Véletlenül bukkantam erre a felvételre, és érdekelne, hogy lenne-e esetleg valaki, aki tudja, hogy hogyan működik ennek a kamionnak a váltója?
Van egy tippem,hogy egyik kar a felező,a másikkal pakolod a fokozatokat,a harmadik,meg az alsó-felső sor között kapcsol. Vagy teljesen rosszul látom?
https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
Igen, valami ilyesmi.
A jobb oldali az alsó és felső sor. a középső a sebességek, a baloldali meg a felező.
Csak az fura, hogy amikor a felezőt kapcsolja miért kell kivennie sebességből is
felgyujtanám az összes ilyet..
A világból 6x kimenő automatákat gyártottak már 30-40 éve is kamionokban.
A kamionozás így is elég sok baleset véglete szokott lenni (sokszor sajnos azért mert mások nem gondolják,hogy az 20-30 tonna körüli,és nem 30m megállni neki) ,de azért most időzzön vezetésközben ezekkel ezaz.
A koponyás az alsó és felső sor váltója, a középső a fokozatoké, a baloldali a felező.
Gyártották automatával és kevesebb fokozattal, két váltókarral is. Csak a tengerentúlon kicsit másabb a kamionozás is mint itthon, ott a vezető egyéniségére van szabva ha úgy kéri és van rá pénze. A hangos turbó se dísznek van benne, hanem azzal kérték, mert egyedi.
Olyan, mint itthon egy tuningjóska VW. A sofőrön is látni, hogy fiatal még. Én biztos automatával és kussbalévő turbóval kérném pl., ő meg nem. Ennyi.
Azért rakja üresbe, mert így megszakad a váltó hajtása a kerekek felől is, gyorsabban és finomabban lehet váltani.
A kamionok és a kisteherautók náluk javarészt kéziváltósok, pontosan ugyanúgy szélsőségesen, mint ahogy személyautóból csak automatát vezetnek.
Nem lenne gond egyébként a kézivel, ha nem egy ilyen elkúrt feleslegesen bonyolult rendszerű lenne, illetve maga a váltó éppenséggel rém egyszerű mechanikailag, ezért is szeretik, meg ezért szerették a régi oldalvezérelt 2 szelepes karbis őskövület V8-at is.
Csak ehhez komplett motorújratervezést kéne csinálni, mert ezekhez azért kell ennyi fokozat, mivel kb. 300 RPM az a tartomány amiben kényelmesen tud dolgozni egy ilyen Detroit motor. A 0-80-as tempót meg ezzel csak 13-18 fokozattal tudja kihozni, miközben húz 60-80 tonnát.
Itthon megoldják egy karral a 8 fokozatot, sima H elrendezésben akár, de a sokkal kényelmesebb kapcsolós felezővel még jobb. Csak persze jobban rá kell feküdni a tervezésre, kevésbé egyszerű alkatrészek kellenek hozzá, az meg nem dívik arrafelé. Legalábbis nem annyira elterjedten.
A videóhoz már nics mit hozzátennem, leírták amit kell.
Valaki elárulná nekem, hogy mi a fenének kell a méteres váltókar, és miért kell bal kézzel átnyúlva váltani mint ezen a videón:
valószínűleg azért utolsó, mert hosszú távon vezet, ott meg feltornázod a legfelsőig és kész :D Aki nap mint nap pl new yorkban járna annak a nap végére még kiverni se lenne erő a karjában :DDD
Amúgy azok a szinkronizálatlan váltók azért elterjedtebbek, mert sokkal erősebbek és egyszerűbbek. 1 millió kilómétert simán elmennek még úgy is hogy kuplung nélkül váltogatsz (ha jól csinálod), cserélsz benne olajat és újabb 1 millió :D Ezek a szinkronizáltak meg kevesebb ideig bírják, örökké cserélni kell a kuplungot, a váltót felújítani ... meg az automata is csoda ha elmegy 1 millió km-t, azt meg felújítani több milla :D
Vezettem TGA-s mant, ahol volt egy gomb ami a kuplungot helyettesítette, kb ugyan ilyen érzés lehet amerikában kuplung nélkül váltani, és sokkal kényelmesebb, mint örökké kuplungozni, főleg a mai világban ahol minden kilóméteren dugó van
Vagánykodik, hogy micsoda bűvészkedést hajt végre azzal a karral...
Amúgy meg egy DAF, vagy bármilyen más Európában elterjedt kamion automataváltója (robotizált kézi pontosabban) is elmegy másfél millió km-t mindenféle hiba nélkül, és a sofőrnek nem kell szórakoznia azzal a nagy karral, hanem beteszi D-be, nap végén pedig kiveszi, és ennyi. Az útra tud figyelni, nem azzal a szarral szórakozik. Úgyhogy továbbra sem értem ezt a szinkronizálatlan váltós hülyeséget.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!