Az állófűtés az gázolajat fogyaszt?
2018-as DAF XF 480ft
Vagy valami ilyesmi🤷♂️ Ez van a forgalmijában.
Az állófűtés címszó alá besorolható megoldásokból kétfélét lehet elkülöníteni. Az egyiket motor-előmelegítőnek hívják és elektromos: bedugod a konnektorba a dugóját, majd a vízkörbe épített fűtőszál melegíti a hűtőfolyadékot. Olyan ez, mintha merülőforralót dugnál a víztérbe, csak kicsit célszerűbb. Ezt otthon, a garázsban vagy telephelyeken szokták kiépíteni, az autót a nap vagy a műszak végén rádugják és a következő indításkor a környezetnél melegebb hűtőfolyadékkal lehet nekivágni az útnak, ha van víz-olaj hőcserélő, az olaj is melegszik és egyes megoldásoknál az autó fűtése is időzítetten kapcsolható, hogy mikor reggel beszáll a sofőr, kellemes hőfok fogadja az utastérben. Csak indulás előtt nem árt kihúzni.
A másik megoldásnak nem kell elektromos hálózat, magának fűt. Ezt gyakrabban emlegetik állófűtésként, de benzinkályha néven is ismeretes, mert régen a léghűtéses autókban valóban erről az eszközről volt szó. Ez egy kis méretű fűtőberendezés, ami a jármű üzemanyagát (kamion esetében a gázolajat) égeti el és ezzel melegít valamit. Hogy mit, az a megoldástól függ. Lehet olyan, hogy csak az utastérbe nyomja a meleg levegőt, de olyan megoldás is létezik, ami a hűtőfolyadékot is tudja melegíteni. Az előnye ugyanaz, mint az elektromosnak: nem hűl ki annyira a jármű. Sőt, ezt bárhol lehet működtetni, ott is, ahol nincs elektromos hálózat a közelben. Nyergesvontatókon ezért szokták használni, mert nem lehet mindig konnektorhoz parkolni út közben. A hátránya az, hogy fogy vele az üzemanyag és égésterméket termel, de nem kell félni tőle: az itt-ott előbukkanó tévhittel ellentétben nem közvetlenül tolja be a füstöt az utastérbe, hanem egy hőcserélőn keresztül melegíti a levegőt. Vagy épp vizet, ha a vízkörbe is be van kötve.
"mert régen a léghűtéses autókban valóban erről az eszközről volt szó"
Pl a trabantban a kipufogógáz által felmelegített levegőt tolta be a fűtőventillátor. Az is léghűtéses.
Valóban, a Trabantokban a kipufogón volt egy lemezdob, abban melegedett fel a levegő és az érkezett meg az utastérbe. A léghűtéses Fiatokon (500, 126, 126p) a ventilátor által keringetett hűtőlevegőt vezetik be az utastérbe és emlékeim szerint a léghűtéses Volkswagenek és Porschék is ezt a megoldást használják.
Viszont akármelyik rendszerről is legyen szó, közös bennük, hogy a hatásfokuk elég gyenge. Az okokat itt most nem részletezem, de nem véletlen, hogy a házak központi fűtését is vízzel oldják meg, nem a kazán által felmelegített levegőt fújják be az egyes helyiségekbe. Úgyhogy egyes léghűtéses autókba lehetett rendelni vagy utólag beépíteni benzinkályhát. Ez a motortól függetlenül működött és sokkal intenzívebben tudott fűteni. Itthon leginkább a Zaporozsecekben fordult elő, a rossz nyelvek szerint azért, hogy ne fagyjon meg a sofőr, amíg az autómentőt várja.
Ja, oszt elvileg amiatt sok autó kigyulladt régen.
Ugye a kamion nem fog kigyulladni?🤔😕
A Zaporozsec nem csak az állófűtés miatt tudott kigyulladni. De légy nyugodt, a botrányos kozák szörnyecske gyártása óta sokat fejlődött a technika, most már nem kell aggódnod azon, hogy kigyullad a vontató.
Én inkább attól félnék, hogy ennyire nincs fogalmam arról, hogy működik az a bazi nagy dög, amivel a közutakon közlekedem.
"A Zaporozsec nem csak az állófűtés miatt tudott kigyulladni"
Miért? Mi másért tufott még kigyulladni?
Mármint a rálocsolt benzinen és a gyufán kívül...
Az állófűtés az gázolajjal megy.
De volt a kamionokban még gázzal működő is.
AZt hiszem ez mamár kiment a divatból, mert a gázolajos sokall egyszerűbb és praktikusabb mert a saját tankból szíja .
Míg a gázpalackot tölteni vagy cserélni kellett, és ha pont rossz helyen fogyott ki ,( hétvége) akkor szívás volt.
Való igaz hogy a benzines kályhák tűzveszélyesek voltak és azért mentek ki a divatból.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!