Motorokon minek van első fék?
Ez sose jutott eszembe. Sokmindent össze tudok téveszteni, de a féket a kuplunggal sose :D Olyan már volt, hogy felváltás helyett leváltottam, az is érdekes volt.
Ahogy írták, általában az első fék sokkal erősebb. Nekem cruiserem van, ott a hátsónak is van rendesen ereje, hasalósabbakon elég kicsiny, bár azért valamit az is ér, erős fékezésnél mindkettőre szükség van. S az enyémen is érezhetően hatékonyabb az első fék...
Viszont speciel nekem sokkal kényelmesebb az első fék használata, sokkal gyorsabban meg tudom húzni, mint a hátsót (főleg, hogy minden kósza esés el szokta görbíteni a fékpedált, de ez egyéni probléma :D), a lábamat elmozdítani nem olyan egyszerű, mint a kezemet :) Persze attól még pl. kavicsos úton fékezéshez a hátsót használom...
Azért, mert annak idején - ha nem tévedek - Wilhelm Maybach kitalálta, hogy az a jó, ha az autón mind a négy kerék fékez, ha már egyszer úgyis ott gurulnak az úton. Ezt gyorsan alkalmazták a motorkerékpárokon is, hiszen ha úgyis ott van a két kerék, miért ne lassítsanak? Van, hogy szükség van rá.
Így hát már vagy 80 éve mindkét keréken van fék. Ugyanis így jobban lehet lassítani, rövidebb a fékút, nem fejeled le a KAMAZ platóját, ha a sofőr úgy gondolta, még pont kikanyarodik előtted. Ez meg igen jó dolog.
Fékezés során a tehetetlenségi erő előrefelé billenti a járművet, az első tengely terhelése növekszik, a hátsóé csökken. Így az első fék egyre hatékonyabban dolgozik, a hátsó fékereje folyamatosan csökken. Ezért az a sok hülye motorgyár előre még általában nagyobb féket szerel, mint hátra. A dobfékek idején általános volt, hogy ha kétkulcsos féket használtak, az elöl volt, később elterjedt az elöl tárcsa-hátul dob elrendezés (kisebb, olcsóbb motorokon a mai napig így működik), ahol pedig hátul is tácsa van, ott elöl gyakran dupla tárcsát használnak, 4-6 dugattyús radiális nyergekkel, míg hátul elég egy egydugattyús úszó, egy szál kisebb tárcsával. Ki érti ezt?
Egyébként biciklin is van haszna az első féknek, ésszel használva jelentősen csökkenti a fékutat. Ha ész nélkül belekapaszkodsz, akkor meg átesel rajta, de ez elkerülhető némi gyakorlással. Csak sajnos sokan vannak, akik fakezűek vagy hozzá nem értő embertől tanulták a technikát, ezért biciklin, sőt motoron is csak a hátsó féket használják. Végül is kevésbé veszélyes: ha túl nagyot fékezel, farol a bicikli, azzal lehet mit kezdeni. De ha átesel a kormányon, azzal több a baj.
AZ, hogy melyik motoron melyik kerékre ható fék mennyire hatásos a motorkerékpár konstrukciójától függ. Ugye azt a tengelyt lehet hatásosabban fékezni, amin elég terhelés marad fékezéskor.
Ha a súly nagyobb része hátra esik, mint egyik-másik chopper-cruiser vagy régebbi gépek, akkor fékezéskor is lehet a hátsót erőősebben fékezni. Nagyon szép példa erre a Pannonia, az ugye az ötvenes évek konstrukciós alapelvei szerint épült, ami annyira "farnehéz", hogy az első féket szinte el is lehet felejteni...
Egy gyorsaságinál, ahol a súlypont magasabban és előbbre is van, ott lassításkor a dinamikus átterhelődés miatt az első kerékre eső súly nő, a hátsón csökken: értelemszerűen az elsőt lehet jobban fékezni, ezért is van ott nagyobb vagy duplázott fék.
Autónál is az első tengely fékezhető jobban.
Első fékkel pedig meg kell tanulni fékezni: először csak kicsit meghúzni, aztán ha már érzi a motoros hogy összerugózott az eleje, akkor lehet jobban rámarkolni.
Kapásból berántva blokkolhat a kerék, a blokkolt kerék meg el fog csúszni valamelyik oldalra és nagyon szép pofáraesés lesz belőle.
Na erről van annyi videó a youtube-on, hogy csak na. :)
#4 - a tárcsának egyetlen óriási előnye van: kisebb az érzékenysége. Egy kétkulcsos, jól megcsinált és beállított dobfékkel lehet ám nagyon komolyan lassítani, minimális erőkifejtés (mármint a kezelőkaron) mellett. :)
Kb mindent elmondtak előttem, de azt se felejtsük el, hogy mondjuk egy kanyargós úton ha valaki elég expert a fékhasználatban, akkor bizony keményen ki lehet használni a fékeket pl arra, hogy jobban bedöntsd a motort, vagy hogy kiállítsd kanyar végén (vagy ha probléma van dönts/egyenesíts gyorsan)
Szóval nincs olyan, hogy egyik kell, másik nem. Mindkettőnek megvan a szerepe, aszerint kell használni. Aki pedig bringán nem használ első féket, az nem tud bringázni.
De nem véletlen, hogy pl sportmotorokon két óriási tárcsa van elől és egyetlen picike hátul. Nekem egyébként CBR-en kb egyszerre szoktak elkopni, persze sokat kanyargok vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!