Utólag szerelhető rá turbó?
Ez már 26 ezredik kérdés, hogy a szívó motorra turbót akar barkácsolni valaki.
Nem, a büdös életben nem leszel képes rá, és ha véletlenül sikerülne is, kínszenvedés lesz lepapírozni és nem fogja megérni, mert drága lesz és nem lesz megbízható.
De sok sikert.
Főleg az a baj (a ráfordítandó összegen kívül), hogy a mai autók már nem valami nagy ráhagyással készülnek. Egy régi szovjet autót (németek is vannak csak kevesebb, japánokhoz meg nem értek) 99%-os biztonsággal meg lehet lőni fél báros túlnyomással, úgy hogy hosszú távon sem lehet észrevenni az élettartam csökkenést. Manapság meg nem ritka a pár százezer kilométer után eltörő főtengely (!), és akkor még nem is esett át semmilyen teljesítménynövelésen az autó. Sajnos már a legtöbb blokk sem fúrható, ha nagy teljesítmény a cél, akkor sajnos motorblokk cserével kell kezdeni a dolgot. Ha olyan autóról van szó, amiből volt sima szívó és turbófeltöltős változat is, és ugyan alkatrésszel szerelték őket (ami szinte kizárt), akkor az előny lehet, mert kevesebb alkatrészt kellene cserélni, ha csak kis töltőnyomásról lenne szó.
Összefoglalva: lehet, csak nem éri meg. Legrosszabb esetben teljes motorcserét kell végrehajtani.
#5: A legtöbb ilyen. Ott van a Zsiguli/Lada, régebbi típusok simán bírták, (jobb alkatrészekkel valamint hengerfej átalakítással 1-1,5 bár nyomás is elérhető), a Zaporozsec (bár eddig még csak kettő turbósítottal találkoztam, az egyiket 0,8 bárral lőtték meg, igaz cserélni is kellett a dugattyúkat 1-2 ezer kilométerente, de más baja nem volt), valamint amire bátran ki merem jelenti, hogy bírni fogja az még a ZiL (akár személy, akár teherautóról van szó).
Akár melyikre rákeresve tuti találatokat fog adni a Google keresője is. Még magyar nyelven is elérhetőek ehhez a témához kapcsolódó írások, például a Zsigulinak nagyon jó fóruma van.
Zsiguli.hu:
"Nem vagyok egy nagy tunungos, de ez a Lada-turbóőrület már évtizedek óta megy itthon.Próbálkoztak már ékszíjról meghajtott kompresszorral, kipufogóturbófeltöltővel, de a hengefejpakolás megvastagítása sehol sem eredményezett maradandó sikert. Nagyobb volumenű átalakításra van szükség. Az eredeti hengerürtartalom megtartása mellett megfelő kiképzésű dugattyúkra, nagyobb igénybevételt elbíró csapszegekre, hajtókarokra, csapágyakra, és gyűrűsorokra van szükség, úgy összehozva a kompresszió arányszámot, hogy az 7,5-8,0 : 1 nél véletlenül se legyen nagyobb. Elenkező esetben szétégeti a hengerfejtömítést a motor, és összefolyik taknya-nyála."
Én már láttam olyan volvo hajtórudat, ami gyárilag turbós motorból származott, csak az emelet turbónyomás ( és persze teljesítmény) miatt bekopogott majd el is görbült a csába. Ott gyárilag 1 hajtórúdra ~50 lóerő esik. Ha az eltekeredett, akkor majd a gyári zsiguli hajtórúd nem fog mi? Hiszi a piszi :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!