Miért kapcsolják le a belső világítást az utasszálító repülőn felszálláskor?
Erre sokan azt mondják, hogy azért, mert a repülőgépnek minden mozgósítható energiára szüksége van a felszálláshoz. Ez azonban nem így van. Valójában azzal magyarázható, hogy amennyiben valami vészhelyzet alakul ki felszállás közben, s el kell hagyni a gépet, így az utasok szeme könnyebben hozzászokik a kinti sötétséghez, jobban észrevehetőek a vészkijáratokhoz vezető, a padlóra felfestett fluoreszkáló vonalak, illetve könnyebb megőrizni az orientációjukat is. (Ezt nem szeretnénk kipróbálni...)
A mérnökök alapjáraton is mindent túlterveznek, plána igaz ez a repülésre, ahol meg aztán hatványozottan így van... A repülőnek akkor is fel kell tudnia szállni, ha az összes ülést az "elhízottak világkongresszusára igyekvők" töltik meg a maguk 120 kg-jával...
Csúnya lenne ha azon a kis energián múlna hogy fel tud-e szállni vagy sem.
Hadd jegyezzem meg a témában, hogy az "energoára szükség van" típusú válaszok nagyfokú fizikai tájékozotlanságról árulkodnak, pro és kontra.
A repülő természetesen nem villanyárammal működik, de generátokok termelik az energiát, amit ezek a berendezések akkumulátorból vételeznek.
Ugyanakkor a hajtóművek teljesítményéhez elhanyagolható a világítás energiafogyasztása, (a hűtőket is kikapcsolhatnák ebből a célból :-) ), ez kb. olyan, mintha autónál előzésnél kikapcsolnád az autórádiót, hogy több energia álljon rendelkezésre... :-)
A szokásnak prózai okai vannak. Ha a fel- és leszállás "sötétben" történik, az utasok szeme jobban megszokja a félhomályt, látja a vészjelzéseket, a vészkijáratokat stb.
Ha ne adj Isten valami gubanc alakulna ki, akkor értékes idő veszne kárba, amíg az utasok szeme alkalmazkodik a sötétséghez, ez megnehezítené a mentést-menekülést. Emellett a vészfényeket a padlózaton és a kabin oldalán-tetején is jobban lehet látni.
Az "energetikusoknak" üzenem, hogy LESZÁLLÁSNÁL is lekapcsolják hasonló okok miatt s világítást, már pedig a felszállással ellentétben a leszállás nem kimondottan "energiaigényes" művelet...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!