Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ugyan annyit fogyaszt? (persze...

Ugyan annyit fogyaszt? (persze minimális eltéréssel)

Figyelt kérdés

TEgyük fel, hogy egy autó 120Km/h val megy, 5 sebességbe és 3000 en pörög, és mondjuk 13 litert benzint iszik 100km en.

Ha én vissza válltok DE NEM gyorsítok, és 3 asba megyek 6000 en vele(és tegyük fel, hogy a válltó úgy van beállítva hogy a 3. sebesség 6000 en megy 120km/h val), többet fog vmivel fogyasztani, de sokkal többet?

Mert elvégre a sebességem marad, szóval a kocsinak se kell több erőt kifejtenie, hiába pörög többet, mert nem gyorsítok.

Szóval 5-ösbe 3000 nél kb ugyan annyi benzint fogyaszt, mint 3-asba 6000 nél(nem gyorsulunk, ugyna úgy 120km/h val megyünk)?

mert én úgy tudom hogy ez valahogy így van.

(szóval max 1 liter eltérést nevezzünk ugyan annak)



Azért gondolom így, mert 5ösbe 3000 nél, egy hengerbe (ugyan úgy 120km/h) ha befecskendez egy X adag benzint, akkor 3asba 6000 nél csak fele anniyt kell bele fecskendeznie, mivel kétszer annyit pörög, és kb így ugyan azt az erőt is adja le.


2010. máj. 31. 20:57
 1/6 anonim ***** válasza:

Ez nem így működik. Minden motornál létezik egy (ha jól emlékszem) gazdaságossági diagram, ahol azt ábrázolják, hogy adott fordulatszám mellett hány g tüzelőanyagot éget el egy kWh energia megtermeléséhez. Ez az ún. fajlagos fogyasztás. Ennek vagy egy minimumértéke, jellemzően a maximális nyomaték közelében. Ezt az értéket kell célozni. Ha ugyanis mindketten 120 km/h-val haladtok, ugyanakkora menetellenállásokat kell, hogy leküzdjetek, ugyanannyi munkát kell végeznie a két motornak időegység alatt. Ha a másik motor a legkisebb fajlagos fogyasztáshoz tartozó fordulatszám közelében pörög, akkor kevesebb üzemanyagot éget el, mint a tiéd, pedig ugyanannyi munkát végeznek...

S hogy miért van ez így? Rettentő egyszerű a magyarázat. Egyrészt a motor belső veszteségei (súrlódás, vezérmű működtetése) a fordulatszám növekedésével egyre nagyobbak lesznek, tehát ugyanannyi megtermelt munkából több "fogy el". Másrészt a motorok működésének kulcsa a bennük zajló áramlási folyamatok bonyolult rendszere. Ezek egy bizonyos gázáramlási sebességre lettek optimalizálva, amely egy bizonyos fordulatszámot jelent. Ha ennél magasabb az áramlási sebesség, vagyis nagyobb a fordulatszám, előfordulhat, hogy a henger töltése nem megfelelő, a beszívott keverék egy része dolgavégezetlenül távozik a kipufogón vagy a kipufogógáz nem tudja tökéletesen elhagyni a hengert. Ezen kívül a gázok tehetetlenségét is használják: a szívószelepek a szívóütem vége után, a sűrítés elején is nyitva tartanak, hogy a szívóoldalon felgyorsult gáz még be tudjon áramlani - ekkor ugyanis egy ideig még le tudja győzni a bent fellépő magasabb nyomást és így több keverék áramlik be. Ezt is általában alacsonyabb fordulatokra méretezik.

2010. máj. 31. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Nézd meg a gyárilag megadott legnagyobb forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszámot! (ilyesmi lesz 160 Nm/ 2750/ford.) Nos próbálj 4-5 fokozatban ezzel a fordulatszámmal haladni! Kellemesen meg fogsz lepődni az autód fogyasztását illetően :-)
2010. máj. 31. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
Az első nagyon korrekt válasz. Talán a legértelmesebb, amit eddig a gyakori kérdéseken olvastam. :D
2010. jún. 1. 15:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
Első! Ha az autómnál a nyomatékcsúcs 4000, akkor 2-esben kellene mennem 50 km/h-nál? Szerintem 4-esben jobb a fogyasztás...
2010. jún. 1. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
Én nem mondtam, hogy menj 2-esben 50-nel. Attól, hogy 4000-nél van a nyomatékcsúcs, a legjobb fajlagos fogyasztáshoz tartozó pont még lehet máshol. Csak annyit írtam, hogy a maximális nyomaték közelében van, de mivel manapság széles, lapos nyomatékgörbére törekednek az autógyártók, ezért a maximális (vagy ahhoz közeli) nyomatékhoz tartozó fordulatszám-tartomány is eléggé széles.
2010. jún. 1. 20:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

Akkor tegyük fel, hogy nyomatékcsúcsnál a legjobb a fajlagos fogyasztás ebben az esetben. :)

Egyébként félre ne érts, nem kötekedni akarok, tényleg érdekel a dolog műszaki magyarázata.

2010. jún. 1. 22:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!