Egy motor első kereke akkor emelkedik fel, mikor az első fogaskerékre nagyobb forgatónyomaték hat, mint az első tengelyre eső tömegterhelés?
A motor kerekére ható nehézségi erőt kicsit nehéz összehasonlítani a lánckereket tekerő forgatónyomatékkal. Olyasmi ez, mintha azt szeretnéd megtudni, hogy két méter több-e, mint 15 fok.
A motorkerékpár első kereke akkor emelkedik fel, ha nagyobb erő hat rá felfelé, mint lefelé. Ennyire egyszerű a dolog.
A forgatónyomatéknak nincs olyan iránya, hogy felfelé vagy lefelé, az az erő.
Van egyszer egy nyomatékod, ami tekeri a kereket. A keréken van egy tapadási súrlódás, amit akkor jó ebben az esetben, ha minimum akkora, hogy a kerék nem pörög ki. Hiába van hatalmas nyomatékod, ha kipörög a kerék, akkor nem fogja emelni az orrát.
Illetve van egy megoszló erőrendszered, ami maga a motor és a motoros tömegéből adódik. Annak van valahol egy valamekkora eredője.
Ez az eredő erő szintén létrehoz egy nyomatékot a hátsó tengelyen, az eredő erő és az erőkar (hátsótengely és az erő távolsága) szorzataként számolható. Természetesen ez ellenkező irányú, mint a motorblokk nyomatéka.
Ha blokktól érkező nyomaték (áttétel figyelembe vételével) nagyobb, mint az a nyomaték, amit a megoszló terhelésed hoz létre, ÉS a kerék nem csúszik meg, akkor fog az első kereked elkezdeni emelkedni.
Egyszerűbb és rövidebb megoldás is van:
A motor akkor áll egykerékre, ha behúzzuk a kuplungot, adunk egy nagy gázt és gyorsan kiengedjük a kuplungot :D :D
Persze ez nem olyan szép megfogalmazás mint az előzőek :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!