Mit jelent az ha felező 9. sebeségi fokozat?
Kamionoknál 8, 10, 12 vagy több fokozat van. Azért van erre szükség, mert sokféle terhelés, (rakomány mennyiség), sokféle útviszony, emelkedők stb. fordul elő. Egy üres kamion 15 tonna, rakottan 40 is lehet. Ehhez 4 - 5 fokozat kevés lenne, többre van szükség, hogy a motor fordulatszám - tartományában, amely jóval kisebb mint egy személykocsié, minden terheléshez lehessen megfelelő és gazdaságos áttételt találni.
A Volvo megoldását ismerem behatóbban. Az a váltó alapesetben három fokozatú. De van egy alsó- és egy felső sor. Így már hat. Valamint van egy felező (vagy más szóval hosszú - rövid) minden fokozathoz, ezzel már tizenkettőre nő a sebességek száma.
Az alsó - felső sort egy kis kallantyúval lehet kapcsolni. Végigkapcsolod a fokozatokat, majd mikor a 3. - ból tennéd 4. - be, akkor felfelé állítod ez a kapcsolót, és az 1. fokozatba teszed, de ekkor az már 4. És így tovább. Ami eddig 2. volt, az most 5.
Ez még nem minden. A váltó gombján van egy kis kapcsoló a hüvelykujjnál. Ennek két állása van szintén, ezzel a fokozaton belül lehet felezni.
Itt is ki lehet hagyni fokozatokat, úgy, mint személyautónál. Alaphelyzetben 2.- ból, 3. - ból indulunk. Aztán jön a felső sor, 4. rövid - hosszú, 5. rövid - hosszú és így tovább. Ritka, hogy mindet végigkapcsolnánk.
Ma már azért már elterjedt az automata kamionoknál is, akkor az ember nem is mindig tudja melyikben van éppen, de típustól függően lehetőség van manuálisan is belenyúlni a kapcsolásba.
Régi Rába teherautókban volt 8 sebesség, amiből a 2-es válaszoló által leírthoz hasonlóan lett 32 fokozat.
Amúgy kamionoknál, traktoroknál is van, de terepjáróknál is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!