Kapcsolható négykerék meghajtású autót vettem, mennyivel fogyaszt többet ha négykerék hajtással megyek?
Olyan sok állandó összekeres autó nincs közúton :)
Nem tudjuk milyen autó, milyen összkerékhajtással.
Az állandó 4x4 hajtásnál 3 db differenciálmű van a rendszerben. Egy az első tengelyeken, egy középen ami elosztja a hajtást előre-hátra és egy hátul. A középső difi miatt tudnak állandóan 4x4 hajtásban működni minden körülmények között.
A kapcsolható 4x4 hajtásnál a legtöbbször nincs középső differenciálmű, bekapcsoláskor egy fix hajtást hoz létre az első-hátsó tengelyek között. Mivel nincs forgáskiegyenlítés a tengelyek között, kanyarodáskor meg-meg csúsznak a kerekek. Az aszfalton nem, vagy csak nehezen tud megcsúszni a kerék (kivéve ha havas), ezért feszülés jön létre a hajtásláncban, ami előbb-utóbb valaminek a töréséhez fog vezetni.
Azt nem tudom a tiéd milyen, de általában ezek a legelterjedtebb 4x4 rendszerek.
Kanyarodáskor az első és hátsó kerekek között is van fordulatszám különbség mivel más íven mennek, nem csak a jobb és bal oldaliak között, bár jóval kisebb. Ezt a fordulatszám különbséget valahol el kell dolgozni, ezért van sokféle négykerék hajtás. A kereket magára hagyni megcsúszni és úgy kanyarodni nem igazán jó dolog, mert gumit koptat, feszíti a hajtást mindenhol, könnyebben rákényszeríti az autót a csúszásra száraz aszfalton.
Emiatt kell valami megoldás, hogy kikapcsolható is legyen. Két legfőbb típus a középső difis és a sima kapcsolókörmös. A középső difisek ritkák, Lada Niva, Suzuki Jimny, Mitsu Pajero meg a komolyabb terepjárók. Itt állandó 4x4 van, de a középső difit tudod nyitni és zárni. Nyitva is 4x4-ed van de csak egy kerék pörög el és megáll a kocsi, cserében aszfalton is mehet. Zárva már egy első és egy hátsó keréknek is pörögnie kell, ez az igazi vagy real time 4x4 és itt már feszül. A Pajero mondjuk pont más, mert ott van hátsó hajtás is egy kis trükkel.
A kapcsolókörmös zárt állapotban ugyanez, itt a nyitott állapot más mert nem egy nyitott 4x4-ed lesz, hanem egy első vagy hátsó hajtásod csak, ami picit gyengébb, de aszfalton hobbiautósként nem igazán lényeges, terepen meg úgy is zárod.
A BMW X-ekben meg az Audi quattro és az összes többi hajtásai azok mások, azt most kár megemlíteni, mert bonyolultak.
A te kocsid a kapcsolókörmösre hajaz, csak nem az zárja össze, hanem egy elektronikus kuplungszerkezet helyette.
Ha száraz aszfalton mész kapcsold ki. Ha esős az aszfalt akkor mehet auto módban, de igazából télen is jobb úgy. Ha nagy sárba vagy hóban mész vele és érzed, hogy a kocsi kínlódik akkor nyomd be csak lockra.
Leginkább az ilyen kuplungos meg egyéb kapcsolószerkezetek szeretnek szarrámenni attól, ha száraz aszfalton lockra nyomod. A rendes középső difisek bírják, ott más törik el, legtöbbször a féltengely. Ezért nem kell aszfaltra zárni.
Olyan autó meg nincs ami csak zártan tud menni. Traktorok, meg teherautókból a dupla hátsó tengely az van így, de azok úgyis vannak tervezve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!