Azonos lóerejű dízelmotorból egy nagyköbcentis szívódízel, vagy egy kisköbcentis turbós fogyaszt jobban?
Sok országban még mindig meg vannak ragadva a köbcentikből adódó besorolásokkal, pl biztosítás, súlyadó, franc tudja még mik.
Ezért trükköznek a gyártók a köbcentikkel/teljesítménnyel.
Gondolom a mérnököknek fáj a fejük rendesen.
De talányos Magyar politikusok mindig időben lépnek, és azonnal változtatnak az alkotmányon...
A kis turbós. Elvileg!
"Ott volt az 1.9 SDI, annak a fogyasztását nem tudja felülmúlni egyik kis turbós dízel sem."
Általában azért nem, mert a turbós az jobban megy, lóerő ide-vagy oda, ezt pedig ki is használják a sofőrök. Nyilván azonos menetteljesítmények mellett leveri a turbós a szívót. A szívónak meg nem is nyomják, mert az úgyse megy...
"Ott volt az 1.9 SDI, annak a fogyasztását nem tudja felülmúlni egyik kis turbós dízel sem."
De a lomhaságát meg a zaját sem!
A menetteljesítménye múlt évezredi,kb 120-as skoda szintű,de lehet még az is lenyomná!
Azon kivul meg nint egy traktor olyan zajártalommal van!
Mert kell a nyomaték is! Nem mindegy hogy ugyan akkora teljesítményű motorhoz 150Nm tartozik, vagy 350!
A CR turbósnak valamivel jobb a hatásfoka, ezért az fog valamivel kevesebbet fogyasztani. Egy mai 1.5-1.6-os CR turbódízel lead 130-140Le-t és emelett 320-350Nm-t. Ezzel eljársz átlagban katalógus szerint 3,5, reálisan inkább 4,5 literrel.
A szívó dízeleket nem ismerem annyira, de mekkora lökettérfogatú ad le ekkora teljesítményt? Talán valami 3 liter körüli... És annak mekkora a nyomatéka? És eljársz vele 4,5 literrel? ...nem.
1. Van az 1.9SDI-nél is kisebb fogyasztású motor: pl az 1.4pd vagy a PSA 1.5d motorja amiket ki lehet hozni 4l alatt.
#6 Az 1.6-os 130-140lovas dízel többet fog enni mint 4,5l. Ez a 4,5l-es fogyasztási korszak talán a 2000években volt utójára. Sokat számít az euro besorolás is, nem mindegy hogy euro 3 vagy euro 5.
1.9 SDI tudtommal alig volt 70 lóerő, és egy 1310-es Daciával is legyorsultam. Ott van mellette az 1.4 PDTDI, ami asszem 75 ló, és ugyanannyit, vagy még kevesebbet eszik, mint az 1.9 SDI.
Vagy a régebbi Mercikben a 3000-res szívódízel 120 lóerő körül tudott, és zabált, akármelyik 120 lovas turbódízel kevesebbet eszik tőle.
Egyszer hallottam egy nagyon jó mondást: a dízelmotor, amelyiken nincs turbó, még nincs befejezve. Hatalmas igazság.
"#6 Az 1.6-os 130-140lovas dízel többet fog enni mint 4,5l. Ez a 4,5l-es fogyasztási korszak talán a 2000években volt utójára. Sokat számít az euro besorolás is, nem mindegy hogy euro 3 vagy euro 5."
Konkréten az Euro6-os B16DTH 136lóerős 320Nm-es szentgotthárdi Opel motorról írtam, mert ezt ismerem. A gyári adatok K Astrában:
Üzemanyagfogyasztás városon kívül (l/100 km) 3,5-3,4
Üzemanyagfogyasztás városban (l/100 km) 4,6-4,4 Átlagos üzemanyagfogyasztás (l/100 km) 3,9-3,8
Erre írtam, hogy a valós vegyes átlag valahol inkább 4,5 körül van a 3,8 helyett. De igaz, hogy még csak pár ezer km-t tettem meg vele. Ha taposom se tudtam még 6 liternél többet lenyomni a torkán.
Ez előtt egy 2007-es Euro4-es 125 lóerős 280Nm-es 1.7-es szintén Opel dízelem volt, kb ugyan ekkora méretű, tömegű autóban. Ez is már nagyjából ugyan az a technika: CR dízel, változó geometriás turbóval, intercoolerrel, kettőstömegűvel, EGR-rel, DPF-rel, stb-vel... Igaz, hogy viszonylag spórolósan használtam, de ha 5 fölé ment a fogyasztás, már szívtam a fogam.
De rendben, a technikai fejlődéssel, ugyan az a rendszerű motor tíz évvel később többet fogyaszt, mint korábban. Legyen neked igazad!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!