Ugyan annyit fogyaszt? (persze minimális eltéréssel)
TEgyük fel, hogy egy autó 120Km/h val megy, 5 sebességbe és 3000 en pörög, és mondjuk 13 litert benzint iszik 100km en.
Ha én vissza válltok DE NEM gyorsítok, és 3 asba megyek 6000 en vele(és tegyük fel, hogy a válltó úgy van beállítva hogy a 3. sebesség 6000 en megy 120km/h val), többet fog vmivel fogyasztani, de sokkal többet?
Mert elvégre a sebességem marad, szóval a kocsinak se kell több erőt kifejtenie, hiába pörög többet, mert nem gyorsítok.
Szóval 5-ösbe 3000 nél kb ugyan annyi benzint fogyaszt, mint 3-asba 6000 nél(nem gyorsulunk, ugyna úgy 120km/h val megyünk)?
mert én úgy tudom hogy ez valahogy így van.
(szóval max 1 liter eltérést nevezzünk ugyan annak)
Azért gondolom így, mert 5ösbe 3000 nél, egy hengerbe (ugyan úgy 120km/h) ha befecskendez egy X adag benzint, akkor 3asba 6000 nél csak fele anniyt kell bele fecskendeznie, mivel kétszer annyit pörög, és kb így ugyan azt az erőt is adja le.
Ez nem így működik. Minden motornál létezik egy (ha jól emlékszem) gazdaságossági diagram, ahol azt ábrázolják, hogy adott fordulatszám mellett hány g tüzelőanyagot éget el egy kWh energia megtermeléséhez. Ez az ún. fajlagos fogyasztás. Ennek vagy egy minimumértéke, jellemzően a maximális nyomaték közelében. Ezt az értéket kell célozni. Ha ugyanis mindketten 120 km/h-val haladtok, ugyanakkora menetellenállásokat kell, hogy leküzdjetek, ugyanannyi munkát kell végeznie a két motornak időegység alatt. Ha a másik motor a legkisebb fajlagos fogyasztáshoz tartozó fordulatszám közelében pörög, akkor kevesebb üzemanyagot éget el, mint a tiéd, pedig ugyanannyi munkát végeznek...
S hogy miért van ez így? Rettentő egyszerű a magyarázat. Egyrészt a motor belső veszteségei (súrlódás, vezérmű működtetése) a fordulatszám növekedésével egyre nagyobbak lesznek, tehát ugyanannyi megtermelt munkából több "fogy el". Másrészt a motorok működésének kulcsa a bennük zajló áramlási folyamatok bonyolult rendszere. Ezek egy bizonyos gázáramlási sebességre lettek optimalizálva, amely egy bizonyos fordulatszámot jelent. Ha ennél magasabb az áramlási sebesség, vagyis nagyobb a fordulatszám, előfordulhat, hogy a henger töltése nem megfelelő, a beszívott keverék egy része dolgavégezetlenül távozik a kipufogón vagy a kipufogógáz nem tudja tökéletesen elhagyni a hengert. Ezen kívül a gázok tehetetlenségét is használják: a szívószelepek a szívóütem vége után, a sűrítés elején is nyitva tartanak, hogy a szívóoldalon felgyorsult gáz még be tudjon áramlani - ekkor ugyanis egy ideig még le tudja győzni a bent fellépő magasabb nyomást és így több keverék áramlik be. Ezt is általában alacsonyabb fordulatokra méretezik.
Akkor tegyük fel, hogy nyomatékcsúcsnál a legjobb a fajlagos fogyasztás ebben az esetben. :)
Egyébként félre ne érts, nem kötekedni akarok, tényleg érdekel a dolog műszaki magyarázata.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!