Mennyire szabályos jogilag, ha panel lakásból tölteném hosszabbítóval az elektromos autót?
Budapesten lakom, de Pécsen fogok tanulni szeptembertől. Minden héten járnom kell haza, és használnám az autót városon belül is.
Úgy fog kinézni egy hetem, hogy heti 2x 250km autópálya, és heti 4x10-15km.
Havi minimum 2200km-t megyek.
Jelenlegi dízel 3.0 autómmal ez havi 120 ezer ft üzemanyag, és fél évente teljes olajcsere szűrőkkel, plusz a kopó alkatrészek, amik egy elektromosban nincsenek. Szerintem nem túlzás, ha kijelentem, hogy havi 150 ezer ft az autó fenntartása. Arról nem is beszélve, hogy Bp-en a parkolásra is költök sokszor, ami egy elektromos autónál jelenleg ingyenes.
Arra gondoltam, hogy eladnám a jelenlegi autóm 5 millióért, és vennék egy teslát használtan.
3-4 évig még teljesen garanciális lenne, elmegy pályatempóval is 400km-t, összkerék, 500le feletti teljesítmény, stb…
Minden tökéletes lenne, az egyetlen gond, hogy nem kertes házban lakom.
Otthoni sima konnektorról 16 óra alatt feltölt, ami nem lenne probléma. Ez kerülne kb 3 ezer ft-ba, 30 ezer helyett.
2,5 év alatt megtérülne a ráfizetés ára, és az autó is tartani fogja nagyjából az árát.
Első emeleten lakok, zsákutca legvégén. Az ablakom alatt parkolok közvetlen, nincs járda sem, garázs sor van szemben, alattam pedig egy földszinti lakó, semmi más.
Mennyire szabad olyat, hogy lelógatok egy hosszabbítót (1. emeletről), és feldugom az autót? Természetesen szépen elvezetve, balesetmentesen, ha kell, leragasztva, vagy sínben elvezetve.
Az utcai töltőkön már nem éri meg tölteni, 5l-es fogyasztásra jönne ki, 1l helyett, mintha otthon tölteném.
Vagy bármilyen egyéb ötlet?
Budapesten nincs gond, van kertes ház, de az oda-vissza utat nem tudná az autó.
Garázs nincs eladó, de ha lenne is, nem venném meg 8-10 millióért. Az autó ára is sok, sosem vennék ennyiért, de a spórolás miatt így az ésszerű.
Ha megtartom a mostani autóm, vagy cserélek egy 5-6l-es fogyasztásúra, akkor is elbukok 4 év alatt minimum 4 milliót, így inkább ezt előre beletenném, és prémium autóznék.
Tömegközlekedve 4-5 óra lenne az út, de emellé rendszeresen késik a vonat/busz. Autóval 2 óra.
Biztosan nem váltok, többet ér a kényelmem és az időm, plusz annyi dolgot viszek rendszeresen, amivel megszakadnék autó nélkül, vagy el se tudnám vinni.
"Mennyire szabályos jogilag..."
Az egyik kérdés, hogy használhatod-e az "elektromos művek" által szolgáltatott elektromosságot lakáson kívül. Erre van gyakorlati példa: pl. nyírhatsz füvet elektromos fűnyíróval. Az ingatlanodból kivezetett hosszabbítóval.
A másik kérdés, hogy ugyanez megengedett-e közterületen. Felmerülhet, hogy kell-e ehhez területfoglalási engedély. Amilyen kacifántosak a jogszabályok, előfordulhat, hogy az autó parkolása megengedett ingyenesen, de ha töltöd, akkor az már más tevékenység. Ha biztosra akarsz menni, az önkormányzati jegyzőtől kellene erről állásfoglalást kérni.
Jogilag nem tudom, mert nem vagyok jogi szakember.
De tűzveszély szempontjából nagyon veszélyes játék. Időjárás (esőben lóg a szabadban az elektromos vezeték, vagy a tűző napon, a falra rögzitve egy sima hosszabbitó akár 70 fok vagy több is lehet, stb.)
A Tesla költségeihez vedd hozzá azt is, hogy ha a legkisebb hiba is van (valaki összetörte a lámpádat a parkolóban és természetesen nem hagyott elérhetőséget), az neked többszázezerbe kerül. Ha fizeted a cascot, akkor is (számold ki a casco havi összegét, kb duplája, mint egy hagyományos vagy hybrid autóénak). Ráadásul te nem tudsz izzót cserélni sem, mert minden új alkatrész vagy bármi cseréje után szoftveres újraindítás kell.
A másik nagy probléma, hogy hidegben vagy beindul, vagy nem. Ha minusz 10 fok, és az utcán a szabadban parkolsz, akkor nem.
De, ha mindenáron ragaszkodsz egy elektromos autóhoz, akkor válassz bármelyik másikat, mint Teslát. A Teslának kitűnő az ingyen (média) háttere, de műszakilag az egyik legmegbízhatatlanabb. Nem véletlen, hogy az egész világon visszaesett az eladás kb 30%-kal, az előző három év átlagához képest. Egy Toyota vagy VW leaf is jobb, mint a Teasla.
Nekem egy Toyota hibridem van, nem plug-in, és némi benzin-hozzájárulásért én fuvarozom a tesla-sznob kollégáimat minden télen.
Ne teslát már akkor se, inkább egy Konát vegyél.
Vannak nagyon jók, kevés km-rel és nem drágák aránylag.
200 LE ezek is, tök felesleges az 500.
Én sem vagyok jogász, nem tudom mit mondnak erről az aktuális jogszabályok. De elég balesetveszélyes lehet a dolog. Gondolom, azért mert épp esik az eső, nem tervezel otthon maradni. Na meg nem is a legesztétikusabb látvány. Ha van a házban egy unatkozó nyugdíjas szomszéd, akinek piszkálja a csőrét, számíthatsz mindenért is a feljelentgetésre...
Én amúgy pont fordítva voltam. Pécsi vagyok, de Budapestre jártam egyetemre, meg utána is ott dolgoztam jó pár évig és hétvégente autóztam.
Igen, ez jó 100-120 liter gázolaj volt havonta a dízel autómba és fél évente olajcsere...
A tiéd jó sokat fogyaszt, ha 9 litert bever átlagban... Azzal azért számolj, hogy ha ennyit autózol, a tölés is simán 210 kWh fölé viheti az áramfogyasztást és onnantól jócskán megugrik a számla!
10 millió Pécsen egy garázs?! Ne viccelj már! Tessék, válogass! [link]
Biztos velem van a baj, de soha nem fogom megérteni, hogy vadonat új 500 lóerős Teslára van pénz. Havi 2200 km autózás sem gond. De garázsra már nincs, mert az drága. Inkább rohadjon csak kint a panel előtt az az új Tesla... Arról nem is beszélve, hogy egy ingatlan ára csak felfelé fog menni a jövőben, egy használt Tesláé nem.
#8 vagyok, csak közben visszaolvastam az eddigieket.
Igen, a vonat 3 óra. Busznál még a gyorshárat is ilyesmim vagy valamivel több. De nyilván el kell jutni Pécsen is az állomásra, meg Budapesten is haza kell jutni. Egy ideig én is jártam tömegközlekedéssel, olcsó volt a diákjegy. Vasárnap éjjel a Dunaparton szakadó hóesésben nem egyszer ácsorogtam 20 percet a hévmegállóban... Szóval az is simán lehet több, mint egy óra míg városon belül hzajutsz, simán.
Ez igaz!
De 2 óra alatt kocsival akkor sem érsz oda, ha Pécsen Málomban laksz, egyből ott vagy az M60-ason, Budapesten meg valahol Nagytétényben az M0-s mellett laksz. Vagy pedig bőven a megengedett sebességhatár fölött kell nyomnod és bízni abban, hogy nem lesz sehol traffipax. Egyébként a fix kapuk csak matricát olvasnak le. Ennek ellenére sok autós mikor meglátja egyből satuféket nyom 110-120-as tempóra... Traffizni felüljárókról, meg pihenőknél szoktak. Vagy ott áll a rendőrautó valamelyik lehajtónál benne a traffival, vagy csak kiteszik a háromlábút a szalagkorlátra.
Azt írtad 250 km-t mész. Ha 125-ös átlagot tudsz nyomni, úgy hogy ebben venne van a városból ki, városba be, akár a péntek délutáni dugókkal együtt, az azt jelenti, hogy kint a pályán 160-180-nal kell tolnod. Ez mondjuk megmagyarázza a 9 literes dízel fogyasztást.
"Plusz ugye tömegközlekedésen azt csinálsz amit akarsz, zenét hallgatsz, tanulsz" Miért autóban nem lehet zenét hallgatni?! :D Nekem pont az tetszik az autóban, hogy sokkal függetlenebb vagy másoktól. Úgy állítod be a hőfokot, ahogy neked tetszik. Akkor szellőztetsze, amikor akarsz. Akkor állsz meg, amikor akarsz. Nem kell mások fasirtos szendvicsét szagolnod. Nem üveltenek, rohangásznak a kölkök körülötted. Intercityn nekem valamiért mindig asztalhoz adták a jegyet. 3 órán keresztül úgy ül veled szemben egy ismeretlen ember, hogy a lábadat nem tudod kinyújtani, végig magad alá kell húzni. Felér egy kínzással! Nem egyszer volt, hogy nem működött a klíma a nyári 40 fokban. Az IC-n az ablakok nyithatatlanok. Nem túlzás, szó szerint 60 fokban, embertelen körülmények között kellett a 3 órát végigülni. Autónál ilyen nincs. A késések szinte rendszeresek. Nem egyszer akár több órás késések is voltak. Tanulni én vonaton, buszon soha nem tudtam, képtelen vagyok rá. Állandó zsizsegés, jönnek-mennek az emberek, dumálnak, olcsó fülesekből bömböl a tuc-tuc, a jármű is imbolyog... lehet nem vagyunk egyformák, de én ilyen körülmények között mindig képtelen voltam tanulni. Inkább abban fáradtam le, hogy ülök és várom, hogy legyen már vége. Autóban ilyen soha nincs.
"Meg ugye mennyivel biztonságosabb is a tömegközlekedés." Elméletben igen, a gyakorlati tapasztalatom erre rácáfol! 5 évig jértam vonattal. 8 évig autóval. A 8 év alatt soha semmilyen attrocitást nem tapasztaltam. Pedig úton voltam a 2013 márciusi hóesésben is. Minden péntek délután és vasárnap éjjel úton voltam akár kánikulában akár hóviharban, vagy ónos esőben. Semmi gáz nem volt soha. Ellenben a vonaton volt már, hogy gázoltunk gyalogost, volt már hogy egy átjáróban ütköztünk autóval. Volt már, hogy egy részeg utas poénból meghúzta a vészféket a nyílt pályán. Volt, már hogy felsővezeték szakadás miatt a délután 16:45.kor induló IC-vel hajnali fél 2-re sikerült hazaérni.
Vannak pro és kontra érvek. Az biztos, hogy az autózás drágább. Jóval drágább. Cserébe lényegesen kényelmesebb és gyorsabb. Az elektromos autót nem feltétlenül erőltetném ilyen esetben. A töltés problémája (ld. eredeti kérdés), meg más miatt sem. Egy több tízmilliós új autót meg nem tudnék elnézni, ahogy az utcán rohad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!