A forgalmi vizsgán az autó ellenőrzése résznél a tanuló talál egy hibát, ami tényleg hiba az autón, akkor mi a szituáció?
Mondjuk nem megy az index vagy valami hasonló hibára gondolok.
A: Vizsga sikeres, átment
B: Másik autót kap
C: Másik időpontot kap, amikorra megjavítják az autót (természetesen plusz költség nélkül)
D: Ha nem közveszélyes a hiba, folytatódik a vizsga tovább, mintha minden oké lenne.
E: Megbukik a vizsgázó
Mi a helyzet, ha lerobban félúton ténylegesen a verda, vagy az út elején 200 méter után?
Te egy dícséretet kapsz legfeljébb amiért feltártál egy tényleges hibát, mert ez azt jelenti, hogy valóban átvizsgáltad az autót és nem csak körbesétáltál és nézelődtél. Nyílván ha olyan hiba, akkor nem indultok el, de ha elindultok se a te fellelőséged.
A vezető ilyen esetben az oktatód és nem te, ezért van, hogy ha balesetet is okozol akkor se te lennél a hibás hanem az oktató és ezért vezethetsz autót jogosítvány nélkül, mert jogilag nem te vagy a vezető hanem az oktató.
Szóval minden fellelőség az oktatóté és egyébként is az ő autója.
Az bizony blama az oktatóra nézve, mert közúti közlekedésre alkalmatlan járművet vitt oda, és a szabályt kötelesek betartani: nem közlekedhet úgy.
Egy gyors javítással menthető a helyzet, ha gyorsan ki lehet cserélni az izzót, különben elnapolják a vizsgát.
A vizsga leírásban benne van, hogy mennyit kell minimum vezetni, hogy a firgalmi vizsga értékelhető legyen, tehát csupán a kötelező ellenőrzéssel nem lehet sikeres a vizsga.
Arra egy százalék alatti az esély, hogy valóban hibát találj az ellenőrzés során, nem is érdemes agyalni rajta, az neked rossz.
Volt már példa arra, hogy műszaki hiba miatt másik autóval jelent meg az oktató a vizsgán, képzeld el, hogy örülhetett a vizsgázó...
Ennyitől nem lesz sikeres a vizsga, ugyanakkor emiatt meg nem buktathatják (nem mondhatják, hogy jó, sikertelen és el van intézve), szóval az A,E kizárva.
Az megint nem racionális, hogy kerítsenek egy másik autót, mások nyelvén "átszálljanak", szóval a B-t is kihúzhatjuk.
Marad a C,D. Azonban mivel az oktatón ilyenkor nagy felelősség van, másrészt rossz példát is mutatna a tanulónak - főleg egy vizsgabiztos előtt - ha tényleg hibáról van szó, amit jogosan vett észre a vizsgázó, akkor elnapolják, legfeljebb megköszönik és elnézést kérnek, tehát C. DE valóvan ritka az ilyen, a legtöbb oktató odafigyel és nem tragaccsal indul neki.
Egyébként jó a kérdés, gratulálok, bennem az merült fel, hogy mi van ha a vizsga alatt baleset történik - nem a tanuló hibájából. (jó, ha csak kis koccanás, akkor a bejelentőpapír kitöltése után akár folytathatják is, de ha komolyabbról van szó, na akkor mi lesz a vizsga sorsa?)
/Egyszer olvastam ilyet az egyik megyei hírportálon, a tanulóvezető meg akart fordulni osztottpályás úton, és a mögötte jövő busz meghúzta a lökhárítóját => ez is csak koccanás, de itt - lévén hogy híroldalra is felkerült - rendőrségi helyszínelés is lett belőle.../
Az van, amit írtam: meghatározott idő levezetése után a vizsgabiztosnak joga van döntést hozni, értékelheti sikeresnek a vizsgát akkor is, ha a tanuló hibáján kívüli ok miatt nem tud tovább haladni.
Ez le van irva, hogy minimum mennyi idő, talán 30 perc, utána lehet keresni.
Egyébként az is szabályozva van, hogy a forgalmi vizsga ideje max 50 perc, tehát elvileg tilos a tanulót másfél órán keresztül vizsgáztatni.
Elvileg... gyakorlatilag sem szokás, de mi van, ha forgalmi okok miatt nem tudnak haladni?
A: Nyilván ettől nem lesz sikertes a vizsga, nincsenek ilyen "Jackpot" helyzetek, a vezetési tudásodra kíváncsiak.
B: Nem fog azonnal másik autót kapni, hiszen az esetek nagy részében az oktató saját kocsiját használják, vagy az összes fut éppen. Ritka az, ha van valasmi elfekvő példány, persze nem kizárt, de nem feltétlenül azonnal lesz ilyen.
C: Ez a legvalószínűbb eset.
D: Ez sem valószínű. Van ami feltétele a biztonságos vezetésnek (fékek, gumik) vagy feltétele a forgalomban való részvételnek (rendszám, világítás). Persze lehet kisebb hiba, de alapvetően egyrészt nem jó példamutatás vizsgán is hibás járművel menni, másrészt normális oktató azért karbantartja a kocsiját.
Olyan az én oktatómmal is megtörtént, hogy egyik nam nem indult a kocsi. Így hirtelenjében megkapta az egyik garzsban lévő leharcolt autót, és azon kellett vizsgázni, vezetni.
Annak például a sebességváltója volt halálra kopva, többször nem vette a fokozatokat, olyankor üresbe, majd vissza. Illetve a pedáljai is sokkal puhábbak voltak, a féket is taposni kellett.
A vicc az, hogy sokkal jobban ment vele a vezetés, jobban éreztem a kocsit. A puha pedálok kezelése is könnyebb volt. A jelenlegi autómnak is hasonlóak a pedáljai és sokkal természetesebben tudom kezelni mint anno az oktató autómat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!