Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Vadkár megfizetése?

Vadkár megfizetése?

Figyelt kérdés

Nővérem közel 1 hónapja elütött egy őzet. A biztosítónál be lett jelentve a kár, de kiderült hogy mivel nem volt külön erre kiterjedő biztosítás kötve az autóra, ezért ők nem fizetik az autó javítását. Ez után a erdőfelügyelőséggel is fel lett véve a kapcsolat, elsősorban érdeklődés miatt. Nagy meglepetésre még ők tartanak igényt kártérítésre az őz sérülése és feltételezhetően a halála miatt. (A helyszínről még elfutott, de biztos hogy megsérült egy közel 70km/h-s ütközésben, illetve a helyszíntől 2 kilométerrel odébb találtak egy döglött őzet, amiről feltételezik hogy az elütött példány lehetett.) Most ott tart a dolog, hogy perrel fenyegetőznek. A kölcsönös kárkifizetésben még benne lennénk (mi az őzt, ők az autót), de ezt az erdészetisek nem fogadják el. Ilyenkor mit lehet tenni?

A vadveszélyes tábla kint volt/van azon a szakaszon ahol történt a baleset. "Ezt figyelembe véve kellett volna megválasztani a sebességet": többet között erre hivatkoznak a kártérítéssel kapcsolatban. De éjjel ez a sebesség legfeljebb kb. 30 km/h, ennyivel meg még se lehet több 10 km-en keresztül menni, mert végig kint van a vadveszélyes tábla. Illetve nem csak éjjel lenne ez a biztonságos sebesség, hanem nappal is, mert mind két oldalt végig fák vannak (erdőn keresztül megy az út), tehát nappal se lehetne sokkal hamarabb észrevenni ha a fák közül kiugrik egy őz. Vagyis akkor a 70-es sebességkorlátozó tábla helytelenül van kirakva, 30-asnak kellene kint lennie. Az ő logikájukat követve.



2019. jún. 23. 16:13
1 2 3 4
 11/35 anonim ***** válasza:
16%

z ide írt válaszok többsége remekül megmutatja, miért nem érdekli az embereket a természet, a klímakatasztrófa, stb.

Önző dög valamennyi, megérett a faj a pusztulásra.

A Föld túl fogja élni, valószínűleg az őzek is. A homo sapiens sapiens (értelmesnek nevezni egy ilyen fajt...), az ökoszisztéma rákos daganata viszont remélhetőleg nem.

2019. jún. 23. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/35 anonim ***** válasza:
86%

"Tévedés - megteheted azt is, hogy nem hajtasz be a vadveszély táblával ellátott útra..."

Nem, rohadtul nem tehetem meg, mivel szinte mindenhová kirakják ezt a nyamvadt táblát és valahogy el kell mennem dolgozni, hogy ne haljak éhen.


"ha annyira tufa vagy, hogy nem tudsz megállni az őzike előtt..."

Fotelból nagyon okos vagy, de megnézném mit csinálsz, amikor 60-nál 10 méterre tőled kiugrik a bozótból a szarvas. Velem volt ilyen és marhára nem tudsz ilyenkor semmit csinálni. A fékhez nem tudsz érni és már csattant. Ja tudom, te mindenhol 10-zel mész, persze.


"Amit te javasolsz az az, hogy ha én véletlenül eltaposom a virágaidat..."

Nagyon nem ugyanolyan. A virágaim nem ugrálnak ki féktávon belül a közútra (!) és nem okoznak többszázezres károkat és súlyos sérüléseket. De ha kiugrálnának, akkor sem várnám el, hogy megtérítsd, hanem én téríteném meg a te károdat és gondoskodnék róla, hogy a jövőben ne történhessen ilyen kerítéssel, villanypásztorral vagy a tököm tudja mivel.


"nem az őz ment át az úton, az út ment át az erdőn, csak a miheztartás végett..."

Na, ne röhögtess. Az erdők nagy része telepített erdő, amiben a vadásztársaságok tenyésztett állatai ugrálnak, amiket kilőnek és a húsukat jó pénzért eladják éttermeknek. A vadgazdálkodás ugyanolyan gazdasági tevékenység, mint pl. a földművelés vagy a fakitermelés.

2019. jún. 23. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/35 anonim ***** válasza:
85%
#5 a vad meg a vadásztársaságé, és az meg kárt okoz a kocsiban tehát fizessen a vadásztársaság is. Alapból ez egy hülye, a gazdag befolyásos vadászok (=nagy része politikus) által kilobbizott szabály hogy ha tábla van akkor neked fizetni kell a vadat ha elütöd. Ebben mi a logika? Egy sima figyelmeztető táblának kéne lennie nem felelősségáthárító adunak. Ha nem vagy hibás miért kell fizetni? Márpedig ha eléd 5 méterre ugrik ki a szarvas akkor nem tudsz mit csinálni. Ha a vadásztársaság annyira a szívén viseli a szarvas sorsát akkir tegyen meg mindent annak érdekében hogy ne legyen baja. Elég jó pénzt fizetnek a külföldi vadászok hogy idejöjjenek vadászni és a vadhús is szép pénzt ér, kitelik belőle. Ha ez nekik kell akkor tegyenek érte. Vagy meg nem kell vadásztársaságot üzemeltetni. Ez arról szól hogy ők semmiképpen se veszíthessenek. Ez olyan mint ha én vennék egy lottószelvényt aztán visszafizetteném az árárt mert nem nyert. Költség és munka - na ne mond, ilyen az élet ha téged kár ér az bizony költség és munka, ez mindig benne van a pakliban. Úgyhogy elég genyó dolog ez másra hárítani, aki benne sincs a dologban. Ha egy medve nyírja ki a szarvast akkor mi lesz, feljelentik a medvét? Vagy te minden károdat másra hárítod mert az neked munka és költség? Rendes egy ember lehetsz.
2019. jún. 24. 00:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/35 anonim ***** válasza:
67%

"

z ide írt válaszok többsége remekül megmutatja, miért nem érdekli az embereket a természet, a klímakatasztrófa, stb.


Önző dög valamennyi, megérett a faj a pusztulásra.


A Föld túl fogja élni, valószínűleg az őzek is. A homo sapiens sapiens (értelmesnek nevezni egy ilyen fajt...), az ökoszisztéma rákos daganata viszont remélhetőleg nem."


Remélem tudod, hogy az országban a vadállományt lényegében tenyésztik. Etetik, oltóanyagot szórnak ki, aztán eladják jellemzően osztrák vadászoknak kilövésre. Attól mert csóri autós elcsap egy őzet, nem fognak kihalni... Jóval több vad él az országban, mint amit az erdők önerejükből, emberi beavatkozás nélkül eltarthatnának.

2019. jún. 24. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/35 anonim ***** válasza:
18%

#9: Tekintve, hogy az autó orra elég markánsan deformálódni fog, amit a legprofibb javítóműhely is csak fáradságos munkával tud eltüntetni - illetve az őzön szintén jellegzetes bordatöréseket hagy az autóval való koccanás, ez egy elég könnyen bizonyítható dolog.


#12: Nem lehet úgy vezetni, hogy a szabályokat próbálod betűről-betűre betartani - ez tény, de ha a közlekedési alapelveket követed, akkor nem fogsz csattanni. Érdekes mód a vadgázolások java része nem hivatásos (busz/kamion/stb.) sofőrökkel történik és a vadgazdag övezetekben lakók is ritkábban vétkesek - a legtöbb ilyen eset a városi vikkend autósokkal esik meg. Általában gyenge idegrendszer és felkészületlen vezetési stílus a fő ok, nem az őzike.


#13: Tévedés, a vadász társaságok 0 darab vadnak a tulajdonosai. Nyugodtan megnézheted a könyvelésüket: nem lesz benne egy róka, vaddisznó, szárnyas vad sem, a vadásztársaság pont annyi vaddal rendelkezik, mint amennyi hala egy halásznak van (vagyis amíg ki nem megy és fog egyet magának addig semennyi). Ezek természeti javak - ami egy nemzetközileg elismert jogi fogalom, vagyis az őzikének még csak útlevelet sem kell váltania, mikor átmegy a magyar - román határon, ő nem tulajdona senkinek. A kártérítési igényt nem is tulajdon, hanem vadászati- és eszmei értékre kérheti (ez fontos, mert más jogok és kötelezettségek vonatkoznak tulajdoni jogra - s egyébként szerintem az kedvezőtlenebb lenne az autósoknak).

Valóban vannak olyan országok, ahol annyira nagy a természetes élettér, hogy nem kell a vadat gázoló autósnak megtérítenie a kárt (sőt, bizonyos amerikai államokban még haza is viheti és megeheti), de Európában akkora a népsűrűség, hogy ez nem jellemző, itt intenzív vadgazdálkodással kell gondoskodni az állományról.

A vadásztársaságok vagyoni helyzetére és megítélésére való burkolt hivatkozás meg azért nevetséges, mert ha olyan területen történik a kár, ahol vadásztársaság nem működik (vagy működhet), akkor például nemzeti park is élhet ugyanezzel a kártérítési igénnyel. Ha nem puskás emberek kérik a kár térítését akik Bambi mamájára lövöldöznek, akkor szívesebben fizeted az összeget? Gondolom nem, csak kibúvót próbálsz keresni az igénylő rossz hírnevének keltésével.

2019. jún. 24. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/35 anonim ***** válasza:
65%
Bárki elüthette, a vért meg a szőrt csak lemosta tán a kocsiról. Az látszik a kocsin, hogy elütött valamit, illetve az őzön is, hogy elütötte valami, de ez nem bizonyítja, hogy ez az autó azt az őzet gázolta el.
2019. jún. 24. 13:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/35 anonim ***** válasza:
52%
#15 a nemzeti park is megéri a pénzét, elég állami támogatást kapnak ők is. Amúgy meg látom a jogi visszabüfizés jól megy csak érdemben nem sikerül reagálni. Tehát miért is kéne fizetni olyanért amiben nem vagyok hibás?
2019. jún. 24. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/35 anonim ***** válasza:
25%

#15: Hogy ha a te gondatlanságodból keletkezett a kár, akkor te vagy a hibás - szerintem ezt még te is el kell, hogy ismerd. A megannyi veszélyre figyelmeztető tábla pont azért van, hogy figyelj rájuk - tök mindegy, hogy gyalogost gázolsz gyalogost jelző táblánál, kihajtasz a vonat elé az andráskereszt után, lecsúszol az útról a veszélyes útkanyarulatban, az útkarbantartónak mégy neki az útépítés jelzőtábla után vagy átmégy a vadon a vadveszély tábla mögött, akkor ez a gondatlanság általában fenn szokott állni.

Arra nincs szájbarágós leírás, hogy hogyan vezess úgy, hogy ezekkel a veszélyekkel kapcsolatos baleseteket elkerüld, de ha úgy érzed, hogy ez neked nem megy és folyton a másik fél erőszakos hibáztatásánál kötsz ki, akkor lehet, hogy nem való neked a közúti közlekedés.

2019. jún. 24. 16:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/35 anonim ***** válasza:
56%

Ja hát persze még nekem nem való, jó vicc volt.

"Hogy ha a te gondatlanságodból"


Pont ezt magyarázom, hogy nem a te gondatlanságod ha féktávon belül kiugrik eléd egy őz, úgy hogy betartod a sebességhatárt.

2019. júl. 2. 07:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/35 anonim ***** válasza:
15%
S mikor meglátod a táblát akkor mekkorára becsülöd azt a féktávot, amin belül meg tudnál állni egy kiugró vad esetén? Ne légy agyhalott zombi - a féktávodon ne akkor kezdj el gondolkodni amikor már megtörténik a baj, hanem mikor meglátod a figyelmeztetést - legyen az egy út mellett kószáló iskolás csoport, egy fehér botos gyalogos vagy a vadveszély tábla. Ma már lassan minden autó össz-tárcsafékes meg ABS-es - nekem ne mondja senki, hogy ezekkel ténylegesen 30 km/h-ra kell lassítani a biztonságos megálláshoz veszély esetén. Egy régi Trabanttal a legsűrűbb erdőben esetleg, de nem egy modern autóval, ami 60 km/h-ról 15 méter alatt 0-ra fékez.
2019. júl. 2. 12:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!