Az automata vagy a manuális váltó az erősebb?
Az automata váltó érzékenyebb a hirtelen nagy terhelésre.
Nem szereti, az ára is sokkal magasabb.
A 2.5TDkben GM AR25-ös váltó van,amit legfeljebb 250Nm bemenő nyomatékra terveztek.
Az R25-ös kéziváltó az nem más, mint egy az Opelnak gyártott Getrag 240, ami 240Nmre épült.
Viszont a kézi váltók egyszerűbb szerkezetei sokkal többet kibírnak, mint az automaták. Jóval a névleges terhelhetőségük fölött sem szokott velük gond lenni, a kuplung hamarabb adja fel a harcot.
Általánosságban: egy 20 éves automata már nagyon messze van a katalógus/gyári adatoktól, lutri mit bír és meddig. A kéziben ha van olaj akkor kimegy a világból.
Kanadában, Alaszkában a kamionok automata váltósak, úgy, mint a buszok. Az automata váltókat nem találomra szerelik az autókba, hanem megelőzi egy több éves alapos mérnöki teszt.Én évtizedek óta csak automatával járok, bármekkora is a járgány. Még egy sem ment tönkre alattam. Az igazi élmény egy hatvan tonnás Kenworth volt..
2019-től több kéziváltót gyártó üzem bezár, főleg Európában.
#6 ez nettó bullshit. Ez egyesült államokban a nehéztehergépjármű piacon még mindig az Eaton Fullerje dominál, oly annyira hogy a Volvo is kénytelen volt elérhetővé tenni, mert a kutyának nem kellettek az I-Shiftes modellek :D
Észak-Amerikában tradicionálisan automatával vesznek mindent úgy light-dutyig, ennek megfelelően annyi automataváltó szerviz van, mint a szemét. Ezek hogy nem mennek tönkre? Érdekes, nem? :D
"Az automata váltókat nem találomra szerelik az autókba, hanem megelőzi egy több éves alapos mérnöki teszt"
Aztán valahogy mégis beépítettek elég sok automata szemetet a kocsikba, pl GM 4T60 , 4T65 de Európában is akad néhány eléggé hulladékra sikerült váltó, még a legújabb mérnöki csodák között is :D
"Még egy sem ment tönkre alattam."
Szerencséd volt.
"2019-től több kéziváltót gyártó üzem bezár, főleg Európában."
Azt furcsállnám, ugyanis a nagy gyártók ZF, Allison,Getrag stb sokszor egy csarnokban szerelik az automatát és a kézit is :D
Akkor msot általánosságban vagy konkrétan az Opelnél? :)
Amúgy meg már leírták az általános dolgokat róla. Dióhéjban manuális megbízhatóbb, viszont megvannak a határai. Persze elhet abból is csinálni olyat amivel át lehet kellően nagy erőt is vinni, csak fizikailag már nem logikus.
Itt viszont felmerül az a kérdés, hogy mi az a kellően nagy erő? Mármint közúton, mert nyilván egy dízelmozdonynál más a helyzet.
Azt az érdekességet az előbb elfelejtettem hozzátenni, hogy a nagyhaszonjárművek automata váltói gyakorlatilag kéziváltók, hasonlóak a BMW SMGjéhez.
Ugyanúgy tengelyek,fogaskerekek vannak bennük csak a váltóvilla mozgatását és a kuplung kiemelését levegős szelepek végzik. Pedig itt azért már elmennek 150-200 tonnáig is össztömegben.
Ha már a kamionok szóba kerültek, talán ott jobb lenne automata váltó helyett automatizált váltóról beszélni, így nem annyira megtévesztő.
A konverteres automaták talán már a buszokból is kikoptak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!