Lóerő vagy forgatónyomaték számít?
Attól függ. Függ az autók súlyától, áttételezésektől. Ha ugyanolyan súlyú, lóerejű az autó, azonosak az áttétek, mindketten ugyanabban a sebességben vannak, és mondjuk az a feladat, hogy 3-as sebességben 30-ról indulva gyorsuljanak, akkor valószínűleg az fog nyerni, amelyiknek nagyobb a nyomatéka. Alacsony fordulatnál a nyomaték számít főleg, csak magasabb fordulatnál jön igazán elő a lóerő. Gyengébbnek fog tűnni a hétköznapi használat során, főleg ha megpakolva használod. Egyik ismerősömnek van egy 4 hengeres, 600as motorja, aminek ugyan 100 lóerő fölötti teljesítménye van, de csak üveghangon. Normális fordulatszámnál ugyanannyi nagyjából a forgatónyomatéka, mint egy 1 hengeres 650 köbcentisnek.
Mindkettő számít, körülményektől függően. Én preferálom a nyomatékot, hétköznapi használathoz szerintem az jobb, ugyanakkor a többé-kevésbé egyenesen arányosan nő a köbcentivel (nem egészen, de leegyszerűsítve).
Úgy hogy jobban kell pörgetni ugyanolyan telejsítményhez.
Teljesítmény=fordulat*nyomaték. Nyilván ha a nyomaték kisebb, akkor a fordulatnak angyobbnak kell lenni.
A motor hajtja az autót de mindegy. :D :D
Amúgy meg ne azt nézd, hogy épp 0-100 mennyi idő alatt éri el, hanem, hogy 60-ról 100-ra vagy 90-ről 120-ra. Ott már nem lesz mindegy a nyomaték.
"Ha van két autó, amelynek azonos a lóereje, de az egyiknek kisebb a forgatónyomatéka, az mennyire számít?"
Akkor a másik magasabb fordulaton adja le ugyan azt a teljesítményt. Jobban kell pörgetni, esetleg vissza kell váltani ugyan ahhoz a gyorsuláshoz.
Ugyanakkor más szempontból nem lehet azt monda hogy csak a teljesítmény számít: Ugyanis ha egy autó az alacsonyabb fordulatszám tartományban nyomatékos, (ami egyben azt is jelenti, hogy már alacsony fordulaton relatív nagy teljesítményt ad le) akkor sokkal kellemesebb lesz vezetni. A legtöbbünk mindennapi használatkor az alacsony ~1500-3000-es fordulat tartományban használja az autót. Ha itt jól megindul az autó, nem kell visszaváltani, nem kell 5000-6000-rel bömböltetni dinamikus haladáshoz, az nem hátrány. De ha a 0-100km/h-t nézzük az ettől még lehet hogy másodpercre megegyezik a két autónál.
Nekem a szívódízel már 1000 fordulattól húz 4.-ben is szépen, pedig nincs nagy lóerő benne.
Ez különösen városban nagyon jó.
Ez most hogy jön ide? Nekem meg dupla turbós dízelem van. 1100-3700-as fordulat között 300Nm fölött van a nyomatékom. Nagyon szépen megindul ebben a tartományban, de csak 160 ló.
Van ugyan ebből az autóból hasonló tömeggel, nem jelentősen más váltóáttételezéssel 150 lovas benzines is alacsonyabb nyomatékkal, 150 lóerővel. 0-100km/h gyrsulásban mégis csak 0,3 másodpercet ver rá a dízel. (Ez betudható a 10 lóerő többletnek.) A különbség inkább a használat módjában van. Ugyan ehhez a gyorsuláshoz a dízellel kényelmesen elváltogatok relatív alacsony fordulaton, míg a benzinest jól ki kell húzatni. De végeredményban hasonlóan gyorsulnak, mert hasonló a teljesítményük. Mindennapi használatban viszont a dízelt fogod erősebbnek érezni, mert gyakrabban használod a motort mindennapi közlekedés alkalmával 1100-3700-as tartományban, mint 4000-6000-esben. Pedig ha kell, ugyan azt tudja a kettő. Csak máshogy.
"A motor hajtja az autót de mindegy. :D :D"
Igen, persze hogy a motor, de a motor teljesítményét kilowattban mérik, amit mi át szoktunk számolni lóerőbe. A nyomaték másodlagos csak. Arra próbáltam rávilágítani, hogy az utóbbi években elterjedt, hogy csakanyomaték, meg csakaturbódízel, meg ilyenek, sokak fejében megragadhatott az a fals képzet, hogy a lóerő nem is számít. Pedig az számít igazán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!