Mennyibe kerül egy olcsóbb autó fenntartása?
Sajnos még soha nem volt autónk, ezért szeretnénk megkérdezni, hogy a benzinköltségen KÍVÜL, mennyibe kerül havonta egy autó?
Pl.: egy használt népautó, amihez olcsó az alkatrész, 10 éves, 200 000 km alatti, stb.
Mi a kiadás? Biztosítás? Időnkénti szervíz, alkatrészek?
köszi.
Attól függ hol. Átlagos használattal Budapesten havi 50-60.000 forint is simán kijön a helyi parkolódíjakkal vagy mélygarázzsal plusz magasabb biztosítási díjjal, vidéken inkább 40-50.000 forint.
Autó árától függően a legfőbb költség az értékvesztés. Használt autóknál ez már nem annyira számottevő, de sok. Megveszed a kocsit 1,5 millió forintért, 5 év múlva el tudod adni 500 ezerért, közben buktál 1 millió forintot - effektíve ezt nem fizeted, a pénz mégis a te vagyonodból vándorol el. Vannak akik ezt a fenntartási költségektől külön kezelik, de ez helytelen, ez is az autózás árába tartozik.
Az üzemanyagköltség havi 1000 km során (ez átlagos használat) kb. 20-25.000 forint egy hétköznapi Ford Fiestával vagy Suzuki Swifttel. Kopó alkatrészek költségére (gumikat, olajokat is beleértve) egy jó maszek szervizben évi 120.000 forintot nyugodtan rá lehet számolni egy 10 éves autó esetében ami a korral nyilván csak növekedni fog. Erre jön még rá a biztosítás és az adó, viszont az egyéb utazások (pl. buszozás, vonatozás) vagy meg nem valósult utazások alternatívaköltségét le lehet vonni, amivel kb. kiejti egymást ez a két tétel.
Ezt nehéz így behatárolni, de nagyon sokba kerül.
5 év alatt biztos hogy kell bele akkumlátor és attól függ mennyit hajtod, de egy sorozat gumi is igen kellhet rá.
Vagyis inkább a téli gumival két sorozat gumi.
A 2 két garnitúra gumi minimum 120000 ft.
Ezeket ősszel, tavasszal lecseréltetni kb 20000 ft. évente.
De ezt így hogy évente mennyibe kerül nem lehet pontosan kiszámolni, inkább 5 vagy 10 évre lehet pontosabban.
Aztán 10 év alatt ha csak 100000 km-t megy az ember az 7 l/100km-re kb 2800000 ft.
Két milla nyolcszázezer ft. az üzemanyag!!!
Aztán még ha olyan helyen laksz jön az autópályadíj, parkolás.
Még a javításokat , kötelező szervizt, 10 év alatt 4 műszaki vizsga nem is számoltam.
Nem olcsó mulatság az autókázás.
Attól is függ, hogyan vezetsz, mennyire nyúzod?
Gyakorlat nélkül -"még soha nem volt autónk"- azt is jelentheti, hogy olyanokért fogsz pénzt kiadni, amit más otthon a ház előtt megold.
Azzal jársz majd dolgozni napi 50km oda-vissza, vagy csak hétvégén elgurulsz kirándulni a szomszéd horgásztóhoz? Nem mindegy, és a végeredmény nem csak az üzemanyag árában jelentkezik.
Azt is elhiszem, hogy olcsó, de ha a legutóbbi vizsga 23 hónapja volt, és azóta semmit nem költöttek rá, akkor neked az az "olcsó" autó rohadt drága lesz.
Lehet, hogy azért annyi az ára, mert a tulaj tudja, hogy fék, gumik akkumulátor, olajcserék..stb... esedékesek.
Ha teheted, vigyél magaddal egy hozzáértőt a vásárláskor.
Biztosra vettem, hogy jön az okoskodás megint, mint számos hasonló kérdésnél, hogy milliós költség évente és akinek nincs legalább havi nettó fél milliós fizetése, az még egy öreg Swfiftet is képtelen fenntartani.
Nos, akkor leírom, hogy kb én mennyit fizetek:
13 éves H Astrám van.
Adó: 16.000Ft/év.
Biztosítás: 35.000Ft/év.
Autópálya díj (nyilván ez opcionális, ki merre jár), nekem 4db megyei kell: 20.000Ft/év.
Olaj és egyéb folyadékok, szűrők szeréje: 30.000Ft/év.
Akkumulátor (az enyém most 7 éves, semmi előjele, hogy ki kéne dobni, de tegyük fel, hogy pont holnap megadja magát. Nem a legolcsóbbat veszem, éves átlagban): 3600Ft/év.
Gumiabroncs (ebből sem a legolcsóbbat veszem, átszámolva éves átlagra): 25.000Ft/év.
Műszakivizsga dja: 10.000Ft/év.
Egyebek, autómosás, parkolás, stb: 10.000Ft/év.
Összesen, egy kicsit felfelé kerekítve, kb 150.000Ft/év. Havi 12.500Ft. Ennyinek egy alsó-középkategóriás, jó állapotú, átlag autóra elégnek kell lennie az üzemanyagon felül. Persze egy használt ismeretlen előéletű autónál érdemes ezt az összeget kicsit felültervezni. A biztosítás is valószínű drágább lesz, ha valakinek ez az első autója lesz. De nehezen tudok olyan helyzetet és olyan szopóroller kis autót elképzelni, ami legfeljebb havi 20-25e-be ne férne bele.
Az üzemanyagot nyilván mindenki ki tudja magának kalkulálni, annak függvényében hogy mennyit használja az autót. Én pl havi 2000-2200km-t teszek meg és mindig prémium üzemanyagot tankolok. Így 600.000Ft/év felett hagyok a kutakon.
#7-es, tényleg jó a listád, de szerintem kicsit hiányos.
Láttam, hogy az akkunál, gumiknál 5-7 éves intervallumokkal kalkuláltál. Ennyi idő alatt akkor már illene számolni a fékkopás miatti cserék, vezérlés-csere, kuplung-csere áraival is, visszaosztva 1 évre vetítve. Így már kicsit magasabb összeg jönne ki, de szerintem ez így lenne korrekt.
# 8
írtam, hogy most 7 éves az akkum és még semmi baja. Saját példát írtam, ezért számoltam ezzel. Tudom, hogy általában nem szoktak ennyit bírni. Ezért is kerekítettem felfelé a nekem végeredményben kijött 12.500Ft-os havi költséget a duplájára, 20-25eFt-ra.
Gumival átlag 4 évente számoltam. Eddig nem kellett 4 évnél sűrűbben cserélnem. 100.000Ft-ba pedig belefér egy márkásabb 16-17"-os szett is. Egy városi kisautóra szerintem kisebb kerék kell, az még olcsóbb is. Így akár egy téli + nyári szett sem kerül akár sokkal többe ennél.
Fék, kuplunggal kapcsolatban megint a saját példámat tudom felhozni. Mivel leginkább autópályán, hosszabb távon járok, nem igazán kopik. 7 év/140.000km van a mostani szettben, szemmel láthatóan még csak nem is félidősek. Városi forgalomban nyilván jobban kopik. De egy kisautóra, mondjuk egy Swiftre mennyi egy teljes fékszett csere, vagy egy kuplungcsere? Sacc/kb 100.000Ft? Szerintem még felül is becsültem. És ezt sem kell évente cserélni. 10 évet alsó hangon is kibír. 10.000Ft évente. 833Ft-tal növeli a havi költséget. Szerintem nem jelentős.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!