Az ország anyagi helyzetét, és a mentalitást. Én a környező országokban utazgattam sokat: Szerbiában, Romániában és Ukrajnában. A mentalitásról: Romániában mostanában sok járművet felújítottak, beszereztek újakat, vagy újabbakat használtan. De ezek ugyanolyan rendszertelenül közlekednek mint a régi ócskák, sokszor normális menetrend - sőt kihelyezett megállók nélkül. Vagy éppen nem tűntetik fel rajtuk a számot sem, vagy régi reklámokat (abból az országból ahonnan vették) olvashatsz rajtuk. Ez nem elsősorban pénzkérdés, hanem egyszerűen igénytelenség, és valóban ez jellemző az országra is. Ukrajnában még ócskábbak talán a buszok, s minden más is siralmas állapotban van. Szerbiában a vonatokon nincs semmiféle kerékpárszállító rész. Amikor kerékpárt szállítottunk, le kellett fizetni a kalauzt. Ez a közintézményekben is így megy arrafele.. Szóval szerintem teljesen lekövethető összefüggés.
2011. szept. 10. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
2/12 anonim válasza:
Hozzáteszem: Nálunk a fővárosban iszonyú állapotban vannak a buszok, de az utastájékoztatás teljesen rendben van, ki vannak építve a megállók, pontos menetrend van stb. Ez is jól tükrözi, hogy alapvetően színvonalasabb a közlekedési kultúránk az előbb írt országokénál, csak irtó sok itt is az anyagi gond.
2011. szept. 10. 21:52
Hasznos számodra ez a válasz?
3/12 A kérdező kommentje:
köszönöm a választ!
Érdekes amit írtál, én csak Ausztriában és Németországban ismerem a tömegközlekedést, és nagyon érdekel, máshol milyen.
2011. szept. 10. 22:01
4/12 anonim válasza:
Ha érdekel, akkor íme: Romániában vidéken csak a megyeszékhelyeket látja el közlekedési társaság a magyarországihoz hasonló menetrendes rendszerrel, csak általában rosszabb állapotú járműparkkal. A megyeszékhelyen kívül vagy 100féle magáncég szedett vedett buszokkal hordja az utasokat, vagy nincsen SEMMI. A magán jellegből adódóan nincsenek megállóhelyek kiépítve, a menetrendet csak a falusiak tudják a megszokás miatt(napi 2-3 járat a szerencsésebb helyeken.) Romániában vidéken nagyon sokan stoppolnak. Vannak akik ebből élnek meg, ugyanis itt természetes, hogy a stoppolók fizetnek. Már már tarifarendszer is kialakult ("mennyit szokás adni.."). A vasúti közlekedés még kevesebb település számára adott. Az állomások között tényleg szinte két fajta van: A teljesen felújított pompázó épület, és a magyar viszonylatban elképzelhetetlenül lepukkant, omladozó épület. A várótermek általában büdösek, jellegzetes szaggal.. A vasút egyes vonalain is vannak maszekok, az állami vállalattól (CFR -> Romániai MÁV) átvették itt a tevékenységet.
2011. szept. 10. 23:30
Hasznos számodra ez a válasz?
5/12 anonim válasza:
Ukrajna: Ukrajnában érdekes módon szervezettebb a közlekedés, mint Romániában. A megyeszékhelyen és azok környékén is vállalathoz tartozó buszok szállítják az utasokat megtekinthető tarifával (ellentétben Romániával). Az utak állapota viszont többszörösen alulmúlja még Romániát is, ezért a legtöbb busz magas felépítményű, azokat látva Afrikában érzem magam.. Csuklós busz nagyon kevés van, köszönhetően a szűk utcáknak. A városokban a megállóhelyek táblával ki vannak jelölve, melléírva a megálló járatok számát - de menetrendjük nem olvasható. Vidéken pedig óriási téglából épült várók vannak, melyek tetején az adott település neve olvasható (általában egy megálló van egy faluban) és öblösítve is szokott lenni - tehát itt nincs konkrétan buszmegálló tábla, de legalább egyértelműen tudható, hol áll meg, nem mint Romániában. A buszok rendszeressége is tűrhető, ezt nyugodtan hasonlíthatjuk a magyar viszonyokhoz, azonban hálózat kiterjedését már semmiképpen sem. Míg nálunk a félreeső falvakba is esetenként betérnek a buszok, Ukrajnában a faluhoz vezető elágazáshoz helyeznek buszmegállót, és a busz nem érinti a zsákfalvakat. Vonatozni még nem vonatoztam, de tudtommal a román viszonylathoz hasonló, annyi különbséggel, hogy kevesebb a felújított állomás, de nincsen annyi kirívóan lepukkant sem, mint Erdélyben.
2011. szept. 10. 23:39
Hasznos számodra ez a válasz?
6/12 anonim válasza:
Szerbia: Ez a legrendezettebb három közül, de nem hiába: Az ország a 80-as évek végéig messze felülmúlta Magyarországot is. Az úthálózat a miénkhez hasonló, a közlekedési morál is barátságos(abb - mint Romániában, Ukrajnában). Szerbiát leginkább úgy képzelheted el, mint Magyarországot e tekintetben. Járási szinten közlekedési társaságok, rendes kirakott menetrendek, gondosan kiépített megállók a városon belül. Szabadkán az autóbusz végében kalauz ül és nála lehet jegyet venni és elég sok öreg busz közlekedik. Tehát alapvetően maradiságot tapasztalsz, de érzed a különbséget Románia és Ukrajna után. Vidéken is rendes megállók vannak többnyire, de ott menetrendet már nem találsz. A vonatozás is alapvetően olyan, mint nálunk, azzal a különbséggel, amit már említettem, hogy kerékpáros szállítási lehetőség nem igen adatik.
2011. szept. 10. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
7/12 anonim válasza:
"Hozzáteszem: Nálunk a fővárosban iszonyú állapotban vannak a buszok, de az utastájékoztatás teljesen rendben van,"
Ez melyik ország a 3 közül? Szerbia?
2011. szept. 11. 02:02
Hasznos számodra ez a válasz?
8/12 anonim válasza:
Szlovákia: Jó buszhálózat van, és közepes vasúthálózat. Busszal szerintem mindenhová el lehet jutni.
Pozsony: A buszok szépen megújulnak, a trolik is kezdenek újulni, de villamosból még sok a régi. Utastájékoztatás kiváló: A villamosmegállókban a részletes menetrendtől, a hálózattérképen át az ünnepi menetrendek és a díjszabás is ki van rakva a forgalmasabb helyeken. Igaz, sok ott is a vandál és a graffitis, de ennek ellenére nem hiányosak a menetrendek és olvashatóak. Számos megállóban van jegyautomata ami nemcsak egyféle jegyet ad pénzvisszaadás nélkül (ha többet dobsz be, az sem tesztszik neki), mint a régebbi BKV-vashulladékok.
Pontosság: Vannak késések, mint egy nagyvárosban szokás, de túl sok tapasztalatom nincs.
2011. szept. 11. 02:07
Hasznos számodra ez a válasz?
9/12 anonim válasza:
Amúgy a kérdésben sok igazság lehet, mert a fejlettebb országokban jobb a tömegközlekedés, még ha a kisebb településekre ez nem is igaz, de Magyarországon is egyes kistelepülésekre szombaton 3, vasárnap meg 0 busz megy be.
2011. szept. 11. 02:09
Hasznos számodra ez a válasz?
10/12 anonim válasza:
"Ez melyik ország a 3 közül? Szerbia? " Nem, ezalatt Budapestre gondoltam.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!