Kedves sofőrök! Minden tiszteletem a tietek. Hogy lehet egyszerre ennyi dologra figyelni?
Figyelni a többi autót, a lámpákat, a táblákat, az úttest felfesteset, magát az autót, figyelni a gyalogosokra is, ráadásul közben még beszélgetni is néha.
Egy idő után ez már rutin?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
gyakorlás kérdése. mondjuk 100 ezer km után már egész jól beivódik a dolog.
meg attol is függ merre jársz. ha rendszeresen vezetsz pesten vagy külföldön nagyvárosokban, az sokat segít
Annyira rutin tud lenni egy idő után, hogy az ember /ha nemzetközi sofőr/ már vezetés közben elkészíti a szendvicsét is. Egyszer egy sárgadinnyét meghámoztam, felszeleteltem, és jóízűen megettem. De egyszer sem néztem rá!
Egy a lényeg, MINDIG az utat figyelni. Balesetet általában azok okoznak, akik oldalra, lefelé, sőt hátrafelé! nézegetnek, vagy a rádióval játszanak.
Lassan 30 éve vezetek balasetmentesen, amit kívanok mindenkinek is.
Szóval menni fog majd, ne aggódj, megszokod majd az autó kezelését, de ami mindig fontos lesz, az csak annyi : FIGYELNI FIGYELNI.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"stop táblák 70-80%-a indokolatlanul van kihelyezve."
Részben igaz a 80-20as szabály itt is. És ebből adódik a gond. Ha a nagy része felesleges, a többit RUTIN miatt hagyják figyelmen kívül, ahol gond lesz belőle. Tehát a maradék 20% esetében jelent gondot. Ahogy a legtöbb esetben is a szituációk 20%-a okozza a gondok 80%át.
Az évben 2 balesetet is láttam a reggeli buszmegállóban, ahol jelentős anyagi kár és másik 6-ot, ahol csak személyi sérülés történt a stoptábla miatt, ahol az autós nem adja meg az elsőbbséget, mert a stoptábla a keresztirányú kerékpárosoknak és gyalogosoknak védelmére lett kitéve a kereszteződés torkolatától 5 méterre. Rendszeresen belerongyolnak 30-40-el az autósok és ütik el kerékpárosokat, de még gyalogosnak is neki mentek már idén.
És ez csak az egyik a stoptábla, ahol ebből gond van. Mert nálunk több ilyen stoptáblát nem tartanak be. Persze Székesfehérváron a körforgalomba is behajt egy-egy tag az ellenkező irányba, rutin ide-vagy-oda.
Egyszerűen az általánosítással és a szabályok értelmetlennek nyilvánításával lehet idáig eljutni. Persze vannak JÓ sofőrök is, akik képesek megállni a stop táblák 20%ánál, mert tudják, hogy a NEM BELÁTHATÓ szakasz mit jelent.
A rutin sajnos azt is jelenti, hogy ügyesen, technikásan tudnak úgy szabálytalankodni, hogy másokat ezzel kis, vagy közepes veszélybe sodornak, aminek a következménye 80%ban nem anyagi kár, hanem feszültség, ijedtség, buszúság, idő veszteség, forgalmi dugó ... miközben nekik 5-10 másodperces előnyük lesz egy-egy ilyen megmozdulástól.
A KÉRDÉSRE visszatérve: ha igyekszel odafigyelni, egyre könnyebb lesz több mindenre figyelni és egyre kevesebb VÉLETLEN hibát fogsz elkövetni. Egyre több lesz a szándékos és tudatos hiba, amit hanyagságból, menőségből, a szabályok saját magad által értelmetlennek minősítése miatt fogsz elkövetni. 10 000 km nagyon kevés ahhoz, hogy ezt átlássad. 100 000 elég lesz bőven.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Hogy lehet egyszerre ennyi dologra figyelni?"
Maga az autó kezelése, azaz kormányzás, gáz-fék, irányjelzés, stb... annyira rutinszerű, automatikus megfelelő gyakorlat után, hogy külön figyelmet nem igényel. Nem kell még csak rágondolni sem, hogy melyik végtag mit csináljon.
A forgalom, útburkolat, útjezlők figyelése nálam szintén automatikus a naponta járt útvonalamon. Ha egy tábla eltűnne vagy megváltozna, az feltűnne. Reggelente sokszor érzem úgy magam, hogy "robotpilóta" vezetett, nem emlékszem az útra, pedig minden pirosnál/zebránál megálltam, minden elsőbbséget megadtam, éppcsak a reggeli gondolatok elnyomták az út emlékét.
Más a helyzet ismeretlen, új úton, vagy az ismert úton rossz vezetési körülmények közt (pl felhőszakadás, hóesés). Ilyenkor az autókezlés még mindig automatikus, a környezet figyelése viszont nálam külön figyelmet igényel. Ilyenkor nem beszélgetek, van hogy a rádiót is kikapcsolom.
Utolsó eset, amit kerülök, az a fáradtan vezetés. Ilyenkor van hogy félreváltok, beleakad a kezem az ablaktörlőbe, nem vezsek észre egy táblát, stb... Ezért megkérek valaki mást, aki velem utazik (feleségem, öcsém,...) hogy inkább ő vezessen még akkor is, ha sokkal kisebb a rutinja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!