Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A motorokon miért van külön...

A motorokon miért van külön első és hátsó fék?

Figyelt kérdés
Nem értek nagyon a motorokhoz, sose motoroztam életemben, szóval lehet, hogy triviális dolgot kérdezek. Viszont nem értem, hogy vezetéstechnikai szempontból miért van szükség arra, hogy az első és a hátsó kerekeket külön is lehessen fékezni. Biciklizni biciklizem, és praktikus okot ott se nagyon látok erre, de egy kerékpáron még magyarázat lehet, hogy egyszerűbb a konstrukció, könnyebb akár otthon szerelni. Egy motornál viszont ez szerintem kevésbé szempont, akkor mi erre a magyarázat?

2018. aug. 21. 10:32
 1/9 anonim ***** válasza:
33%
Ugyanazért, mint a bringákon. Jó, ha két külön fékrendszer van, mert ha az egyik elromlik, ott a másik. Autónál a rendszer némileg összetettebb, redundánsabb, de ott is van tartalék, nevesül a kézifék.
2018. aug. 21. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
92%
Mert a motor ugye nem autó. Egészen más dolog fékezni első avagy hátsó fékkel. Lassú manővereknél, pl autósorok között haladva, a hátsó fék stabilizálja a motort, az első meg instabillá teszi. Vannak kombinált rendszerek ahol mindkét fék működik a pedált vagy a kart működtetve. Na olyat még nem próbáltam.
2018. aug. 21. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
0%
Hogy ha az egyik elromlik, akkor is meg tudjon állni a motoros.
2018. aug. 21. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
85%

Egyáltalán nem az elromlás miatt. Motoron kanyarban első fékkel fékezni elég rizikós, mert nem tartja tovább az ívet, és nagy esés lehet belőle. Ezt autón vagy biciklin nem fogod érezni, de egy sportmotoron nagyobb tempónál egy kanyar közepén csak a hátsó fék jöhet szóba.


Persze van kombinált fékrendszer, ahol együtt működik a kettő, de az viszonylag ritka.

2018. aug. 21. 12:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
79%
Próbálj meg kerékpárral 50km/h-ról vészfékezni csak hátsó fékkel. Egyből megtudod, hogy miért kell a motorokra (és a kerékpárokra) két fék.
2018. aug. 21. 13:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
47%
Pedig sok motorosnak szerintem nagy előny lenne, ha a fékkar mindkét féket üzemeltetné (a hátsót kissebb mértékben persze). Mert sok olyan motoros van, aki a hátsó féket nem használja soha, mert nem meri, vagy nem tudja hogy kell hátsóval fékezni, ezért csak az első használja. Nekem, mint tapasztaltabb motorosnak sincs sok előnye ennek az osztott rendszernek, néha kanyarban van hogy jól jön a csak hátsófék, de akkor már nagyon határon kell motorozzak.
2018. aug. 21. 15:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. Ha valakinek esetleg nem volt egyértelmű, arra irányult a kérdésem, hogy miért kell külön működtethetőnek lennie a két féknek. Örülök, hogy sokaktól ennek ellenére is hasznos válaszokat kaptam.
2018. aug. 22. 18:35
 8/9 anonim ***** válasza:
55%
Ha egy fékkar egyszerre működtetné az elsőt és a hátsót, akkor muszáj lenne úgy tervezni a fékerő elosztást, hogy elöl legyen a fékerő legnagyobb része, mivel fékezéskor a súly az első kerekekre kerül, így hamar blokkolna a hátsó kerék az elsőn pedig nem lenne elég a fékerő. Viszont ha az első keréken van a fékerő nagy része, úgy kanyarban nem lehetne biztonságosan fékezni, korrigálni, mivel a fékezendő tömeg egyenes úton akar haladni, te viszont kanyarodni akarsz, így az első kerék tapadást veszt és kicsúszik egyenesen a tömeg irányába, ha csak nem állítod egyenesbe a motort, de ugye ilyenkor meg átmész a szembesávba. Tehát sehogy sem jó. Ezért kell külön kezelni az első és hátsó féket. Egyenes haladáskor érdemes a kettőt egyszerre használni, de rosszul megválasztott nagy tempóval kanyarban csak hátsó fékkel ajánlott simítani. Ma már megoldott a két fék egyszerre működtetése, de két külön kar megmaradt. Pl. BMW-nél az első fék működteti a hátsót is, de a hátsó fék csak a hátsót.
2018. aug. 22. 21:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
55%
Az egyszerű komstrukció miatt alakulhatott ki. De megvan az előnye hogy külön lehet működtetni. Ív szűkítés és alacsony sebességnél gázzal együtt stabilizálás. Egyre jobban terjednek a kombinált rendszerek szerintem itt ez az előny elveszik. De kebésbbé tapasztalt motorosoknak viszont lehet hogy az biztonságosabb lesz.
2018. aug. 22. 23:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!