Miért vannak ilyen értelmetlen és logikailag érthetetlen kérdések KRESZ vizsgán?
Annak idején, mikor én vizsgáztam, akkor egy bizonyos kérdés nagyon szemet szúrt. A kérdés az volt, hogy alvázmosás után kell-e számítani a fékerő csökkenésére/megszűnésére. Olyan kérdésnek éreztem, amit azok tudnak jól megválaszolni, akiknek fogalmuk sincsen. Mert aki nem ért hozzá, az a biztonságból fog kiindulni, azaz "igen". Én meg abból indultam ki, hogy a fékrendszer egy zárt rendszer és oda nem tud víz bejutni. Ha nem lenne zárt, akkor persze bejuthatna, viszont akkor már korábban is beesett volna a fékpedál. Szóval "nem". És ez a helytelen. A helyes válasz "igen". A mai napig nem tudta ezt nekem megmagyarázni senki. Egy választ kaptam csak, amivel FÉLIG egyetértek: a víz csökkenti a súrlódóerőt. Oké, ez alapvetően megkérdőjelezhető, de tételezzük fel, hogy így van. Ha így van, akkor esőben is így kell, hogy legyen. De hogy KRESZ tanfolyamon ilyet nem tanítanak, hogy "esőben rosszabb a fékhatás", az biztos. Azt nyilván tanítják, hogy megnövekedik a fékút, de ezt kizárólag az abroncs-aszfalt tapadásával indokolják, a féktárcsa-fékbetét súrlódásáról egy szó sem esik. És ha már itt tartunk, az alvázmosás utáni fékerőcsökkenésről sem találtam semmit az oktatóanyagokban, ez kizárólag a vizsgán létezett. Arról meg már nem is beszélek, hogy miért van ennyire kiemelve az ALVÁZmosás, mikor egy átlagos karosszériamosásnál is víz éri a fékeket.
Egy szó, mint száz, semmi értelmét nem látom. Látom benne a logika halvány szikráját, de túl sok minden szól ellene.
Most pedig megcsináltam pusztán kíváncsiságból egy online tesztet, csak úgy. Ez a kérdés jött velem szembe: "Mi a helyes magatartás akkor, ha éjjel, országúton, a távolsági fényszórók fényében erdei vad (pl. szarvas) tűnik fel?"
A) Intenzíven fékez, tompított fényre kapcsol és hangjelzést ad.
B) Kikapcsolja a gépjármű összes lámpáit és hangjelzést ad.
C) Továbbra is távolsági fénnyel halad és hangjelzést ad.
A helyes válasz az 'A'. Szóval azt akarja nekem megmagyarázni, hogy az egyik kezemmel a világítást babráljam, a másikkal a kürtöt, szóval effektíve egyik kezemmel sem fogom biztosan, szorosan a kormányt, miközben vészfékezek és potenciálisan kitérő manőverre is szükség lehet. Ez aztán a biztonságos megközelítés.
Régen lehet volt értelme, mert a kormány középrésze a kürttel elég messzire kinyúlt szélre és hüvelykujjal elérhető volt, de manapság ez nagyon ritka a multikormányok világában.
És amúgy a problémám nem a kürttel van, mert nekem is volt már húzós szituáció, ahol a vészfékezés és kitérés mellett a kürttel is figyelmeztettem a másikat (külső sávban voltam, ő belsőben, tükröt nem nézte és rám húzta) és hiszem, hogy a kürt mentett meg, mert visszarántotta a kormányt. Kitérni nem tudtam eléggé, mert a jobbomon szalagkorlát volt, fékezni meg nem tudtam annyira, hogy időben kiérjek mellőle. Szóval a kürt oké. De mi az istenért olyan fontos az a rohadt lámpa, hogy azt kapcsolgassam? Nehogy kivakítsam segény bambit? Kéz nélkül vészfékezzen és manőverezzen az illető, aminek a következményeként jó eséllyel az árokban/fában köt ki, DE NEM BAJ, MERT BAMBI SZEMEVILÁGA ÉP MARADT!
Mi a fene ezek a kérdések, most komolyan?
Az eros feny megzavarja.
Bal kezzel visszahuzod a fenyvalto kart, utana dudalsz.
Regi automon a fenyvalto karon volt a duda is.
Mi a kerdes?
Te kérdező, neked valami baj van odafent?
A szarvasos kérdésben kizárólag az A válaszban fékezel (ráadásul intenzíven), a másik kettőnél nem. Szerinted ha feltűneik egy többmázsás szarvas, akkor te nem fogsz fékezni, csak dudálni? Nóóórmális?!
A fékes kérdésednél pedig megkérdőjelezed, hogy a víz csökkenti a súrlódást? Megkérdőjelezed?
Mondd, te hogy tudsz önállóan lélegezni ennyi ésszel?
#1 Az erős fény megzavarja, de szerintem rohadtul nem az a fontos, hogy bambi jól érezze magát. Felőlem olyan zavarodott lehet, amilyen csak akar, csak én ne törjem össze magamat (meg másokat, meg az autót, ha lehet).
Sok autón nem bajuszkapcsolós a világítás.
A kürt szerintem legalább 3 évtizede egyetlen autón sem volt bajuszkapcsolón, de ha netán mégis, az is csak 1 az 1000-ből.
És pont ez a problémám: a realitástól elrugaszkodott és/vagy mocskosul elavult alapokon nyugszik az egész. Ezeknek a kérdéseknek semmi értelme nincsen a való életben.
#2 Először is, az A-t jelöltem én is pont a fékezés miatt. Nem tudom miért feltételezed, hogy nem válaszoltam rá jól. Persze amúgy ez is megérne egy misét, hogy nagyon sok kérdést direkt úgy fogalmaznak meg, hogy nem kell tényleg tudnod a választ, elég ha csak van két agysejted. Pl. mikor ilyen válaszokat látsz, hogy "nem", "igen", "igen de csak ha senkit nem veszélyeztetsz", akkor nyilvánvaló a válasz. Nem is kell példakérdést írnom rá, még kérdés nélkül is tudjuk jól, hogy mi a helyes válasz. Ez nem tudásszint felmérés. Na de mindegy, ez egy teljesen más téma.
Másodszor pedig, igen megkérdőjelezem. Mert ahogy a másik kérdésben, itt is teljesen életszerűtlen, ELMÉLETI feltételezéseken alapul. A másik kérdés azt feltételezi, hogy a világítás és a kürt olyan faszául elérhető, hogy nem kell levenni a kormányról mindkét kezedet, pedig sok autónál le kell (Volkswagenek, Opelek, Fordok... ezekből van a legtöbb az utakon és pont ezeknél nem kivitelezhető). Ennél a kérdésnél meg azt feltételezi, hogy az autó az úgy mágikusan ott terem a mosóban. Ne felejtsd: alvázmosásról van szó. Nem otthon az udvaron mosod, hanem gépi mosóban. Ahhoz oda kell menni. Használni kell az autót, beleértve a féket is. A fék felforrósodik és még rövid, óvatos használat mellett is. Ha azt mosás közben víz éri, azonnal elpárolog és rögtön nem vizes. De tételezzük fel, hogy nem párolog el és vizes marad, így indulsz el. A legelső aprócska fékezésnél felszárad. És ez a legelső aprócska fékezés még bőven a mosó területén lesz, nem pedig a forgalomban. És nem fogsz csak 5-tel gurulni. Utána már száraz a fék és probléma megoldva.
Szóval megintcsak: életszerűtlen helyzet. Elméletben működik, gyakorlatban totális baromság.
Azért mert te valamit nem tudsz, vagy nem értesz, az még nem feltétlenül baromság. A vizes fék valójában manapság már ritkán okoz problémát, mert a tárcsaféknél a víz nem befolyásol szinte semmit.
Viszont a dobféknél előfordulat u.n. "bekapás", amikor vizesen a legkisebb fékerőre is leblokkol. Manapság az autóknál csak hátul használnak dobféket, ahol ez nem okoz számottevő problémát, de régebben, amikor az első fék is dobfékes volt (pl. Trabant) ez bizony komoly irányváltoztatást tudott okozni. Egy első dobfékes motornál (pl. MZ) pedig esőben szinte garantált volt a zakó, ha nem figyeltél.
Trabant és MZ (meg hasonlók) pedig a mai napig léteznek, szóval nem értelmetlen ezt a tudást is megszerezni.
Pont az olyanok kiszűrésére van, mint te, kedves kérdező.
Látszik is, hogy nagyon betalált, mert bármi áron akarod magyarázni az igazadat, hosszas és fárasztó betűfolyamokban.
A magam részéről az jogsi hosszabbítás orvosi vizsgálatával egyidőben egy KRESZ-tesztet is csináltatnék, aki hullik, annak új tanfolyam, és a tanfolyam végéig ideiglenes jogsi. Ha még egyszer bukik, jogsi bevon, új tanfolyam nulláról, gyakorlati órákkal, vizsgával együtt. Jóval kevesebb jogosítvány maradna a lakosságnál, de a balesetek száma is csökkenne. Kevesebb lenne az ilyen, mint minap, aki belerohant a pályán a terelőautóba.
Az orvosi vizsgálat részének kéne lenni egy pszichológia tesztnek is. De csak burkoltan, észrevehetetlenül. Valamilyen módon stressz alá helyezni a résztvevőt: vizsgálatok közt kicsit több várakozás, a KRESZ-teszt valamiért nem működik, egy beavatott "másik beteg" beszól, szóval ilyen átlagos mindennapi bosszantó szituációkból egy pár. És aki kiakad, dühöng, agresszíven lép fel, attól is bevonni egy alapos alkalmassági vizsgálat elvégzéséig.
Neked mi bajod?
1. A dobfékes időkben egy alvázmosásnál kerülhetett több víz a dobba, mint normál esetben, aminek több idő kellett az elpárolgáshoz a viszonylag zárt dobból
2. Egy ujjal lehet váltani tompított és távolsági között. Akinek ez nem megy, az ne vezessen. És azért kell, mert az erős fényben "lefagy" a vad és csak áll mereven
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!