Mire jó az automata váltó?
Alapvetően milyen használathoz lett kifejlesztve? Meg úgy általánosságban miért tetszik az embereknek?
10 éve vezetek, de nem tudom ezekre a választ. Ültem több automataváltós autóban, mindegyik egy pokol volt számomra. Azt elfogadom, hogy valakinek tetszik, csak épp nem értem hogy miért. Eddig egy embertől kaptam olyan választ erre a kérdésre, amiben láttam az értelmet. Ő azt mondta, hogy szinte napi 24 órában csörög a mobilja, valamint folyamatosan autóban ül, ezért vezetés közben egyel kevesebb dologra kell koncentrálnia, ezért jó számára az ilyen váltó. De nem hiszem hogy mindenki hozzá hasonló lenne.
A versenycélú felhasználás is még érhető, van olyan váltó ami már gyorsabban tud váltani mint az emberek. De a többi? A sima utcai autókban lévők miért jók? Ennyire szeretnének elszakadni az emberek a vezetéstől? (Épp emiatt közeledünk ennyire az önvezető autók elterjedéséhez is?)
Mire jó az automata váltó? simán kényelmi szolgáltatás. ennyi.
Galamb József makói fiatalember gépész diplomával 1911-ben kivándorolt az "újvilágba".. nyelvtudás hiánya miattmunkát nem kapott, ennek ellenére beballagott egy autógyárba, ahol Ford volt a főnök. Azsajnálattal elmutogatta, hogy nem tudja így alkalmazni. Galamb átadott neki egy rajzot...Ford átnézte, behívott néhány embert, azok is megnézték a rajzot, aztán Ford kiadta az utasítást, hogy a fiatalembert azonnal vegyék fel..
...ugyanis a rajzon egy automata váltó volt..erre égető szüksége volt az autóiparnak... Ford jó üzletet csinált Galamb felvételével, mert az automata váltóval szerelt T Fordokból 15 milliót adott el. Vitték a népek, mint a cukrot. Elvégre nem kellett ökörködni a pedállal, meg valami rúddal..
Természetesen a futószalag, a levehető hengerfej, és még sok más találmánya miatt is Galambból évek múlva főmérnök, majd igazgató lett..
1913 óta az olajos(hidraulikus)váltó meghódította a világot.
(napersze a magyarokat nem sikerült behúzni a csőbe)
a legenda folytatódik..
Mert az emberek nagyobb része nem akar 'élményt' vezetés közben hanem csak egy használati tárgy, közlekedőedény nekik az autó.Az az élmény nekik hogy minél egyszerűbben ,stressz ,odafigyelés nélkül eljussanak a célállomásukra. És ahogy minden használati tárgynál ,az autónál is az egyszerű kezelhetőség a fő szempont.
Teljesen felesleges anakronizmus ,hogy miközben már mindent komputer vezérel egy kocsiban és a lámpát meg az ablaktörlőt is automatika kapcsolgatja ,tempomat tartja a sebességet nehogy a gázpedált kelljen nyomni ,közben kézzel lábbal tornáznak a pedálon váltókarral az emberek naponta több százszor a városban. Egyszerűen felesleges szükségtelen dolog.
Nyilván van egy kisebb réteg aki megszokta a váltogatást és kedveli,nekik ott a lehetőség venni kézit. ÍPersze anyagilag itt csóróországban jobb is a kézi ,mert ha elromlik akkor sokkal olcsóbb javítani mint egy komplikált automatát,amihez a helyi kókler szervizek nem is értenek. Ez is egy fontos érv. De nézzük meg Usa-t a motorizáció éllovasát, ott kb senkinek nincs kézi váltós kocsija néhány sportkocsist meg munkagépest leszámítva.
Köszönöm a válaszokat. Akkor elraktározom magamban ezeket az információkat. (Azt azért nem mondom hogy látom bennük a logikát.)
Jó is hogy említettétek az asszinkron váltót. Az egyik autó amit mostanában szoktam vezetni ilyen váltóval van szerelve. Először furcsa volt, meg kellett tanulnom a használatát, de most már sokkal szívesebben vezetem azt az autót. Mondjuk az igaz, hogyha egy tipikus mai autóban lenne ilyen váltó, akkor azt valószínűleg ki nem állhatnám, nem passzolna az autó karakteréhez.
Amit még a kérdés kiírásakor kihagytam, hogy nekem az a legnagyobb problémám az automatával, hogy elveszi az utolsó olyan cselekvést is ami kicsit is jó érzéssel tölti el az embert. A szervós kormányok megölték az út "érzetét", az elektromos pillangószelepek pedig a gázreakciót. A manuális váltó (volt) az utolsó olyan berendezés az autóban aminek köze volt még a valódi autóvezetéshez. Tegnapelőtt vezettem az egyik kollégám autóját (Opel Astra K, automata váltóval - ezért is fogalmazódott meg bennem a kérdés), ami egy Ladából átülve (ez az említett aszinkron váltós autó) nagyon furcsa volt. Már az első méterek megtevése után az volt az érzésem, hogy mintha nem is én vezetném az autót. Ez később pedig csak fokozódott. Össze se lehet hasonlítani a két autót. Azt nem mondom hogy rossz volt az Opel, mert A-ból B-be minél olcsóbban eljutni sokkal jobb mint pl. a Lada, de hogy a vezetéshez nem sok köze van a sofőrnek az már biztos.
# 11
Ez mondjuk azért nem teljesen így történt (konkrétan egy szó sem igaz a történetből - de szép történet).
# 15
Igen, csak ne terjesszünk olyan "legendát" amiről pontosan tudni, hogy nem igaz. Már 2 éve amerikában élt Galamb és több munkahelye is volt mindenféle gyárban mikor a Ford-hoz került. Ráadásul nem is mérnökként, hanem mint rajzoló, csak tehetséges és kreatív volt, ezért gyorsan lépkedett előre, illetve akkor fejlődött fel nagyon a Ford Motor Company.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!