Miért vannak ilyen értelmetlen és logikailag érthetetlen kérdések KRESZ vizsgán?
Annak idején, mikor én vizsgáztam, akkor egy bizonyos kérdés nagyon szemet szúrt. A kérdés az volt, hogy alvázmosás után kell-e számítani a fékerő csökkenésére/megszűnésére. Olyan kérdésnek éreztem, amit azok tudnak jól megválaszolni, akiknek fogalmuk sincsen. Mert aki nem ért hozzá, az a biztonságból fog kiindulni, azaz "igen". Én meg abból indultam ki, hogy a fékrendszer egy zárt rendszer és oda nem tud víz bejutni. Ha nem lenne zárt, akkor persze bejuthatna, viszont akkor már korábban is beesett volna a fékpedál. Szóval "nem". És ez a helytelen. A helyes válasz "igen". A mai napig nem tudta ezt nekem megmagyarázni senki. Egy választ kaptam csak, amivel FÉLIG egyetértek: a víz csökkenti a súrlódóerőt. Oké, ez alapvetően megkérdőjelezhető, de tételezzük fel, hogy így van. Ha így van, akkor esőben is így kell, hogy legyen. De hogy KRESZ tanfolyamon ilyet nem tanítanak, hogy "esőben rosszabb a fékhatás", az biztos. Azt nyilván tanítják, hogy megnövekedik a fékút, de ezt kizárólag az abroncs-aszfalt tapadásával indokolják, a féktárcsa-fékbetét súrlódásáról egy szó sem esik. És ha már itt tartunk, az alvázmosás utáni fékerőcsökkenésről sem találtam semmit az oktatóanyagokban, ez kizárólag a vizsgán létezett. Arról meg már nem is beszélek, hogy miért van ennyire kiemelve az ALVÁZmosás, mikor egy átlagos karosszériamosásnál is víz éri a fékeket.
Egy szó, mint száz, semmi értelmét nem látom. Látom benne a logika halvány szikráját, de túl sok minden szól ellene.
Most pedig megcsináltam pusztán kíváncsiságból egy online tesztet, csak úgy. Ez a kérdés jött velem szembe: "Mi a helyes magatartás akkor, ha éjjel, országúton, a távolsági fényszórók fényében erdei vad (pl. szarvas) tűnik fel?"
A) Intenzíven fékez, tompított fényre kapcsol és hangjelzést ad.
B) Kikapcsolja a gépjármű összes lámpáit és hangjelzést ad.
C) Továbbra is távolsági fénnyel halad és hangjelzést ad.
A helyes válasz az 'A'. Szóval azt akarja nekem megmagyarázni, hogy az egyik kezemmel a világítást babráljam, a másikkal a kürtöt, szóval effektíve egyik kezemmel sem fogom biztosan, szorosan a kormányt, miközben vészfékezek és potenciálisan kitérő manőverre is szükség lehet. Ez aztán a biztonságos megközelítés.
Régen lehet volt értelme, mert a kormány középrésze a kürttel elég messzire kinyúlt szélre és hüvelykujjal elérhető volt, de manapság ez nagyon ritka a multikormányok világában.
És amúgy a problémám nem a kürttel van, mert nekem is volt már húzós szituáció, ahol a vészfékezés és kitérés mellett a kürttel is figyelmeztettem a másikat (külső sávban voltam, ő belsőben, tükröt nem nézte és rám húzta) és hiszem, hogy a kürt mentett meg, mert visszarántotta a kormányt. Kitérni nem tudtam eléggé, mert a jobbomon szalagkorlát volt, fékezni meg nem tudtam annyira, hogy időben kiérjek mellőle. Szóval a kürt oké. De mi az istenért olyan fontos az a rohadt lámpa, hogy azt kapcsolgassam? Nehogy kivakítsam segény bambit? Kéz nélkül vészfékezzen és manőverezzen az illető, aminek a következményeként jó eséllyel az árokban/fában köt ki, DE NEM BAJ, MERT BAMBI SZEMEVILÁGA ÉP MARADT!
Mi a fene ezek a kérdések, most komolyan?
"Én meg abból indultam ki, hogy a fékrendszer egy zárt rendszer és oda nem tud víz bejutni."
A többire már reagáltak helyettem is, de ez nagyon szemet szúrt. Már hogy lenne a fékrendszer zárt?
Nagyon betámadtátok itt a kérdezőt, pedig van bőven igazság abban, amiről ír. Pl. az alvázmosós-fékes téma. Oké, dobféknél tényleg okozhat problémát. De abban totál igaza van a kérdezőnek, hogy nem normális dolog, hogy a vizsgába (meg mondjuk az e-learning próbavizsgába) csak úgy be van dobva egy ilyen kérdés, az oktatási anyagokban meg sehol egy büdös szó sem szerepel róla. Miközben nem a kérdések alapján kellene tanulni...
A másik példája meg, amire valaki ezt írta... "Valójában az ilyen kérdéseknek csak a gyenge elmék kiszűrése a célja. A jó válasz csak félig jó, de sokkal jobb mint a többi. Ha ez neked problémát okoz, akkor nem az erősek közé tartozol."
Hát ez elég nagy marhaság, már ne is haragudj, hogy félig jó válaszokkal szórakoznak. A kérdező példájában is nyilvánvalóan az A lesz a jó válasz mert, csak abban fékez. De attól még egyáltalán nem jó az a válasz, méghozzá a hangjelzés miatt. A hangjelzés egyáltalán nem feltétlenül indokolt, mert az is pont úgy megzavarhatja a vadat, mint ha távolságin hagyja a fényszórót.
"A hangjelzés egyáltalán nem feltétlenül indokolt, mert az is pont úgy megzavarhatja a vadat, mint ha távolságin hagyja a fényszórót."
Na most akkor egyáltalán vagy nem feltétlenül?
De komolyra fordítva: nem indokolt? Komolyan mondod, hogy ha eléd ugrik egy szarvas, nem az az első dolgod hogy beletaposol a fékbe (az ABS teszi a dolgát), és ráhasalsz a dudára? Mennyire életszerű már, hogy jaj, nehogy megzavarjam szegény párát a dudával, még azt hiszi, előzési szándékot jelzek?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!