Gázos vagy elektromos autót éri meg vásárolni?
Az LPG-s autók is környezetbarátabbak, mint a benzinesek és a dízelesek. Nem is fogyasztanak olyan sokat. Az elektromos autóké a jövő (állítólag), de most még drága.
Ugye mennek a hírek, hogy be lesznek tiltva a benzines és a dízeles autók. Szerintetek melyiket éri meg megvenni? Gázost (LPG, CNG) vagy villanyautót?
(Megjegyzem, ÉN magam nem szeretnék autót venni. Csupán kíváncsiságból tettem fel a kérdést).
Nyilvánvaló, hogy MOST kinek éri meg az elektromos autó (kb. senkinek). De még csak most kezdődött a történet. Nincs hozzá kiépült infrastruktúra (töltőhálózat) és még az akkumulátorok sem elég tartósak, teljesítményük is alacsony és lassan tölthetőek. Ez fog változni a következő 20 évben.
Ahogy most van benzinkút minden sarokon úgy lesz majd minden parkolóhelyen / villanyoszlopon egy ilyen töltő:
Lesz hozzá kártya, ami névre szól, azt leolvasod és majd kiszámlázzák neked a töltés költségét.
Ahogy majd lesz 10-20 év múlva olyan akku, amivel el tudsz menni 2-3000 km-t egy töltéssel, az mindenkinek elég.
# 9
A linket cikk (is) főként Németországról szól, ahol ha jól dereng ~ a megtermelt áram 60-70%-a fosszilis energiaforrás (szén, olaj, gáz). Ott nyilván kevés hatása van a CO2-re. Ellentétben mondjuk olyan országokkal, mint Norvégia, ahol a teljes energiatermelés 99%-a vízerőművekből áll.
Amint a világ felhagy a szén és olaj égetéssel és ráfekszik a megújuló energiaforrásokra, mint a szél, a víz és neperőművek, esetleg atomenergia vagy ami még jobb lenne fúziós erőművek onnantól nem is lesz kérdés, hogy az elektromos áram mindent üt.
Soha sem lehet 100%-ban csak alternatív energia forrásokból előállítani az áramot. A szélerőművek, építése egyrészt tájromboló, másrészt időjárás is befolyásolja a teljesítményt. A napelemeknek több mint az 50%-a hőveszteség, ráadásul éjszaka és erősen borult időben szintén hatástalan. Vízerőművet pedig nem lehet mindenhová építeni + az építése is jelentős tájrombolással jár. Szóval mindig is szükség lesz atomerőművekre és hőerőművekre.
(Mint láthatod a vízerőműveknek is vannak hátrányai).
Az akkumulátorokat már régóta fejlesztik, de igazán komoly áttörés nincsen benne. Nagyon nem is lesz. Mindennek vannak korlátjai. Elmondom neked 30 év múlva sem lesz, olyan aksi amivel el tudsz autózni 1000 km-t. Ugyanúgy befolyásolni az aksit, a kora, az hogy hogyan van használva. Mert ha nehéz kocsival mész gyorsan, gyorsabban akkor ugyanúgy hamarabb le fog merülni az aksi. Télen hidegben, ugyanúgy kevesebb km-t lehet megtenni velük és mindezt úgy, hogy nem használod a kocsiban a fűtést. 30 milliós villanyautóval pufajkában autózni télen max. 300 km-t. Utána pedig több órás állás a konnektor előtt. :)
Nyáron klímát nem igazán használhatsz, mert ugye az is lezabálja az aksit. Majd nyáron félpucéran, tocsogsz az izzadságodban, hogy 300 km helyett, tudjál 380 km-t menni. "Élmény" autózás lesz az már egyszer biztos. :)
A gyorstöltők sem töltik fel 100%-osan az aksikat. Amilyen gyorsan feltöltődik, úgy hamarabb is lemerülnek. Nem véletlenül kell lassan tölteni őket. Mert akkor van optimális feltöltöttsége a celláknak. Az meg majd k.urva jó lesz közlekedés szempontjából, hogy minden villanyoszlopnál, kábelek lógnak ide-oda. Csak mert a Magdi néni nem tud tovább haladni az autójával, muszáj megállnia tölteni. Majd az utcákon fekszenek a földön a 2-3 méteres töltőkábelek. Idővel ahogy aksik elöregednek, mert elfognak (még a 30 év múlva jövő aksik is) úgy a teljesítmény is csökkenni fog. Az aksik nehezek, ezért az autót építik könnyebbé. Kispórolják az anyagot, könnyebben törik a kocsi. Majd többen is meghalnak benne.
A tonnákat szállító kamionok, hosszú távon nem fognak sokra menni a villanymotorral. Max az ilyen dízel-elektromos hibrid kamionokban lehet gondolkodni.
Hamarabb fognak kifejleszteni olyan katalizátorokat benzin és diesel meghajtású kocsikra, amik még kevesebb káros anyagot fognak kibocsátani, mint olyan akkumulátort, amivel el lehet érni az 500+ km-es távot. Kőolaj készlete fogy a bolygónak, de földgáz az van még dögivel. Szóval szerintem az LPG és CNG kocsik inkább el lesznek terjedve, mint a tisztán elektromos kocsik. Esetleg még a biodízel jöhetne szóba. Az elektromos autók akkor érik el a teljességüket arra, hogy átvegyék a hatalmat a benzin és dízel autóktól, ha nem lesz akksijuk. Helyette hidrogénnel állítják elő az elektromos energiát. Csak hát a hidrogén meghajtás sem teljesen kiforrott még, valamint a hidrogénkutakat nem lenne egyszerű kiépíteni.
Az elektromos autóknak jelenleg csak annyi előnyük van, hogy VALAMICSKÉVEL környezetbarátabbak, de minden más szempontból gazdaságtalanabb, praktikátlanabb, körülményesebb és kényelmetlenebb, mint a robbanómotoros kocsik.
Ráadásul az olajipar szerintem csúnyán, oda fog verni, alá fog tenni ennek az egész villanykocsis divathullámnak. Fontos a környezetvédelem, de nem úgy hogy sok minden más rovására megy!
Egy pár dologhoz had fűzzek hozzá pár kommentet:
"Soha sem lehet 100%-ban csak alternatív energia forrásokból előállítani az áramot. "
Természetesen lehetne. Nap-szél-víz-gravitációs (apály-dagály), végtelenségig lehet sorolni. Könnyedén lehet túltermelést előidézni, a probléma jelenleg az energia tárolása, mivel akkumulátor ilyen méretben nincs és nem is lehet gazdaságos ha csak valami elképesztő áttörés nem történik. Bár megjegyezném a Tesla Ausztrál napelem farmhoz már épített 100 megawattos tárolót, de nagyvárosi léptékben még ez is aprócska.
Ettől még alternatívák vannak: ott a szivattyúzás, de egy egész innovatív ötlet épül épp Svájcban beton tárolók formájában, állítólag 85%-os hatásfokkal fog működni, ami igen jó.
Persze már az is hatalmas előrelépés lenne, hogyha az energiánk túlnyomó része lenne megújuló és "csak" a fluktuációt kellene valamilyen szabályozható módon pótolni.
"Az akkumulátorokat már régóta fejlesztik, de igazán komoly áttörés nincsen benne. Nagyon nem is lesz. "
Az akkumulátorokat nagyon-nagyon régen nem fejlesztik. Ennek oka, hogy igazából nem volt reális igény NAGY VOLUMENBEN akkumulátor fejlesztésre. Ez most megváltozik, az autóiparban elképesztő pénz van és elképesztő pénzeket ölnek az akku fejlesztésekbe évek óta. Hogy mást ne mondjak már szinte minden autógyártó bejelentette 2020/21-re a 600 km-es hatótávú autóit - és ez pár év intezív fejlesztés eredménye. Ahogy említettem már laborkörülmények között már létezik az ennél 10x hatékonyabb akkumulátor. Viszont mire az a laborból GAZDASÁGOS tömeggyártásba kerül az jó pár évtized lesz. A kulcsmondat ilyenkor mindig a gazdaságos tömeggyártás. Hogy mást ne említsek ott vannak készen az arany nanocsöves akkumulátorok 200.000 töltési ciklus élettartammal és szinte nulla degradációt mutatnak az idő múlásával. Vagy ott van a Toyota által kifejezetten az autókhoz fejlesztett "solid state li-on" akkumulátor, ami -30-+100 fokig üzemképes és és percek alatt tölthető 0-100%-ra. Vagy ott a Grabat amiből ha jól emlékszem van működő prototípus már most ami 30x gyorsabban tölthető és meríthető, mint a Litium akkumulátorok. De kb végtelen a sor, kb. mindenki akkumulátort fejleszt jelenleg és azért küzd, hogy az autókiparba bekerüljön. A legjobb ár-érték arányú fog kijönni győztesen, abban biztos lehetsz.
Igen, a klíma / fűtés áramot fogyaszt, ezen nincs mit vitatni. Ezt a problémát majd a nagyobb akkupack-ok orvosolják.
"A gyorstöltők sem töltik fel 100%-osan az aksikat. Amilyen gyorsan feltöltődik, úgy hamarabb is lemerülnek."
Ez mondjuk explicite nem igaz. Nem merül egy akku gyorsabban azért, mert gyorstöltővel lett feltöltve.
"Az aksik nehezek, ezért az autót építik könnyebbé. Kispórolják az anyagot, könnyebben törik a kocsi. Majd többen is meghalnak benne."
Ez mondjuk egyrészről teljes spekuláció, más részről butaság is. Látszik nem vagy egy mérnök fazon :) Jelenleg az akupakkokat az alvázakban helyezik el. Ez önmagában nagyon előnyös az autógyártóknak biztonsági és merevítési szempontból. Sokkal inkább, mint egy nagy "üres hodályban" (aka. a motortér) rögzíteni gey nagy, nehéz, rigid és rázkódó motort. Továbbá csak az élő példa kedvéért egy Tesla 85 KW-os akkupack 540 kg. Ez semmiképp sem nehezebb, mint egy átlag Ottó-motor és a hozzá tartozó kötelező alkatrészek. Sőt, jó eséllyel könnyebb is. Szóval ne beszéljünk butaságot, mert így jönnek létre az urban legendek.
"A tonnákat szállító kamionok, hosszú távon nem fognak sokra menni a villanymotorral."
A kamionosok fognak profitálni legelőször az elektromotorból amint lesz olyan akkumulátor ami a napi 5-600 km-es futást kibírja 30-40 tonnán. Ugyanis a kamionoknál remekül időzíthető a töltés, szinte mindig elérhető lesz számukra töltőállomás a pihenőkben (tehát centralizáltan), mivel egy átlag kamion életének 90%-át vagy autópályán / főtúton vagy telephelyeken tölti. Más részről a sofőr fixen pihen, ami tökéletesen kihasználható kiszámíthatóan töltésre - ellentétben a személyautókkal.
"Hamarabb fognak kifejleszteni olyan katalizátorokat benzin és diesel meghajtású kocsikra"
Nem akarlak elkeseríteni, de MINDEN autógyárt 100%-ban leállított minden robbanómotoros fejlesztést. Nuff said.
Az olajipar pedig köszöni jól van. Rövidtávon semmi probléma, mert az EU-ban nagy most a hiszti, de európa 400 millió ember, a maradék 7 milliárd a földön kanyarba sincs ahhoz, hogy villanyautózzon, az még egy fél évszázad. Addigra meg úgyis annyira lecsökken majd az olajkészlet, hogy ami van azt nem fogják "elpazarolni" üzemanyagnak, a vegyiparnak nagyobb szüksége lesz rá, drágábban meg fogják venni.
Ha megfigyeled az olaj nagyhatalmak a közel-keleten már mind mind próbálnak alternatív bevételi forrásokra szert tenni, készülnek a hosszútávra.
"A linket cikk (is) főként Németországról szól, ahol ha jól dereng ~ a megtermelt áram 60-70%-a fosszilis energiaforrás (szén, olaj, gáz). Ott nyilván kevés hatása van a CO2-re. Ellentétben mondjuk olyan országokkal, mint Norvégia, ahol a teljes energiatermelés 99%-a vízerőművekből áll."
Igen, a cikkben fel is hívják a figyelmet erre és foganosítanak néhány korrekciót. Viszont én is felhívnám pár dologra a figyelmet, ami nem az elektromos irányába billenti a mérleget:
- A cikkben egy erős, luxus dízelt hasonlítottak egy Teslához, majd a Teslát gondolatban lecserélték egy gyengébb elektromosra. No, akkor gondolatban mi is cseréljük le a jó ég tudja hány literes turbódízelt egy ezer köbcentis turbós benzinesre, vagy egy kicsike szívóra.
- A cikkben 150 ezerről 200 ezerre emelik az aksi élettartamát. Azzal pedig elfelejtenek számolni, hogy a fél ország olyan autókkal jár, amikbe Németországban belediktálnak 400-500 ezret, idehozzák a nepperek, visszatekerik 150-200-ra, aztán még így is beletesznek egy százast legalább. Sokkal-sokkal tovább működhetnek a hagyományos motorok, mint ameddig egy elektromos autó aksija bírja.
"Ez mondjuk explicite nem igaz. Nem merül egy akku gyorsabban azért, mert gyorstöltővel lett feltöltve."
De pontosan gyorsabban merül! Nem 1-2 villanyautó tulajdonos tapasztalta már ezt.
A kamionoknak pedig pont nem fogja megérni a villanymotor. Még több aksi kell hozzá, még messzebbre visznek, nehezet. Téli szállításnál pedig a gondok meg majd tetéződnek.
Amúgy pedig az elektromos autók felépítése kb. olyan mint egy nagy játékautó. Igenis ki van az anyag spórolva belőlük, műanyag sz.r az összes. Mondjuk van egy karambol, és sérülnek az akkumlátorok. Az aksi csere annyiba fog kerülni, hogy abból vehetsz egy robbanómotoros autót.
Az sem igaz, hogy minden autógyár leállította a robbanómotoros részlegének a fejlesztését. Sőt, most mennek ilyen irányú fejlesztések. Szóval hülyeségeket ne beszéljünk. Az oké, hogy szinte minden gyártó el kezdett foglalkozni az elektromos autókkal, de attól még a benzin/dízel vonal sincs véglegesen a kukába dobva. És nem is lesz.
Az akkumulátoros villanykamion, egy hamubasült baromság. Soha nem lesz elégséges a hatótávja. A világítás, klíma, fűtés, mindig zabálni fogja az áramot. Gondolj bele egy olyan kamionba ami fagyasztott vagy egyéb hűtött árut szállít. Ugye kell külön energia a hűtőaggregátoroknak is. Télen még mondjuk oké, de kánikula szezonban, mennyi áramot zabálna egy hűtős kamion? Mindjárt lenne a pl: 800 km-es hatótávból 600 km úgy, hogy bele sem számoltuk még a lámpák világítását, a sofőrnek a fűtését/hűtését, hogy ne izzadjon/fázzon vezetés közben. És akkor még az ilyen extra dolgokat, hogy autósrádió...stb. bele sincsenek számítva. (Igaz a rádió nem fogyaszt sokat, de valamennyit mégis). Ráadásul a hűtött árut gyorsabban is kell szállítani. Nagyobb teljesítmény több áramzabálás -> hamarabb merül az aksi.
Az baj, hogy az ilyen elektromos járműveknél, a hatótávokkal hatalmasat túloznak. Csinálnak egy olyan laboratóriumi tesztmérést ami abszolút nem szimulálja a le a hétköznapi használatot. És akkor kiadnak egy "jó" eredményt. Aztán mikor megveszik a járművet, üzembe állítják jön a pofára esés, majd a gyártó magyarázkodása.
A villanymotor ugye csendes, ezért lakóövezetben is lehetne kamionnal behajtani, akár éjszaka is. A sofőröknek még többet kellene éjszaka szállítaniuk.
A városon belüli elektromos furgonoknak és kisteherautóknak lenne értelme, akkumulátorosként is. De kamionozni úgy, hogy országokon keresztül mész át, nem éri meg, aksival.
Így már van értelme, hidrogénnel vagy felső áramszedőkkel (mint a trolibuszoknál). De aksival, nem lesz kifizetődő soha sem.
A tömegközlekedéssel nincsen gond, jó a villanyvonat, a villamos és a trolibusz is.
Az akkumulátorral van még egy gond. Akkor is merül, ha nem használjuk a kocsit. Tegyük fel, Pista elköltözik egy olyan helyre, ahol közel van minden. Munkahely, suli, bevásárlás...stb. Nincsen szüksége autóra, mert gyalog vagy bringával meg tud oldani mindent. A villanyautó bent áll a garázsban. Nincsen használva, de az aksik élettartalma ugyanúgy csökken (még ha lassabban is), mint ha napi rendszerességgel kocsikázna. Aki keveset autózik, annak sincs értelme elektromos autót vásárolnia, mert ha nincs üzemállapotban (bekapcsolva) a kocsi, az aksi idővel úgy is tönkre megy. Ha sokat használod azért, ha nem használod akkor azért (is) csökken az akkumulátor élettartama.
Szerintem a hidrogénes elektromos autóknak és a hibrideknek van jövője. Vagy kitalálnak valami vízzel működő gőzautót.
Kap az ember egy hosszabb áramszünetet, mondjuk a tetejében télen, nagy hidegben. Nem tudja a áramszekeret megtakarmányozni elektronokkal, nem tud munkába menni, mert a munkahely 20 km-rel arrébb van. Mit csinál? Felül a jó kis gázolajjal működő buszra. Késik a munkahelyéről. Aztán magyarázkodik a főnöknek, hogy hát a 20 milliós játékautóját nem tudta működésre bírni. Aztán mi van, ha egész napos áramszünetek vannak, az időjárás végett? Igaz, addig buszozgat. :D
Vízzel működő autóra elvileg már lenne technológia.
# 15
Az autóiparban dolgozol? Mert én igen, úgyhogy hidd el, amit leírtam az úgy van.
Azért őszintén csodálkozok, hogy emberek itt 2-es fizika és 2-es alá műszaki tudással beszélnek olyan sületlenségeket, hogy kilóg a monitorról...
Rozsda Sárkány:
A hatótávra vonatkozó szabványokat épp most szigorították jelentősen, majd be fog állni. És de, nyugodj bele, nagyon hamar lesz olyan autó és kamion, ami simán 1000 km+ valós hatótávval fog rendelkezni. Az, hogy te ezt nem tudod elképzelni nem jelent sokat.
Az, hogy a sofőröknek éjszaka sokat kéne dolgozni hogyan jön ide? Amúgy emiatt ne aggódj, én nem adok 20 évet a teljes önvezetésnek, akkor már nem lesz ilyen gondja a sofőröknek....
Hidrogén soha az életbe nem lesz személyautóban, egyszerűen túl veszélyes és a gáz természete miatt túl költséges előállítani ELEKTROMOS ÁRAMMAL, metánnal meg nagyon környezetszennyező. A fenntartása mind az autónak mind az infrastruktúrának jóval drágább, mint a tisztán elektromos kocsiknak. Már a Japánok is feladták a szerencsétlenkedést vele."Trolikhoz" meg nem lehet infrastruktúrát kiépíteni használható léptékben...
Sincere Fist
A technológia fejlődik. Az már most is jól látható a 4-5 éve futó elektromos autóknál, hogy a degradáció bőven elfogadható és még csak most indul igazán a fejlődés. Ez abszolut nem lesz probléma a jövőben.
Kérdező:
Vízzel nem működik autó. Ha a víz bontására gondolsz ahhoz meg több energia kell és rosszabb a hatásfok, mint ha az a szerencsétlen autó elektromotorral menne. Az ilyen H2 generátoros marhaságot tényleg csak az hiszi el aki teljesen beszűkült...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!