Támogatnád e, hogy a kgfb díjába számítson bele a szabálytalan vezetés?
Vagyis a biztosítók hozzáférhessenek bizonyos rendőrségi adatokhoz, úgy mint gyorshajtás vagy egyéb szabálytalanság miatti büntetés. Csak olyanhoz, amely a biztosítás/károkozás szempontjából releváns.
Így a krónikus gyorshajtók magasabb összegű biztosítás fizetnének, a szabályosan közlekedők pedig kevesebbet. A biztosítók által beszedett összeg változatlan lenne.
Úgy tudom amerikában így van, magyarországon pedig csak akkor magasabb a díj ha az illető balesetet okozott.
#10 A mostani informatikai technológiával összedobhatnak egy rendszert, amivel követni lehet az autók teljes helyzetét. Tesla és társaiban már vannak ilyen megfigyelők. A Google, és a Waze is tudja már előre, hogy hol, mennyi a sebességhatár. Erre a lámpák helyzetét, és az egyéb forgalmi szituációkat is fel lehetne vinni.
A piros lámpákkal kapcsolatban írtam, hogy régi piros, azaz azok az esetek, amikor már régen piros a lámpa. A sárga, meg a halványpiros nem számít, mert az belefér a hibatűrésbe.
Gyorshajtást könnyen lehetne figyelni, mert - ahogy írtam - a Google, és a Waze is tudja, hogy melyik úton mennyi a határ, és ha módosítás van, akkor egy rátermett csapat át tudná állítani a hivatalból, hogy ne jöjjön büntetés.
Kocsiba GPS követőt már egy ezresért is lehet venni egy kínaiban, így egy minőségi darab is max 3-5 ezer. Manapság már annyi kütyüvel fel van szerelve a autó (ülésfűtés, kormányfűtés, radar, hangrendszer, kistévé), hogy ez a pár ezer forint már nem hiszem, hogy probléma.
Példa: Látnák a rendszerbe, hogy xxx-000 rendszámú autó, a Kossuth utcában hetvennel haladt, ahol ötven a határ. Ez már nem pár km/h átlépés, hanem komoly gyorshajtás, ami nem fér bele a toleranciába. Még egy ilyen esetet elkövet xxx-000, akkor megy a mail, hogy a Kossuth utcában, és más helyen magas gyorshajtás miatt a következő fizetési időszaki biztosítása x forinttal nő.
Másik szituáció: yyy-111 rendszám egy-két hónapja mindenhol betartja a sebességhatárt, nem megy át piroson, szabályosan megy, ezért indul a mail, hogy ezért a biztosítási díja, a következő esedékességkor x forinttal csökken.
Mi van ha valaki másnak adta oda az autóját, és úgy szabálytalankodott? Beszéljék meg egymás között. Írországban nem is adhatod oda a autót olyannak, akinek a neve nem szerepel a biztosításban. Ha nem is ennyire szigorúan, akkor lehetne egy dokumentumot írni aláírással, hogy mikor kinek adtam oda az autót, és akkor a büntetést annak a személynek küldenék.
Pl. Az én zzz-222 rendszámú autómat kölcsönadom Kis Péternek. Elővesszük a papírt, vagy egy appot, és beírjuk, hogy "Autó kölcsönadási bizonylat".
tulajdonos neve: xy; Jámű rendszáma: zzz-222; kölcsönző fél: Kis Péter; Kölcsönzés kezdete: 2024.05.29. 9:15 perc; Kölcsönzés vége: Később kitöltendő. Aláírás. Ha apról van szó, akkor oda lehetne regisztrálni, mint az online bankokban, vagy az ügyfélkapun, hogy lehessen igazolni, hogy valóban Kis Péter töltötte ki a papírt.
Kiss Péter gyorsan hajt, jön a büntetés. Én küldöm a rendőrségnek az aláírt bizonylatot, és átvezetik Kis Péter nevére.
Trükközni nem lehetne, mert nem lenne akkora félkegyelmű senki, hogy aláírna egy ilyen papír, csak azért, hogy elvigye a balhét más helyett. Nem létező személyre pedig nem lehetne ráírni semmit, illetve más nevére tudtán kívül sem, mert aláírás, vagy jelszó kell, és személyi igazolványszám/jogosítványszám.
Ez biztatná a közlekedőket, hogy tartsák be a szabályokat.
Ma már ha annyira automatizálva van minden, hogy ezen rendszer összerakása nem kéne, hogy túl nagy gondot okozzon. Ha nem fizetem a biztosítást, akkor automatikusan megszűnik, vagy ha elkap a véda, akkor automatikusan jön a csekk, ezek alapján látszik, hogy nem lehetetlen.
#11: Ez azért erősen álmodozós utópia jelenleg...
De ennyi erővel, ha ilyen szinten automatizálnál, akkor miért a KGFB-t? Miért nem egyből a büntit nyomnád ki?
Két gondolat, technikailag számtalan aspektust kihagytál, a teljesség igénye nélkül: Kikapcsolt lámpa, munkavégzés, sávzárás, terelés stb ideiglenesen kihelyezett forgalomirányítás, ezeket mind-mind durván precízen kellene updatelni. Emellett kötelezed azokat akinek nincs, hogy kiépítsék ezeket a kocsijukba? Ki fizetné? Ezt a horror értékű beruházást miből valósítanád meg és hogyan, amikor töredékéért rendőrt sem lehet finanszírozni, hogy kiálljon és büntessen?
Másik oldalról pedig, ez a szabályszegések nagyon-nagyon kicsi szegmense. Nem csak abszolút gyorshajtás és piros lámpán áthajtás létezik, ami durván balesetveszélyes. Sokkal problémásabb a relatív gyorshajtás, gyalogos, biciklis stb szembeni elsőbbségadás, lámpa nélküli kereszteződések és hasonlók.
Továbbra is értem a logikát és egyetértek a szabályok betartatásának ösztönzésével (csak hogy az okosok le tudjanak pontozni), de ez nem való a KGFB-be így.
Nem mennék bele részleteiben, de én pl. olyan intézkedéseket hoznék, hogy helyi kamera alapján menjen a bünti automatikusan a piroson áthajtásért, ahogy pl. a gyorshajtásért most is jön a csekk. De lehetne akár egyszerűsíteni a helyszíni bírságot is, amikor a kiépítés nem reális. Pl. lámpás kereszteződés mögött egyszerűen mobil kamerával felvéve az áthajtókat, beragadókat szórják a csekkeket. Vagy éppen problémás helyeken (zebra, jobbkezes utca stb stb.) AI vezérelte kamera kiértékeli az eseteket is megy a bünti. Objektív felelősség meg hasonlók pedig rendberakása úgy, hogy ne legyen kibúvó elméletben sem a büntetés megfizetése alól.
És csak egy bónusz, hogy a nem autósok is lepontozhassanak :)
Ha már ilyen szinten sz/patjuk az autósokat, hogyan lehetne ebbe integrálni azokat, akik most gyakorlatilag nem minimális, hanem 0 közeli eséllyel szeghetnek szabályt? Roller, bicikli, gyalogos stb. Egy ilyen rendszerbe minimum integrálni kell mindenkit a gyalogosokon kívül. Vagy bőr alá is chip :)
#10
#12 Részben egyet értek veled, mert valóban, amiket felsoroltál, azt nem látná a GPS. Már azt sem tudná megnézni, hogy valaki átment-e a szembe sávba.
A technikai aspektusokra írtam, hogy lehetne egy szolgálati csoport, akik bentről figyelik a rendszer. A nem működő lámpát jelezhetné a gép, vagy bejelentésre kiüthetnék ideiglenesen a szabályt. Ugyanez a többi rendkívüli helyzetre is, és a hiba kezdetéig, visszamenőlegesen érvényteleníthetik a büntetés. Most is van, hogy eltűnik egy tábla, és ennek ellenére megbüntetnek embereket, de ha tudják bizonyítani, akkor törlik a büntetést. Így még igazolni is könnyebb lenne, mert a bejelentések alapján igazolni is lehetne, hogy nem állít valótlant a véletlenül gyorsajhtó.
A horror értékű beruházást, az állam állhatná, mert az eddig megúszott büntetésekből visszahozná az árát. Illetve a be nem tartott szabályok miatt sok élet veszett már oda, így kérdem én, mi számít drágának, ha emberéletekről van szó?
Rolleres és biciklis nem tud akkora kárt okozni, hogy ennyire szigorúan kelljen venni. Ha már akkora sérülést okoz egy autón, ami komolyabb kárt okoz, akkor valószínűleg bele is hal. Egyébként meg csak karcolást, és horpadást okozhat, és azt jelenleg sem tudják behajtani rajta, ha elmenekül a helyszínről. Gyalogos elütése esetén meg szintén el tudják kapni. Szerintem nem jelentenek akkora veszélyt, hogy őket bele kelljen venni.
#13:
Pont ez a szolgálati csoportos, meg figyeléses rész ami működésképtelenné teszi az egészet. Mert egy digitális, elméletben automata rendszert mégis manuálisan akarsz üzemeltetni.
A biciklis nem tud kárt okozni? Ne viccelj már, milliós kárt tud okozni egy ütközésnél, arról nem is beszélve, hogy emberélet és egészség nem kerülne mérésre? Vagy a biciklis szabálysértését szabálytanul kivédő autós nyelje be a büntit pl.?
#14
Minden automata rendszerhez kell emberi beavatkozás, nincs olyan, hogy 100% automata. Mindig van egy ember, aki belenyúl ha valami hiba van. A gyári gépeknél is van karbantartó, az online felületeknél is van egy rendszergazda, itt sem lenne másként. Csak a rendkívüli eseteknél kellene módosítania.
Egy biciklis a kis kétkerekűjével max. egy horpadást, egy törött ablakot tud okozni. Az emberélet is számít, de akkor már helyszínelnek, úgy mint most,viszont a rendszer miatt kevesebb lenne a gyorshajtó, így legalább autós téren lenne kevesebb a baleset, ami több mint a semmi. Most is az autós nyeli el a büntit, ha nem tudja bizonyítani, ezen sajnos nem változtatna semmi. Ezért szokták ajánlani a fedélzeti kamerákat.
#15: Az nem ugyanaz, hogy hiba van és beavatkozik, mint, hogy napi szinten üzemelteti, és ismétlődő feladatokat lát el benne.
Ütöttél már el vadat?
Akkor nem mondanád, hogy 50-60-100 kg, hogy max horpadás. De mekkora költség is egy horpadás javítása?
Pl. Egy nem túl öreg autón egy új motorháztető + fényezés + szerelés több százezres kategória. Vagy ez a szint nem üti meg a lécet? Mert akkor ismét nincs értelme a rendszernek.
#16 De ez még mindig jobb, mint ami most van, hogy büntetlenül szaladgálnak a potenciális gyilkosok autókkal. Ha már a fele automatizált, akkor bőven javulhat a helyzet.
Egy vad még mindig keményebb célpont, mint egy biciklis. De nem is ez a lényeg. A kérdés, hogy most mivel akadályozza meg a rendszer, hogy ezek a biciklisek megússzák a károkat, amit okoznak? Jelenleg semmivel, ha akar elteker egy sikátorba, és elbújik pár napra. Ez az automatizált rendszerrel sem lenne megoldva, de most sincs. Nem mozdulna sem előre, sem hátra a probléma. Amíg nem ront, addig nem baj, ha meg emellett másik oldalon egy kicsit is segít, akkor megéri.
Egyébként az előbb elfelejtettem írni, hogy említetted a kamerákat a lámpáknál, és az objektív felelősségvállalást javítását. Ezzel egyetértek. Olcsóbb megoldás lenne, mint az automatizált rendszer, de kb ugyanolyan hatásos. Annyi, hogy sok helyre kéne kamera, de szerintem ez is visszahozná a befektetést, és csökkentené a veszélyeztetők számát. Igaz itt nincs jutalmazás, de a sofőrök tudni fogják, hogy minid nézi őket egy szem, amitől többen óvatosabbak lennének, mert jelenleg a könnyű megúszás miatt enged meg mindenki magának mindent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!