Na most akkor hogy is van ez a forgatónyomaték dolog? (részletek lenn! )
A KÉRDÉS TELJESEN ELMÉLETI SÍKON MEGY!
Szóval tegyük fel, hogy van egy jó nyomatékos dízel autónk 450Nm forgatónyomatékkal. Az autó megy mint a szél.
DE! Ha a kerékhez rögzítek egy 1m-es vasrudat és ráülök a 45 kg-os súlyommal, az autó meg sem mozdul, pedig az 450Nm.
Valami nem tiszta!Mikor,es hogy es hova nem megy az auto?
Mi a helyzet a motorral jar-e vagy sem?a motor forgatonyomateka ,nem azonos a kereken jelentkezo nyomatekkal,mar csak azert sem mert nehany eroatviteli elem,koztuk a nyomatekvalto(szemelyautokon inkabb sebessegvaltonak hivjak)van a motor ,es a kerek kozott.
A motor forgatonyomatekot,csak munkavegzes kozben tud leadni,a motor jelleggorbejetol fuggoen,altalaban a max fordulat 70-80 szazalekanal keletkezik a legnagyobb nyomatek(es nem a legnagyobb teljesitmeny leadasa kozben.Ez a motor rugalmassagi tenyezoje).
A 450 Nm a motor által leadott nyomaték. A hajtáslánc lassító áttételű, ezért a keréken leadott nyomaték mindig több, mint amit a motor produkál.
A motor viszont nem gombnyomásra, folyamatosan produkálja a 450 Nm-t. Van neki nyomatékgörbéje. Adott fordulaton adott nyomatékot ad le, ez a 450 Nm a maximális nyomatéka. Ezt eléri valahol a maximális fordulatszám felénél-harmadánál, alatta és fölötte alacsonyabb a nyomaték.
Tehát először is: ne a kerékre ülj, ha 450 Nm-t akarsz, hanem a főtengely végére szereld a rudat. Másodszor: alapjáraton persze, hogy lefékezed a motort a 450 Nm-eddel. Akkor messze nincs meg ez a nyomaték. Inkább azt próbáld ki, hogy a váltó nyelestengelyére teszed rá a rudat, kiemeled a kuplungot, majd felpörgeted a motort a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszámra és ráengeded a kuplungot. Ha tényleg 450 Nm-rel fékezed, akkor a motor le fog fulladni, hiába játszol a kuplunggal és a gázzal. Ez a maximális nyomaték, amit le tud adni.
Ha mégis a keréknél maradsz, ugyanez az eljárás. Megemeled az autót, hogy a hajtáslánc vesztesége a lehető legkisebb legyen, lefékezed az egyik oldali hajtott kereket és a másik oldalira ülsz rá. A fordulatot megint a maximális nyomatékhoz tartozón kell tartani, úgy kell óvatosan ráengedni a kuplungot folyamatos gázadással. Valószínűleg el fogsz repülni, mert a keréken jelentkező nyomaték 450 Nm sokszorosa.
Egyrészt: Mint írtam teljesen elméleti síkon gondolkodtam, csak úgy eszembe jutott...
Másrészt (és ez a fontosabb!): Én nem fékezni próbáltam... Arról van szó, hogy egy kerékre szerelt rúd segítségével akarom megmozdítani az autót(1m-es rúd); Ha erre a rúdra ráülök (45kg=450N súly) az pontosan 450Nm forgatónyomaték. No de az autó nem gurul előre!!!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!