Hogy lehet kuplung csúsztatása nélkül szépen közlekedni?
Ha váltok, mindig egy kicsit csúsztatom hogy ne érezzem azt hogy vált, tehát ne rántson egy picit az autó. De ez elvileg nem tesz jót.
Tehát: csúsztatás nélkül hogy kell szépen váltani?
A hiba az ön készülékében, leginkább a bot lábában van!
Sebességváltás előtt leveszed a gázról a lábad, és utána váltasz fokozatot. Mikor a kuplungot felengedted, és leszálltál a pedálról, utána adsz FOKOZATOSAN gázt.
Ne változtass, jól váltasz!
Ültem én már olyan ember mellett, hogy úgy váltott, mintha közben egy kamion megtolta volna hátulról az autót...
Az a lényeg: lefele-felfele gázzal váltunk.
Felfele: fogáshatárig gyorsan kuplung ki, fogáshatárnál picit megtart, aztán lassan enged, hogy a hajtáslánc fel tudja venni a fordulatot.
Kuplungot ne sajnáld, de ne is égesd, ez a legolcsóbb, ami ha cserés, nem gond.
Valaki írta a felengedett kuplung utáni gázadást, ez a legkiválóbb módszer a kettős tömegű és a hajtáslánc tönkretételére!
Sehogy. Ugyanis pontosan az a kuplung feladata, hogy a motor és a hajtáslánc közötti fordulatszám-különbséget kiegyenlítse.
A kuplungcsere olcsóbb, mintha kettőstömegűt, féltengelyt vagy váltót kéne cserélni.
Akkor nem kell csúsztatni a kuplungot, hogy ha viszonylag gyorsan váltasz, és pontosan akkor engeded fel a pedált, amikor arra a fordulatszámra esik vissza a motor, ahol a kuplung felengedésekor lenne.
Kis gyakorlattal, és ha már ismered az autód, könnyen megcsinálható, és szinte észrevétlenül lehet váltani.
Visszaváltásnál pedig gázadással kompenzálom a hiányzó fordulatot(rev matching), persze már kinyomott kuplunggal, nem az a cél, hogy leégessem. Fékezés közben is lehet így visszaváltani, de az már elég nehéz, sokat kell gyakorolni, inkább versenyzők használják.(Hell-toe shifting)
Persze nagymama nem ilyen technikákkal közlekedik, mégis bírja az autója, de ez csak neked jó, és kisebb részben az autónak, és kitűnsz a tömegből, hogy te ilyen technikákat is tudsz, és örülhetsz a fejednek :D
Bocs, heel, mint sarok, nem hell. :D
#2 Ez az ökörség, amit az oktatók hajtanak, amikor tanultam, én alig tudtam finoman váltani. Ráadásul egyes dízelek akkorát rántanak, ha kuplungolás előtt elveszed a gázt, hogy befejeled a szélvédőt. Azoknál a kettőt egyszerre kell csinálni.
"Itt majdnem mindenkonek botlába van!"
Mire érted? Hogy csúsztatom, vagy hogy nem csúsztatják a kuplungot?
Arrá értem, jogy a kuplung csúsztatás elinduláshoz, lassú pontos manőverezéshez kell. Sebességváltáskor, kanyarodáskor nem kell a kuplungot csúsztatni. Persze ez nem aut jelenti, hogy váltáskor leugrálunk a pedálról, de viszonylag lendületesen le lehet róla szállni.
Írták itt sokan a kettőstömegű lendkereket. Nem tudom hogy értik e a működését. Mert ha értenék, akkor tudnák, hogy az éppen azért van, hogy a csillapítóbetét elmozduljon. Tehát akár mennyi ideig csúsztatgatják a kuplungot az mindenképpen elmozdul. Jisz még üresjáratban is mozog, ezzel csillapítva a motor által keltett rezgéseket.
Még annyit, hogy a közhihedelemmel ellentétben a kettőstömegű lendkerék mindenképpen el fog romlani egy idő után. Ha nem botlábú a spfőr, akkor néhány százezret kibír, de előbb itóbb cserélni kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!