Az olajszűrő tulajdonképpen miért kell?
Ha meggondoljuk, akkor az olaj egy zárt rendszerben áramlik a motor és a hűtő között, tehát elvi szinten az olajszűrőnek semmi jelentősége nincs, mert zárt rendszer lévén nem tud szennyeződés kerülni a folyadékba. Ha valahol lék van és mégis szennyeződik az olaj, a szűrő akkor is csak akkor ér valamit, ha ez a lék konkrétan a motor és a szűrő közötti vezetékben van, hiszen ha a szűrő után van a hiba forrása, akkor ugyanúgy szennyezett olaj áramlik vissza a motorba. Viszont ez esetben elfolyik az olaj és így is úgy is szerelni kell, tehát akkor tulajdonképpen mi szerepe van az olajszűrőnek, ha hiba esetén sem véd semmit?
Ad2: Autószerelő műhelyben dolgoztam, ahol rengeteg szűrőt cseréltünk ki és nem egyet szét is kaptam. Mindnél ugyanazt tapasztaltam: A szűrő tele volt olajjal, de amennyire én láttam a szűrő rétegen semmilyen kosz nem volt.
Ki volt az, aki autók közelébe engedett?! A zárt rendszerben úgy kerül szennyeződés az olajba, hogy az alkatrészek egymáson súrlódnak, így apró fémrészecskék válnak le róluk, nem ritkán nagyobb szilánkok is. Ezt szűri ki az olajszűrő.
Pedig én cukrász vagyok.
LMAO!
Ugye te takarítói munkakört töltöttél be?
Azt a rohadt élet...
Fém a fémen elmozdul, súrlódik, kopik, szemmel alig látható szemcsék is keletkeznek. Ezeket ki kell szűrni, különben túlzottan koptatja a motort.
"az olajszűrőnek semmi jelentősége nincs, mert zárt rendszer lévén nem tud szennyeződés kerülni a folyadékba."
A belső égésű motorban üzemanyagot égetsz el. Az égéstermék valamennyire belekerül az olajba, akármilyen szűk és a bugattyúgyűrűk és a hengerfal illesztése.
Hőterhelés is éri az olajat, ami miatt kokszosodhat.
Ezel kívül mechanikai kopásból is kerülhetnek bele részecskék.
Ezeket célszerű kiszűrni, mert nem használnak a kenőképességnek ha apró részecskék lebegnek az olajban.
Nézz meg egy használt olajszűrőt, hogy ilyen fekete! És nézd meg az újat! Van köztük különbség. Az a feketeség nem véletlenül van rajta a felületén. De ha megnézed egy sokat futott régebbi autó olajteknőjét, ott is lehet lerakódott olajsár. Ha az felkeveredik, előbb-utóbb az is a szűrő felületén köt ki. Apró mikronos részecskékről beszélünk, ne úgy képzeld el, hogy egy centis kokszrészecske, vagy fémbarab lesz a szűrőben.
Sebességváltókban pont azért nincs általában olajszűrő (bár van ahol ott is van, főleg automata váltóknál), mert nincs se igazán hőterhelés, se égéstermék ami szennyezhetné. Ezért jóval ritkábban is kell váltóolajat cserélni, mint motorolajat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!