Miért van annyi bringás Budapesten, és miért kapnak annyi jogot?
Na, az írásom miatt biztos kapok a fejemre, mert Magyarországon szidni a kerékpárosokat kb. azzal egyenlő, mintha megerőszakoltam volna egy 3 éves kislányt, de most mégis leírom a problémámat.
Szerintem túl sok a bringás Budapesten. Sok felé járok(Flórián tér, Moszkva tér, Keleti pu., Déli pu., Móricz Zsigmond stb...) Szóval elég sokat autózok, nagy távolságokat, minden nap.
Azt veszem észre, hogy a kerékpárosok száma egyre csak nő. Ez még nem lenne baj a mai öko-b*zi világunkban, ahol fújunk az autósokra, de megvesszük azokat a termékeket, amelyek sokkal több szennyezést okoznak. Inkább azzal van a baj, hogy kezd az egész veszélyessé válni. A minap mentem át a Királyhágón. Nekem zöld volt, a többieknek piros. Ilyenkor, mint minden autóvezető, óvatosan, de azért bízva a már fél évszázada jól működő piroslámpa rendszerében, elindultam. Erre jött egy bringás, egy ifjú öko-titán, aki kihasználva a Kresz holland módosításait, úgy bevágott elém, mintha ott sem lettem volna. Most nem túlzok, hogy 20 centin múlott, hogy nem gázoltam halálra. Egyrészt neki "piros" volt, másrészt egyáltalán nem lehetett látni, hiába néztem ki. Ha egy rendőr látta volna, és van benne egy kis morális tartás, akkor leparancsolja a bringást a nyeregből, és két akkora pofont leoszt neki, hogy a gyerek legközelebb kétszer is meggondolja, mikor kanyarodik be egy beláthatatlan kanyarba. De jó, ez csak egy eset volt, hülyék pedig vannak.
Mammut közelében hasonló. Ott van neki a k*rva bicikliút. Hát persze, hogy nem azon megy. Kanyarodok a Moszkva felé. Próbálom megelőzni, de ő csak jön egyre beljebb. Már majdnem neki mentem a mellettem lévőnek(szerencsére ő vette a lapot és kicsit odébb húzódott), szóval sikerült megelőzni. Jön a piros lámpa. Bringás megint bevág elém. Mondom f*sza, kezdhetem az egészet elölről. És ez így ment egészen a Turulig :S
Jó, persze, ez csak két történet, mert csak ennyit írtam le. Valójában mindennap történik valami hasonló. Azért jutottam el a kérdést feltevéséig, mert mostanában már több ember is panaszkodik a bringásokra. Csak az elmúlt napban 5 embertől hallottam.
Most nem azért, de én az én lakcímkártyámon Budapest van, nem pedig Amszterdam. És mint tudjuk, Budapestet a kocsikra tervezték.
Ami viszont igazán zavar, hogy mikor előjövök ezzel a témával, akkor lenyomnak vmi már-már antikapitalista szöveget, hogy "akkor majd az autósok lesznek szívesek felemelni a kényelmes hátsójukat, és megmozdulni egy kicsit". Könny szökött a szemembe, mikor elképzeltem, hogy az átlag budapesti majd teker 15 kilométert a munkahelyig, emiatt pedig hajnalban kel.
Most tényleg boccs azért, amit most írok, de én úgy tekintek a bringásokra, mint a rasszisták a kisebbségre: mindenkit idegesítenek, de kapják a kiváltságokat.
Meg kellene érteni, hogy a kisváros, falu a bringásoké, Budapest pedig az autósoké. És ez nem csak az elvi okok miatt van így. Egyszerűen így építették a várost. Budapest soha nem lesz igazi bicikliváros, hiszen nem olyan a kialakítása.
Lehet fújolni....
Abban egyetértek, hogy brutálisan sok bringás van, aki sz*rik a szabályokra. De ez ugyan úgy igaz a gyalogosokra és az autósokra is.
Pl.: a Móricz Zsigmond körtéren RENDSZERESEN gyalogolnak tömött sorokban a gyalogosok a zebrán. Ha piros a lámpa, ha nem. A legszebb, amikor egy autó rájuk dudál, mivel neki zöld van, csak nem tud átmenni a sok ember miatt, akkor még ők háborodnak fel és intenek be, hogy minek dudál...
Sok a hülye, járműtől függetlenül.
Az meg, hogy Budapestre kerékpár kell-e vagy sem más kérdés.
Én szívesen járnék azzal, de messze lakom és a 7-es főúton kéne bemennem... Ez nem túl járható út így, szóval ez van. Vagy Volán busz, vagy autó. (Esetleg később, HA lesz jogsim rá, akkor motor...)
Sok ember tényleg nem "kényelemből" használ autót, hanem szükségből. (A Volán is legalább olyan megbízhatóan közlekedik, mint a BKV, csak sokkal ritkábban... Ha kimarad egy, akkor bő 30-40 percet lehet állni a megállóban.)
A KRESZ oktatás pedig valóban mindenkire ráférne már iskolás korban.
"Miért van annyi bringás Budapesten"
Az autó drága, a BKV kevésbé, de azért az átlagos bérből élőnek drága, cserébe rohad és lassú, de még egy 50 köbcentis robogó sem olyan olcsó, mint biciklivel járni. És hát bizony a városi emberre rá is fér a mozgás. És igen, van még az általad emlegetett "ökobuzerancia", ami szerintem azért nem olyan nagy hülyeség, tekintve, hogy az átlagos budapesti életéből éveket vesz el a légszennyezés. A zajról és a zsúfoltságról ne is beszéljünk.
Az emberek jelentős része nem 15+ km-re jár dolgozni, ami azt illeti, nekem kb. 10 munkahelyből 1 volt, ami ilyen messze volt (de a mostanihoz is, ami 14 km-re van, hamarabb beérek bringával, mint BKV-val).
És hát ne felejtsük el, hogy bringázni jó! Egyszerűen jó érzés, amikor felül az ember, és saját erőből suhan a városban. És tudom, sokaknak az autózás is hasonló élmény, de azért a mozgással járó szerotonintermeléssel szerintem nem veheti fel a versenyt.
"miért kapnak ennyi jogot" - mondjuk azért, mert az ország/város vezetése is kezdi mindezt felismerni? Koppenhágában 30 évvel eljutottak oda, hogy mozdulni sem lehetett az autóktól, aztán elkezdték nyomni a kerékpáros közlekedés fejlesztését, és így oldották meg a város közlekedési gondjait. Ami az autósoknak is jobb, mert megszűnt az állandó dugó.
Én a Körúton lakom, szoktam nézni, hogy egy forgalmasabb időpontban hány autó jut át egy lámpaváltás alatt. Van, hogy ez a szám 10 alá megy egy irányban. 2 sáv forgalom + 1 parkolósáv ennyiért? Miközben a villamos kb. feleennyi helyen percenként több száz embert mozgat, és nem is kelt akkora füstöt, zajt? Nekem ne mondja senki, hogy ez így rendjén van. Budapestet nem az autókra tervezték - lehet, az én lakcímkártyámon nem Amszterdam van, de nem is Los Angeles. Márpedig objektíven összehasonlítva is élhetőbb város az előbbi, úgyhogy én inkább afelé szeretnék tendálni...
"Igazából nem értem az egész posztot. Rögtön azzal nyitsz, hogy kelted a hangulatot. Nem tudom, hol élsz, de egy bringaklub közgyűlésétől eltekintve kevés olyan szituációt, helyet tudok elképzelni, ahol a bringások kritizálása komolyabb közfelháborodást okozna. "
Pedig, ha olvasod a hozzászólásokat, láthatod, hogy sokan felháborodtak, legfőképpen te(szóval igazam volt). Sőt, a tiéd a legundorítóbb, mert te kezdtél el személyeskedni("kis agyacskádig", "kiscsillag"). Olyat pedig nem írtam, hogy a bringásokat ki kellene tiltani, de tény, hogy ami most van, az nem állapot.
Az az érdekes, hogy mindenki úgy ír, mintha a bringások többsége szabályokat betartó ember lenne. Hát már bocs, de ha a szabályok betartása ezt a közlekedést jelenti, akkor ez a szabály fos, mert életveszélyes.
Nos, a jogok, amiről beszéltem, az az, hogy lassan már az összes európai országban joguk van behajtani a pirosba. Franciaország, Hollandia stb... És persze már nálunk is terveznek hasonlót. Itt vki egész jól leírja a helyzetet, bár ő arra buzdít, hogy hajtsanak be a pirosba, ami még veszélyesebb(így csaptam el múltkor majdnem valakit): [link]
Azt elhiszem, hogy sok embernek nincs pénze kocsira, de ez még nem jelenti azt, hogy mindenféle veszélyes manőverbe kell fogni az út közepén.
"Oké, látsz naponta több szabálytalankodó bringást. Node mégis mennyit látsz olyat, aki szabályosan közlekedik?"
A szabályosan közlekedőkkel semmi bajom, de feltűnően sok a szabálytalankodó. Szerintem abnormális, hogy minden nap találkozni 4-5 idiótával.
"Nem érdemes. Ostoba emberrel nem érdemes vitatkozni."
Aha, persze, gratulálok... Úgy tűnik, hogy a bringások nem csak az utakon trollkodnak :D
Az a baj, hogy a közlekedés résztvevői közül a bringások szarnak a legjobban a szabályokra. A gyalogos nem fut át a piroson, mert elütik(na jó, néha átfut, ha nincs forgalom). A legjobban az autósok tartják be a szabályokat. Egyrészt az a leggyorsabb, őket figyeli a rendőr stb... És legyünk őszinték, nem mindennapos, hogy egy kocsi áthajtson a piroson. Ok, van rá példa, de egyáltalán nem mindennapos. A bringás a legrosszabb. A piroson átmegy. Lehet, hogy nem is ismeri a kreszt, nem tudja, hogy mire számíthat. A saját, bringásoknak készült kis miniatűr közlekedési lámpát is leszarja. Súlyilag sokkal könnyebb, mégis közel jön a kocsihoz. Ha valami történik, akkor az autóst veszik elő. Én úgy látom, hogy a bringások többsége "outlaw" stílust folytat.
Azzal pedig ne jöjjön senki, hogy az autósok elkényelmesedtek. Igen ez igaz. És? Baj? Azért tanultam évekig, hogy olyan munkám legyen, hogy vehessek magamnak egy kocsit, és kedvemre kényelmeskedhessek. Ennyi erővel minden fehérgalléros dolgozó elkényelmesedett :D
Azt azonban tartom, hogy Budapest az autósoké. A legtöbb embernek van kocsija, a legtöbb használja is. Elhiszem, hogy van akit zavar, de ez a város ezzel jár. Amerikában sem lázonganak az emberek, hogy túl sok a kocsi, ott egyszerűen ez a szokás. Ez nem azt jelenti, hogy ki kell tiltani a bringásokat, de nem szabadna ennyire "összeereszteni" őket. A kresz is változtatásra szorul. Ha valami történik, akkor ne automatikusan az autós legyen a hibás, illetve a bringásokra is nagyobb büntetést kell kiszabni, ha szabálytalankodnak. Ha azt akarják, hogy bekerüljenek a forgalomba, akkor annak a következményeit is viselni kell.
Öcsém, te sötétebb vagy, mint az éjszaka.
Látom, a rengeteg válasz értelmezése nem megy. Igaza volt annak, aki annyival intézett el, hogy "ostobákkal nem vitatkozunk".
Én megpróbáltam érveket felhozni, de simán átsiklasz fölöttük, mintha ott sem lennének, és csak ontod magadból a hülyeséget.
Tudod, nem azért háborodnak fel sokan, mert nem szereted a bicikliseket. Azért háborognak, akik veled beszélnek, mert ostoba vagy.
Magyarországon mindenki azokat a szabályokat tartja be, amelyeket muszáj. Pl. ha a forgalom 70-nel megy az 50-es zónában, akkor gondolom, Te is teszel a sebességkorlátozásra, mondván, úgysem téged egyedül fognak kiemelni 100 autósból, ugye? A bringásokat nem nagyon fogják a rendőrök, ezért sok köztük a szabálytalankodó. De amíg nem tudsz egy független tanulmányt mutatni arról, hogy 100%-uk szabálytalankodik, addig hadd kérjem ki magamnak, hogy egy kalap alá veszel a szabálytalankodással, mint jelenséggel. Ha problémád van a rendőri munka hatékonyságával, akkor azt a rendőröknek mondd, ne a bringásoknak, mert aki eddig belement a pirosba, az ezután is bele fog, hiába méltatlankodsz. Mellesleg a rendőrök meg gondolom a szabálytalanság veszélyességét is figyelembe veszik, amikor eldöntik, hogy kit fogjanak inkább. Autóval könnyebb súlyos vagy halálos sérülést okozni másnak, mint bringával, ezért nem értem, hogy miért a bringásokra fújsz.
Egyébként sztem a forgalomban a gyalogosok a legnagyobb birkák, csak ezt nem veszed észre, mert valszeg főútvonalakon jársz, ahol azért még ők sem kekeckednek nagyon az autósokkal. De ha rangsort kell állítani, akkor sztem ők viszik a prímet.
A város még mindig a tömegközlekedő gyalogosoké, ők vannak a legtöbben, az autósok meg csak utánuk jönnek... és hidd el, mindenhol van panasz rájuk.
Hogy probléma-e az elkényelmesedésed? Hát, ha van egyéni egészségbiztosításod, amelynek költségét az életstílusodból adódó egészségügyi kockázatok alapján állapították meg, ÉS fizeted a társadalombiztosítást, amelyből többek között az autód által generált környezetszennyezés okozta megbetegedéseket és a forgalmi baleseteket is kezelik, akkor... hát még akkor is baj, de akkor már nagyjából a te bajod :)
apam, te rosszabb vagy mint gondoltam. honnan veszed te a batorsagot lenezni azokat akik nem vehetnek autot meg felvagni arra hogy neked van? nem lehet mindenki "fehergalleros" te kis butus. kulonben ki fogja neked megjavitani a draga autod ha elromlik? a fehergalleros kollegak? kuloben meg elkenyelmesedett budapesti soforok mi? kit nezel te hulyenek? a bp-i vezetes minden csak nem kenyelmes xd tuti az ideg esz meg minden nap. ha mas nem,a bringasok miatt.
amerikaban pedig meg tuti az eletben nem voltal, itt egy sav olyan szeles mint ott 1.5-2. meg a nagyvarosokban se mennek ilyan surun az autok, a bicikliseket meg KIKERULIK jo nagy tavolsagban, nem ramennek a hatara majdnem. ebbol uhye kiderul h bringasok ittis vannak. az autok meg mind vagy benzines vagy hibrid, nem dizel traktorok szoval a zaj meg a buz is joval kisebb.
az ertekrended meg borzasztoan nulla. sajnallak. es nem csak mert budapesten vagy kenytelen vezetni
Úgy látom, a kérdező mindenkit lepontozott, csak mert ellentmondtak neki.
Akkor válaszolok. Én nem vagyok budapesti, de ha ott élnék, akkor is betartanám a KRESZ-t, mert az mindenkire vonatkozik. Autósokra, buszra, kerékpárosra és gyalogosra is. Sajnos a gyalogosok egyáltalán nem, a kerékpárosok egy része nem tartja ezeket be. De a várost nem is gépjárműforgalomra tervezték, és ha kevesebben járnának kocsival, nem lenne sem ennyi dugó, sem ilyen szennyezett a levegő. De sokan megteszik, mert megtehetik. Mert ők a Janik, mert "csak nem fognak lealacsonyodni", hogy a tömegközlekedést vagy a kerékpárt válasszák! A BKV drága, kerékpárral sokkal hamarabb el lehet jutni A-ból B-be. Ja, és, hogy még a biciklis futárok is bekanyarodnak eléd? Ha nem vetted volna észre, nincsenek kerékpárutak a városban, vagy legalábbis nagyon kevés. Ja, igen. Legyél kedves lovas kocsival közlekedni, mert ezt a várost azoknak építették! Köszi!
Még a gyalogosokról. Nem tudom, te merre jársz, de a gyalogos bamba, és simán nekivág a négysávosnak is ott, ahol zebra nincs közel s távol, hogy ő átmegy. Neked eddig mázlid volt, és nem találkoztál ilyenekkel, pedig vannak. Nem is kevesen. Piroson áthajtó autósok is vannak, és nem kéne minden kerékpárost egy kalap alá venni! Én is nagyon szeretném, ha Budapest (és a többi város is, de legalább a megyeszékhelyek) kerékpárosbarát városok lennének. Mert az a normális! Csak itt, Magyarországon van, hogy a kerékpárost utálni kell, és, hogy nincs alapvető KRESZ-oktatás az általános iskolákban.
És talán jobb lenne, ha az autósok nem használnák parkolónak a kerékpárutat! Nem Budapestről írtam, hanem általánosságban a tapasztalataimról. Mert a legtöbb városban a kerékpárost kutyába se veszik. Jó példa erre a különböző városban található "kerékpárút" néven csúfolt valami.
A kérdezőnek:
Nem láttál még amerikai filmet, amiben a városi autósforgalmat mutatják? A 60-as 70-es években reklámcélból is rengeteg olyan filmet csináltak ott, ami az autóvásárlást ösztönözte, és ezt éppen azzal mutatták be, hogy az amerikai városokban mutattak utcai jeleneteket. Az egy dolog, h ezek között a legnépszerűbben az autósüldözések voltak, de ezeken is remekül látszott, hogy az amerikai nagyvárosokat valóban a városi autós közlekedésre alakították ki - ez az olajbőség idején még így volt természetes, a 70-es évek közepéig, az olajválság kirobbanásáig.
Amúgy meg nem értem, miféle kiváltságokkal jössz. Tény, h sok biciklis szabálytalanságot nem büntetnek, mert nem tudnak megbüntetni, de az sem tagadható, h pl ők semmiféle kártérítést nem kapnak, pl a szar minőségű v szarul megépített bicikliutak miatt: ha valaki ad magára, és normális biciklije van, esetleg nem akarja kirázatni magából a lelket is a kátyúkon, meg az útjavításokon, az időnként kimegy az útra, ha nincs forgalom: és még ekkor is megbüntethetik. Sőt: manapság márt ott is megbüntetnek ha nincs világítás a biciklin, ahol normális közvilágítás meg bicikliút is van. Stb.
A sportról nem is beszélek.
Az, h a bicikliseknek nincs jól látható azonosító rendszáma részben hozzájárul a szabálytalanságok büntetés nélkül maradásához - na de mekkora biciklire kellene, hány éves kortól tenni ilyesmit? A bicikliseknek nem kiváltságai vannak, hanem sokkal kevesebb felelősségük, mint az autósoknak: egyszerűen az autósoknak amúgy is sokkal jobban kell figyelni mindenre, ami náluk kisebb, könnyebb, lassabb, kisebb tömegű, stb. Szar dolog a felelősség, de ez jár az autózással járó előnyökért. Az, h vki autózik, az nem azt jelenti, h neki csak a többi autósra, vagy az úton közlekedőre kell figyelnie v figyelemmel lennie, hanem MINDENRE, AMI KÖRÜLÖTTE TÖRTÉNIK. Ez jár az autózással. Az, h a kérdező nem nagyon tud ennek megfelelni, az az ő baja - NEM KELL AUTÓZNI, HA NEM TUD AZ EMBER FIGYELEMMEL LENNI A KÖRNYEZETÉBEN TÖRTÉNŐ ESEMÉNYEKRE.
Az autósnak úgy kell viselkednie közlekedéskor, mint egy felnőttnek a gyerekek között. A sok sorsanalizáló ezobaromság olvasgatása esetén annyira egyértelmű az a gondolat, h "bármi történik veled, annak te vagy az oka", és bár az életre vonatkoztatva ez alapjában véve marhaság, közlekedni viszont így kell.
Na és mi lett volna, ha egy autós szabálytalankodik veled - akkor tiltsanak ki minden autóst a városból??????
Csak egyszer, próbából ülj biciklire, és járd be azt az útvonalat a szokásos időszakokban, amikor kocsival is szoktad. Meg fogsz lepődni az élményen, és uram bocsá', még talán tanulni is fogsz belőle......
"Azt azonban tartom, hogy Budapest az autósoké."
Akkor gondolom örvendezve fogadod a városvezetés minden olyan ötletét, amivel lehetőséget adna neked is arra, h anyagilag is megtámogasd a közlekedés fejlesztését. ):o)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!