Ti hanyas fordulatszámon szoktatok váltani?
pörgesd jobban a motort, mert így hamar "belustul" és rejtélyes bajok jönnek elő a lerakódások miatt.
Teljesen helyzetfüggő mikor váltok. Nem a fordulatszámot kell nézni, hanem a pillanatnyi igényt. Ha lejtőn gurulok akkor hamarabb felkapcsolgatok.
Intenzív gyorsításkor 4000-ig legalább elpörgetem, de mondjuk előzéskor, meg autópálya felhajtónál belenyal a 6000-be is néha. Alapvetően törekszem arra, hogy 2000 alatt ne legyen tartósan a fordulatszám.
Tévképzet, hogy 3000-es fordulaton többet eszik, mint 2000-en. Talán egy decivel.
A dieselt sem kell 1000-es fordulaton nyektetni. 3000-ig még a szívódízelt is el kell forgatni. A turbóst meg tovább is.
2000-es fordulat körül váltok fel, 1300-1400 körül vissza.
De ha gyorsítok, pl autópálya felhajtónál, akár 2500-2800-is ig kihúzatom.
Biturbós dízel.
Benzinesnél biztos hogy nem ilyen alacsony fordulatnál váltogatnék.
Az oktatód azért tanította úgy, hogy ne fogyasszon sokat a kocsi, mert nincsenek normálisan megfizetve. Illetve a váltót is kíméled, ha nem 6000-nél váltasz, főleg egy kezdő, gyakorlat nélküli sofőr esetén. A való életben, ha van már tapasztalatod, nincs kőbe vésve, hogy hol kell váltani. Ha (benzines esetén) esetleg kevés a lóerő, és előzni akarsz, akkor 3-asban 100-ig simán el fogsz menni, hogy megelőzz valakit, majd csak 5000 fordulat felett váltasz úgy, hogy közben a váltónak sem ártasz. Érzésre kell váltani, nem fordulatszám alapján. Dízeleseknél alacsonyabb a maximális fordulatszám, ezért nem érdemes úgy váltani, hogy 6000 fordulat köré kerüljön a fordulatszám (ha lefele váltasz), mert dobhatod ki. Illetve nagyobb a nyomaték, alacsonyabb fordulatszámnál is jobban fog gyorsulni, mint egy azonos benzines.
A váltás helye vezetési helyzettől, körülményektől, céltól fog függeni. Ha nem sietsz sehova, válthatsz 2000 körül, de ha padlózod, ne 2000-nél válts fel, mert nem tesz jót a motornak. Akkor se alacsony fordulaton válts fel, ha pl egy 15 fokos emelkedőn mész felfele.
Én is régi swiften tanultam meg vezetni első autóm volt fordulatszámmérő nélkül érzésre vezettem, de utánna egy fordulatszámmérős példányom volt, abban viszont figyeltem hol váltok, mert nem akartam se kis se tul nagy fordulaton. Mostani dízelem 2.0 adagolósturbós 130+ lóerő, és amíg hideg addig lágy, lassú gázadással 2000 ig majd ott váltok, ha bemelegedett akkor pedig kb 2200-2500 közt váltok el normál( nem csigás, de nem is verseny tempóba, hanem átlag de viszonylag lendületesbe) ha domb van és mondjuk kanyar után akkor 3000-3500 ig is kihuzatom, mire felváltok, és 4 be megyek fel 90 el nem rakom 5 be amíg fel nem érek. Ha lendületbe megyek 90 el és úgy jön a domb akkor van, hogy felmegyek 100 al 5 be az kb 2200 fordulat, ha nem akkor 80-90 körül 4 be kb 2500 fordulaton. Ha előzök akkor 3000-3500 ig is néha ellövöm, vagy ha kicsit sietősebbre fogom a dolgot akkor is inkább 2500-3000.
Végül tömörítve a lényeg: 1000-1500 közt ne válts fel, és ne adj hirtelen nagy gázt kb 1750 alatt. De túl se pörgesd (4000+) 1750-3750 ig kb mindent meglehet oldani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!